مشکل گله دام من چیست

مشکل گله دام من چیست

پرورش گاو به منظور گرفتن شیر از آن ها برای طولانی مدت  ضروری و مهم است. به محض افزایش تولید شیر، فاصله زمانی میان زایمان گاو و پرورش موفقیت آمیز آن نیز طولانی تر می شود. فاصله طولانی مدت میان زایمان ها نیز بر پرورش دهندگان و مدیران فشار مضاعفی می آورد و مشکلات اساسی برای پرورش موفقیت آمیز آن پدید می آورد.
داشتن ارگان تولید مثل سالم و همچنین داشتن رحمی قوی برای نگهداری از جنین حیاتی است.
سلامت بودن و تولیدمثل با هم ارتباط تنگاتنگ دارند. بازدهی تولید می تواند تحت تاثیر کتوزیز، دیستوشی(زایمان سخت) و جفت ماندگی باشد اما این عوامل مستقیما با تب شیر، جابجایی شیردان و ورم پستان مرتبط نیستند. راه حل های اولیه و ضروری که بر بازتولید تاثیر می گذارد داشتن رحم قوی و سالم است.
گاوهای امروزی غذای کافی برای بدست آوردن انرژی مورد نیاز خود مصرف نمی کنند و ممکن است چند هفته توازن منفی انرژی داشته باشند. توازن منفی حاد انرژی باعث افزایش ورم رحم می شود ودر نتیجه شانس لقاح و باروری را کاهش می دهد. افزایش سطح گردش اوره وضعیتی رایج در میان گاوهایی است که از ماهیچه اسکلتی خود استفاده می کنند تا برای تولید گلوکز، کربن فراهم کنند. افزایش سطح گردش اوره بازدهی تولید را کاهش می دهد. تراکم انرژی غذایی و  ماده خشک مصرفی می تواند مدت بازدهی انرژی را کاهش دهد. افزایش ماده خشک مصرفی نزدیک به زمان زایمان تاثیر بسیار مثبتی بر غذای مصرفی بعد از زایمان و توازن انرژی دارد. گاوهایی که توازن منفی انرژی دارند ایمنی آن ها نیز کاهش یافته است و پیشگیری از التهاب رحم در آن ها سخت تر است.
معمولا انقباض رحم و برگشتن آن به حالت اولیه 40 روز بعد از زایمان رخ می دهد. با این وجود، عدم موفقیت در دفع پوسته های جنین و مایع های باقی مانده، شرایط لازم برای رشد میکروب ها و عفونت های بعدی را به وجود می آورد. تقریبا همه گاوها 5 هفته بعد از زایمان بدنشان پاک می شود؛ با این وجود مطالعه ای نشان می دهد که 40 درصد از گاوها بیماری های رحمی دارند و 20 درصد دیگر التهاب رحم غیرقابل تشخیص در معاینات بالینی دارند.
اولین مرحله برای به حداکثر رساندن بازدهی تولید شناسایی فحلی گاو و سیستم تولیدمثل است. سپس باید مطمئن شد که گاوها بهترین پتانسیل برای تولید گرما جهت تولید مثل در زمان مناسب را دارند. به حداکثر رساندن مصرف کالری به کمک افزایش تراکم کالری غذایی و از طریق دستکاری منابع چربی و غلات یکی از راه حل ها است. دومین راه حل به حداکثر رساندن ماده خشک مصرفی و هضم و مصرف فیبر علوفه، از جمله مصرف محصولات مخمر، است.
فراتر از انرژی مصرفی، نیاز به عملکرد هر چه موثر گاوها است که این امر شامل جذب مواد مغذی از روده ها می شود. همچنین گاو باید جگر سالمی داشته باشد تا بتواند مواد مغذی لازم را جمع آوری کند و سپس از طریق بافت ها آن را پخش نماید.
جگر برای تولید گلوکوز و توزیع مجدد چربی از طریق بافت ها ضروری است، به ویژه در زمان تولید شیر که هم به گلوکوز نیاز است و هم به چربی. جگر بعد از خود روده، اولین ارگانی است که در مسیر مواد مغذی و دیگر ترکیب های جذب شده قرار می گیرد؛ این ترکیبات از طریق خون در جریان هستند. توکسین ها که عملکرد جگر را کاهش می دهند بر توازن انرژی گاو تاثیر منفی می گذارند.
محصولات فیتوژنیک مهمی برای بهبود سلامت جگر گاو به بازار عرضه شده است که ایمنی عملکرد را تضمین می کند و ماده خشک مصرفی را افزایش می دهد.
مایکوتوکسین های موجود در خوراک گاو می توانند غذای مصرفی را کاهش دهند، به عملکرد ایمنی آسیب برسانند و بازدهی تولید را مختل کنند. محصولاتی که موجب کاهش تاثیر مایکوتوکسین ها می شوند در بهبود بازدهی تولید نیز موثرند. پرورش دهندگان دام علاوه بر مدیریت صحیح و تامین جیره های متوازن، می توانند از مکمل ها نیز استفاده کنند تا از بروز مشکلات مربوط به تولید مثل جلوگیری کنند و یا این مشکلات را کاهش دهند.

فهرست

علت های بالقوه

عفونت های رحمی

عملکرد ایمنی ضعیف

مشکلات مربوط به توکسین از جمله:

  • مسمومیت نیتراتی بالقوه، مواد قلیایی (ناشی از گیاهان)
  • مایکوتوکسین ها شامل افلاتوکسین ها، ومیتوکسین ها، توکسین T-2، اکراتوکسین A
  • دیگر نیازهای ایمنی، عفونت های عمومی

 

برگشت پذیری ضعیف رحم

  • کاهش عملکرد جگر
  • سندروم جگر چرب
  • مایکوتوکسین های تاثیرگذار بر جگر(افلاتوکسین ها، ومیتوکسین ها، توکسین T-2)

·         تاثیر مستقیم مایکوتوکسین ها بر رحم: زآرالنون موجب تاثیرات استروژنی می شود و ممکن است موجب عفونت های رحم و ورم واژن شود.

توازن انرژی

عملکرد جگر

 

 

 

کاهش غذای مصرفی

کاهش بازدهی جگر ناشی از مایکوتوکسین ها شامل افلاتوکسین ها، ومیتوکسین ها، توکسین T-2، اکراتوکسین A

 

 

مصرف کم غذا درست قبل و بعد از زایمان (برنامه های غذایی آماده سازی)

توکسین های ناشی از گیاهان، کپک ها و قارچ ها (مایکوتوکسین ها)

فرمول بندی از جمله خوشمزه بودن، قابلیت هضم و تراکم غذایی

برای اطلاعات بیشتر به سایت www.mycotoxins.info رجوع کنید.

رفع ادعا: این جدول حاوی پیشنهادهای کلی در مورد مسائلی است که معمولا بر دام تاثیر می گذارد و ممکن است مربوط به مایکونوکسین های موجود در مواد غذایی باشد. این جدول بیماری های دام و مشکلات آن را شامل می شود اما ممکن است بیماری ها محدود به مواردی که در جدول ذکر شده نباشند. کمپانی BIOMIN هیچ گونه مسئولیتی در مورد برداشت از این جدول ندارد. قبل از هرگونه اقدامی بر اساس این جدول، باید با دامپزشک خود مشورت نمایید.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com