مرغهای کرمانی سر سفره یزدیها

مرغهای کرمانی سر سفره یزدیها
هر چند برخی از مسئولان جهاد کشاورزی استان کرمان از جوجه ریزی مرغ در راستای تامین مرغ مورد نیاز در ایام رمضان خبر داد اما گویی این مرغ ها در مرغداریهای ماندند که چاق تر شوند و در نهایت با قیمت بیشتر راهی سفره های مردم شوند و یا اینکه با قیمت بیشتر در استانهای مجاور به ویژه استان یزد به فروش برسند.
در ابتدا مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از توزیع سه هزار تن مرغ منجمد برای تنظیم بازار خبر داد اما هیچ گاه این میزان مرغ نتوانست نیاز استان را تامین کند و در حقیقت اقبالی نیز برای مصرف این گونه مرغ در بازار وجود نداشت.
مرغداران مرغها را احتکار کردند اما قیمتها گران شد!
هر چند مردم توقع داشتند که مسئولان با احتکار کنندگان مرغ برخورد جدی کنند اما امروز خبری تعجب انگیز از ستاد تنظیم بازار استان کرمان منتشر شد و توپ کمبود مرغ در استان کرمان به زمین مردم افتاد، تصمیمی که موجب شد بار مالی تامین مرغ بر دوش مردم سنگین تر شود.
متاسفانه در این ستاد تصمیم گرفته شد برای جلوگیری از خروج مرغ از استان کرمان به استانهای مجاور به خصوص یزد که مرغ قیمتی بیشتر دارد مرغ در استان کرمان برمبنای قیمت در یزد سنجیده شود بر این اساس قیمت مرغ روزانه در یزد سنجیده می شود و کرمانیهای باید یک صد تومان از قیمت این کالا در یزد، هزینه بیشتری برای هر کیلو مرغ بدهند تا مرغ تولیدی در استانشان سر سفره های خودشان باقی بماند!
اینکه در این میان نقش دستگاههای بازرسی و برخوردی با تخلف مرغداران چیست مشخص نشده است و اینکه آیا عدم فروش مرغ در مدت مذکور آیا مصداق احتکار محسوب می شود یا خیر را نیز کسی در این ستاد پاسخ نداده است.
آنچه که مشخص است قیمت مرغ 5800 تومانی در کرمان که بسیاری از خانواده های مستضعف قادر به تهیه اش نبودند فقط طی چند ساعت به 6200 تومان رسید!
با افزایش قیمت در واقع مرغ از سبد مصرف خانواده های محروم بیشتری خارج شد و در حالیکه تصور می شد مسئولان مرغداران را با استفاده از اهرمهای قانونی مجبور به کشتار مرغ و فروش در کرمان می کنند این مردم بودند که هزینه اضافی را پرداخت کردند تا مشکل مسئولان برای حل معضل کمبود مرغ در کرمان رفع شود.
گله مندی شدید استاندار کرمان از برخی تشکلها و دستگاههای مرتبط با تولید مرغ
کار به جایی رسید که درنهایت استاندار کرمان نیز در این جلسه گفت که داستان کمبود مرغ در استان کرمان سرنوشتی غم انگیز دارد، اسماعیل نجار انتظار خود را همکاری واحدهای تولیدی و توزیعی برای حل مشکل دانست که البته این اتفاق در جلسه ستاد تنظیم بازار نیفتاد.
نجار عدم کارایی اصناف در کاهش قیمت مرغ را یاد اور شد و گفت: این تشکل ها زمانی که سود بیشتر ببرند تشکل می شوند.
مرغ در کرمان مافیایی شد
استاندار کرمان با اشاره به ایجاد مافیای در خصوص قیمت مرغ در کرمان گفت: این دلالان هستند که در این خصوص نقش بازی می کنند و این امر تاسف بار است.
وی با اشاره به دروغ پراکنی دلالان گفت: مرغ کرمان را به یزد می برند به این بهانه که قیمت در یزد بالا است و از یزد به کرمان می برند به همین بهانه و این دور تکرار می شود.
وی با انتقاد از دستگاهها و تشکلهایی که باعث ایجاد این معضل در کرمان شده اند گفت: ما در گذشته از بازار مرغ حمایت کرده ایم و آنها نیز انتظار می رفت از مردم و ثبات بازار حمایت کنند.
نجار که به نظر می رسید مخالف افزایش قیمت مرغ در کرمان باشد گفت: این مرغهای موجود در مرغداریها با نهادهای تولید با نرخ دولتی پرورش یافته اند و نباید با چنین مشکلی مواجه شویم.
همچنین در این جلسه مقرر شده است مرغ سرد نیز در کرمان 4850 تومان و در سایر شهرستانها 4900 تومان فروش برود.
مسئولان پاسخگو باشند
در این میان یک سوال مهم مطرح می شود چرا باید کوتاهی برخی دستگاهها در نظارت و برنامه ریزی را با افزایش قیمت به گردن مردم انداخت.
یکی از اصناف مرغ فروشی در گفتگو با مهر در خصوص دلیل بروز چنین وضعیتی در بازار مرغ کرمان گفت: قیمت مرغ در استان کرمان قبل از ماه رمضان با افزایش به 5800 تومان رسید و مرغ نیز در بازار وجود داشت طبق ارتباطی که با مرغداری ها داریم در ایامی که مرغ در مغازه ها نیز نبود مرغ به اندازه کافی در مرغداری ها وجود داشت اما برخی افراد سود جو ترجیح می دادند مرغ را به استانهای مجاور به فروش برسانند تا سود بیشتری ببرند.
مرغداران کرمان وسوسه شدند
وی افزود: در زمانی که مرغ در کرمان 5800 تومان بود در یزد گفته می شد مرغ 6100 فروش می رود و همین مسئله مرغداری های کرمان را وسوسه کرد.
وی افزود: در هر روز میزان اندکی مرغ را به زحمت تهیه و در اختیار مردم می گذاشتیم اما تنها نیاز تعداد اندکی مرتفع می شد و اکثر مردم دست خالی برمی گشتند.
این مرغ فروش گفت: اگر مرغداریها مرغ را در اختیار ما می گذاشتند ما نیز بین مردم با قیمت مصوب توزیع می کردیم در واقع الان هم که قیمت زیاد شد سود ما همان است که از قبل بود و در صد ثابتی را از مشتری می گیریم در این میان پول هنگفت نصیب دلالان و مرغدارها می شود.
دست دلالان در جیب مردم
یکی دیگر از صاحبان مرغ فروشیهای کرمان گفت: مرغ به اندازه کافی در استان کرمان وجود دارد و در این خصوص هیچ کمبودی وجود ندارد اما مشکل از آنجا سرچشمه می گیرد که افراد سود جو در ماه رمضان می خواهند از جیب مردم بیشترین سود را ببرند.
وی گفت: به همین دلیل یا کشتار روزانه صورت نمی گرفت و یا اینکه مرغ به استانهای مجاور حمل می شد.
وی ادامه داد: افزایش قیمت صورت گرفته به هیچ وجه به جیب فروشنده نمی رود بلکه تولید کننده و دلال سود بیشتری می کند.
وی افزود: این افراد با استفاده از نهاده های دولتی و حمایتهای مختلف و با بودجه ای که به استان کرمان تعلق داشت مرغ را پرورش داده اند اما با چند برابر قیمت دارند سود می کنند و این افزایش قیمت در نهایت در جهت سود بیشتر این افراد بود.
دغدغه مردم در مقابل افزایش ناگهانی قیمت مرغ در کرمان
محمد قاسمی نژاد شهروند کرمانی گفت: با انتشار افزایش قیمت مرغ در کرمان همه مرغ فروشان مرغهای خود را جمع آوری کرده اند که فردا با قیمت بیشتر بفروشند در این میان اصناف منصفی هم بودند که کالا را به مردم فروختند.
وی گفت: من کارمند دولتم و نمی توانم افزایش قیمت را با حقوقم مطابقت دهم زیرا برای حقوقم برنامه ریزی کرده ام گوشت قرمز نیز گران است و برای تامین پروتئین مورد نیاز خانواده ام مرغ خریداری می کردم.
وی افزود: با افزایش قیمت در واقع مردم تحت فشار قرار می گیرند و در حقیقت از سفره مردم کاسته می شود و به جیب دلال افزوده می شود.
دلالان حرمت ماه رمضان را نگه دارند
یکی دیگر از شهروندان کرمانی گفت: چگونه توان برخورد با عده ای اخلال گر در بازار وجود ندارد و در آستانه ماه رمضان در حالیکه باید انصاف بیشتر از سوی تولید کننده رعایت شود مرغ به دلال فروخته می شود و آنها با چند برابر سود کالا را به مردم می فروشند.
زهرا ابراهیمی خوستار تجدید نظر جدی مسئولان در افزایش قیمت مرغ شد و گفت: نباید مرغ را با قیمت تهیه کرد زیرا اجحاف در حق مصرف کننده است.
وی ادامه داد: انتظار ما حمایت مسئولان از مصرف کننده و قشر آسیب پذیر است نه اینکه اگر عده ای در عرضه کالایی اخلال کردند نه تنها با آنها برخورد نمی شود بلکه برای حل مشکل مسئولان مجبور شوند در راستای اهداف آنها تصمیم گیری کنند.
علی میرزایی گفت: مطمئنا با این تصمیم بسیاری از افراد توان خرید خود را از دست خواهند داد و این مایه تاسف است.
وی گفت: باید در اقتصاد برنامه ریزی داشت نه اینکه ببینیم چه پیش می آید و همان طور نیز تصمیم بگیریم و درنهایت با افزایش قیمت مسئله را حل کنیم اگر بخواهد اینگونه پیش برود مشکل هر روز بیشتر می شود.
وی خواستار برخورد مسئولان و استاندار کرمان با مسببان و کسانی شد که با کوتاهی خود باعث بروز چنین مشکلی شده اند و حالا بجای اینکه مرغداران را مجبور به کشتار کنند قفل جیب مردم را به سمت دلالان باز می کنند.

 
نظرات شما
  •  

    مجید هاشمی گفت : ۹۲/۰۴/۲۳

    احتکار مرغ زنده در مرغداری حرف خنده داری است برای اینکه یک رنج مشخص برای مرغ گوشتی وجود دارد .ضمنا اینکه تولدکنندگان از ذرت و سویای به قیمت دولتی استفاده کرده اند این هم در حد حرف است چون در طی چندین سال گذشته نهاده ارزان به ما نرسیده با ذرت هزار تومانی و سویای 1500تومانی مرغ پرورش داده ایم .اینکه نهاده ارزان به نرخ دولتی تخصیص داده شده درست است اما باید دید آیا این نهاده ارزان به دست مرغدار میرسد ؟من مرغداربادهن روزه قسم میخورم حتی یک کیلوگرم نهاده ارزان نتوانسته ایم تهیه کنیم.

    پاسخ...
  •  

    حسن حسيني گفت : ۹۲/۰۴/۲۵

    به آقايان بفرمائيدكدام نهاده ارزان قيمت راسازمان بازرگاني دراختيارمرغدارقرارداده است قسم ميخورم دريك سال گذشته مرغدارهميشه باضررمرغ خودرافروخته است چون نه قابل احتكاردرمرغداري است ونه اينكه دربيابان مي توان درب مرغداري راماننديك خانه درشهربراي مدت يك سال بست ذرت هركيلو1000تومان سويا1500تومان بيماري هابسيارزيادحالاخواهشمندم مردم منصفانه قضاوت كنند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com