مرغداری جهان، رو به بهبود است

مرغداری جهان، رو به بهبود است

ITPNews - ندا ترابی - با استناد به گزارش "مجمع بین المللی دانه های خوراکی" پیش بینی می شود برداشت نهاده های خوراکی جهان در سال 14 – 2013 ، بیش از 7 درصد رشد خواهد داشت که عمدۀ این افزایش به دلیل کاشت بیشتر و افزایش بازدهی محصولات تولیدی خواهد بود .
در مقایسه با تولید خوراک در سال 13 – 2012 که 78 / 1 میلیارد تن بود این رقم به 91 / 1 میلیارد تن خواهد رسید که ذخایر خالی را پر خواهد کرد.
یادآور می شود کع خشکسالی سال 2012 باعث شد که به تولیدات گندم و ذرت ایالات متحد ، روسیه و اوکراین خسارات فراوانی برسد .
بر اساس گزارشات و آمار وزارت کشاورزی ایالات متحده : "کشاورزان امریکا در سال 2013 بیشترین کاشت ذرت در 77 سال اخیر را داشته اند . در خصوص این محصول انتظار می رود که 10 درصد رشد در تولید داشته باشیم ."
طبق گزارشات ، تولیدات ذرت جهان از 851 میلیون تن در سال 13 – 2012 به 939 میلیون تن در سال 14 – 2013 خواهد رسید .

برآورد تولید و صادرات گوشت مرغ جهان در سال 2013

برآورد صادرات گوشت مرغ جهان در سال 14 – 2013 ، با اتکا به صادرات قوی کشورهای ایالات متحده ، ترکیه ، و اوکراین به 3 / 10 میلیون تن خواهد رسید. ایالات متحده بزرگترین تولید کنندۀ گوشت مرغ در جهان محسوب می شود و به دنبال آن کشورهای چین، برزیل، و کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا قرار می گیرند .
طبق نمودار 1 ، به دنبال افزایش وزن و بهبود قیمت ها در ایالات متحده تولید گوشت مرغ با 671 هزار تن افزایش در آوریل 2013 به رکورد 17 میلیون تن رسید ؛ اما در چین در نتیجۀ افزایش بهای نهاده ها و شیوع انفولانزای طیور و کاهش سوددهی ، تولیدات با 50 هزار تن کاهش به 1 / 14 میلیون تن رسید. همچنین در اتحادیۀ اروپا نیز تولیدات با 30 هزار تن کاهش به 6 / 9 میلیون تن و در برزیل به دنبال کاهش تقاضای داخلی با 170 هزار تن کاهش به 8 / 12 میلیون تن رسید .
به دنبال افزایش تقاضای داخلی و خارجی در تایلند ، تولیدات با 110 هزار تن افزایش به 6 / 1 میلیون تن ارتقا یافت . در روسیه نیز تولیدات گوشت مرغ با 100 هزار تن افزایش به 3 میلیون تن رسید که عمدۀ این افزایش به دنبال حمایت های قوی دولت و افزایش تقاضا به وجود آمد (که این افزایش تقاضا در نتیجۀ بالا رفتن بهای گوشت قرمز و اولویت دادن به فراورده های مغذی گوشت سفید بوده است)

نمودار 1 - تولید گوشت مرغ در کشورهای پیشتاز در این زمینه، در 1000 تن




با آغاز به کار تأسیسات و کارخانه های جدید به همراه مزرعه های تولیدی در اوکراین، تولید گوشت مرغ در این کشور با 83 هزار تن افزایش به 903 هزار تن رسید . علیرغم شیوع انفولانزای طیور و افزایش بهای نهاده ها در مکزیک، تولیدات با 25 هزار تن افزایش به 3 میلیون تن رسید . در خصوص کشورهای آرژانتین و ترکیه رقم تولیدات ثابت و به ترتیب 2 میلیون و 7 / 1 میلیون تن بوده است .
طبق نمودار 2 ، برزیل همچنان در مقام برترین صادر کنندۀ گوشت مرغ جهان قرار دارد و به دنبال آن ایالات متحده ، اتحادیۀ اروپا ، و تایلند قرار دارند. با افزایش تقاضا از جانب آسیای شرقی و خاورمیانه صادرات برزیل با 25 هزار تن افزایش به 6 / 3 میلیون تن رسید . همچنین در خصوص اوکراین با افزایش تقاضا از سوی قزاقستان و روسیه ، صادرات با یک جهش 70 هزار تنی به 120 هزار تن رسید.

نمودار 2 - صادرات گوشت مرغ ، در 1000 تن


توسعۀ یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان طیور برزیل
کمپانی برزیلی Seara Foods ، یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان گوشت طیور جهان، در نظر دارد تا تولیدات خود را ارتقا دهد و از 140 هزار جوجه در روز به 300 هزار جوجه در روز برساند .
این طرح به هنگام بازدید وزیر کشاورزی این کشور از کارخانه و بخش های مختلف آن به اطلاع وی رسید .
به رغم آنکه ساختارهای زیر بنایی این پروژه تاکنون ساخته شده ، سرمایه گذاری در این پروژه به میزان 5 / 1 میلیون دلار برآورد شده است .
علاوه بر این، این کمپانی که دارای چرخۀ تولید (اینتگریت) است با بکارگیری سیستمی به نام dark-house که موجب افزایش تولیدات و ارتقاء سوددهی می گردد ، تجهیزات خود را مدرن و به روز خواهد کرد .
یکی دیگر از موانع بازدارنده از رشد این کمپانی ، بی ثباتی قیمت ذرت است.
کمپانی Seara هر روز 360 تن ذرت و 150 تن سویا خریداری می کند . به منظور رفع این مشکل، وزیر کشاورزی پیشنهاد داد تا انبار غله و دانه در منطقه ، به ویژه در ناحیۀ شمال شرقی ایالت تأسیس گردد .

آرژانتین و برآورد ازدیاد محصول سویا در سال جاری
با توجه به افزایش مساحت کاشت و کمتر بودن هزینۀ تولید سویا در مقایسه با ذرت ، انتظار می رود که تولید کنندگان آرژانتینی امسال در تولیدات خود رکورددار گردند . با اینحال ، مزرعه داران بیم آن دارند که بارش کم باران در ابتدای سال که مهمترین دورۀ رشد محصول هم هست ، به بازدهی محصولاتشان آسیب برساند .
دولت آرژانتین برآورد می کند که تولیدات سویا به 3 / 51 میلیون تن برسد اما با توجه به آنکه کارشناسان هواشناسی هوای مطلوب و مساعدی را برای سال جاری پیش بینی می کنند مجموع تولیدات از رکورد سال 10 – 2009 که رقم 7 / 52 میلیون تن بود نیز پیشی خواهد گرفت .
هزینۀ تولید ذرت در آرژانتین به ازاء هر هکتار در حدود 490 دلار است که در مقایسه ، سویا 320 دلار/هکتار هزینه در بر دارد که این تفاوت قیمت به دلیل گرانتر بودن دانۀ ذرت و نیاز بیشتر این محصول به کود است .
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com