مشکل شپش در گاو

مشکل شپش در گاو
ریزش موهای گاو علامتی خوب برای پی بردن به مشکل وجود شپش در آن است. نیش شپش ها موجب خارش و ایجاد حساسیت در گاو می شود. در نتیجه گاو خود را لیس می زند و گاز می گیرد که این امر موجب ریزش موهای آن می شود.
بسیاری از دامداران داکوتای شمالی در آمریکا در زمستان سال گذشته هر چند که گاوهایشان را مداوا کرده بودند اما با افزایش شپش ها مواجه شدند.
اشلی یوکرت (Ashley Ueckert) نماینده خدمات گسترده دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی اظهار داشت: « بعضی از این گاوها بیش از یک بار تحت درمان قرار گرفته اند و هنوز هم تاثیرات شپش در این گله ها مشاهده می شود».
متاسفانه شپش ها امروزه نسبت به 10 سال گذشته سخت تر کنترل می شوند.
جرالد استوکا(Gerald Stokka)، دامپزشک خدمات گسترده دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی اظهار داشت: « از علت سخت تر شدن کنترل شپش ها مطمئن نیستیم اما دامپزشکان ما معتقدند کهامکان مقاومت در برابر محصولات کنترل شپش ها وجود دارد. موثر بودن محصولات آورمکتین (لاکتون ماکروسیکلیک) مانند ایورمکتین و دکتومکس موجب شده تا از آن ها استفاده بسیار زیادی شود.
وی افزود: « با پیشرفت محصولات ‘pour on’به همراه محصولاتی که عموما استقاده می شود، استفاده از این ضد شپش ها افزایش یافت و در برخی موارد این محصولات چند بار در سال مورد استفاده قرار گرفتند. در نتیجه چه با افزایش مقاومت شپش ها در برابر این محصولات مواجه باشیم یا با کاهش تاثیر دوز مناسب این ضد شپش ها، به هر حال نتیجه یکسان است و شپش ها از بین نمی روند و نمی توان آن ها را کنترل کرد.»
استوکا و یوکرت مواردی را در زیر بیان کرده اند که برای کمک به جلوگیری از شیوع شپش ها توصیه می شود:
•    گاو را تنها نگه دارید. در بسیاری از موارد بهترین راه حل کنار گذاشتن گاوی است که درمان نمی شود. شپش ها به محض گرم شدن هوا خودشان از بین می روند.
•    با دامپزشک مشورت کنید تا ببینید نوع شپش گاو چیست. بدترین نوع، شپش هایی هستند که نیش می زنند. شپش های گزنده با شوره بدن و سر گاو تغذیه می کنند و می توان آن ها با درمان های موضعی به راحتی کنترل نمود. برعکس، شپش های مکنده شپش هایی هستند که از خون و آب موجود در خون حیوان تغذیه می کنند و از بین بردن آن ها با محصولات تزریقی که وارد خون می شود راحت تر می باشد.
•    از هر دو نوع محصول موضعی و تزریقی برای کنترل هر دو نوع شپش استفاده کنید.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com