مرغداران مشکلات فراوانی در خراسان شمالی دارند

مرغداران مشکلات فراوانی در خراسان شمالی دارند
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: سالانه ۲۹ هزار تن گوشت مرغ در این استان به مصرف می‌رسد، از مجموع این میزان ۲۲ هزار و ۳۶۰ تن در استان تولید می‌شود.
محمد محمدزاده بابیان اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز در استان به ازای هر یک نفر ۳۱ کیلوگرم در سال است، اظهار داشت: برای تأمین نیاز استان حدود هفت هزار تن گوشت مرغ از سایر استان‌ها تأمین می‌شود.
وی افزود: در استان سالانه ۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی می‌شود که در برخی از ایام با پیک تولید گوشت مرغ و در برخی از ایام نیز با کمبود مواجه هستیم.
وی اظهار داشت: در جلسه‌های تنظیم بازار استان برنامه‌ریزی‌شده است تا بحث جوجه ریزی در استان نیز ساماندهی شود که باید طبق برنامه در هر هفته ۲۱۰ هزار قطعه در سالن‌های مرغ داری استان جوجه ریزی شود که این وظیفه را بر عهده اتحادیه مرغ داران استان گذاشته‌ایم.
محمدزاده بابیان اینکه سال گذشته مجوز راه‌اندازی ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی داده شد افزود: در سال ۹۲ برای ایجاد مرغ داری محدودیت ایجاد شد که با تلاش‌های صورت گرفته از پارسال تاکنون این محدودیت‌ها برداشته‌شده است.
وی افزود: تلاش می‌شود امسال نیز برای رفع نیاز مصرف گوشت سفید در استان مجوز ایجاد مرغ داری داده شود که در این خصوص هیچ محدودیتی وجود ندارد.
وی اظهار داشت: از مجموع گوشت سفید تولید در استان ۱۸ هزار و ۷۵۰ تن در واحدهای صنعتی و سه هزار و ۶۱۰ کیلوگرم آن مربوط به گوشت طیور بومی، بوقلمون، کبک و شترمرغ است.
وی تعداد واحدهای مرغ داری استان را ۱۰۱ واحد دانست و افزود: از مجموع این واحدها ۸۸ واحد فعال و ۱۳ مورد نیز غیرفعال است.
وی گفت: این واحدها در سال‌های گذشته ایجادشده است و بیشتر قدیمی و فرسوده هستند و یا به علت اختلاف در شراکت غیرفعال شده‌اند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: در هفت ماه سال جاری پنج میلیون و ۵۸۲ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغ داری‌های استان انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳.۷ درصد کاهش داشته است.
محمدزاده افزود: جوجه ریزی در مهرماه سال جاری در مقایسه با مهر پارسال ۳۱ درصد افزایش دارد.
وی کمبود نقدینگی اتحادیه مرغداران و شرکت‌های تابعه برای خرید نهاده ازجمله ذرت و کنجاله سویا برای مرغداران، تأخیر در ارسال محموله‌های وارداتی مثل ذرت و کنجاله سویا به دلیل کوتاه بودن دوره جوجه ریزی را از دیگر مشکلات تولیدکننده‌ها دانست و افزود: پیشنهاد می‌شود حداقل سهمیه مرغداران را از انبارهای داخل تأمین شود.
محمدزاده کمبود زیرساخت‌ها صنایع کشتارگاهی، سردخانه و تونل انجماد برای صادرات گوشت مرغ را از دیگر مشکلات مرغداری‌ها دانست.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com