مرغداران تنها 30 درصد نهاده را به نرخ دولتی تهیه می‌کنند

مرغداران تنها 30 درصد نهاده را به نرخ دولتی تهیه می‌کنند
 این روزها قیمت نهاده خوراک دام و طیور در بازار تا 5 برابر نرخ مصوب دولتی عرضه می‌شود و تولیدکنندگان از این مسأله بسیار نگرانند. آنها مشکل اصلی را در ضعف نظام توزیع نهاده می‌دانند و از آنجایی که هیچ گونه شفافیتی در نحوه توزیع نهاده از بالا تا پایین یعنی از بانک مرکزی گرفته تا وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد، نگرانی از وجود فساد و رانت در این نهاده را داریم.
یک مرغدار اصفهانی گفت: در حالی که تولیدکننده واقعی در تأمین نهاده خود مانده است، اما برخی شرکت‌های دولتی هفته‌ای 2 هزار تن نهاده دریافت می‌کند.
سعیده مشایخی مرغدار اصفهانی گفت: تنها 30 درصد از خوراک طیور مورد نیاز را از مسیر توزیع دولتی دریافت می‌کند و بقیه را مجبور است از بازار آزاد به قیمت‌های چند برابر خریداری کند.
در این میان مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند: همه واردکنندگان نهاده را مکلف کرده‌اند که محصول وارداتی خود را در بازارگاه (سامانه توزیع خوراک دام طیور وزارت جهاد کشاورزی) ثبت کنند تا از مسیر قانونی توزیع شود.
مشایخی با بیان این که 70 درصد نهاده‌های مورد نیاز از بازار آزاد خریداری می‌شود، گفت: چطور ممکن است وزارت جهاد کشاورزی واردکنندگان را ملزم به ثبت میزان نهاده وارداتی در بازارگاه نموده اما همچنان بازار آزاد رونق بیشتری دارد. این نهاده‌های بازار آزاد از کجا می‌آید.
وی تأکید کرد که در حال حاضر نرخ‌های دولتی در بازار آزاد رعایت نمی‌شود و به چندین برابر قیمت به فروش می‌رود و کسی هم نظارتی بر آنها نمی‌کند، حتی کارخانه‌های تولیدکننده خوراک دام هم محصول خود را گران‌تر می‌فروشند و هیچ مسئولی نیست که نظارت کند.
مشایخی گفت: در حالی که قیمت مصوب دولتی ذرت 1500 تومان است در بازار 4200 تومان به فروش می‌رود. سویا هم که 3700 تومان مصوب شده است در بازار به 14 هزار و 500 تومان رسیده است. کارخانه‌ها هم نرخ مصوب 3500 تومان را به قیمت 7200 تومان می‌فروشند.
این مرغدار با بیان این که باید آسیب‌شناسی شود که بازار آزاد دست چه کسانی است، افزود: ضعف شدید در فرایند توزیع نهاده باعث شده دامداران و مرغداران تولیدات خود را با هزینه بیشتری تولید کنند و این دردسرساز شده است. قیمت محصول در بازار بالا می‌رود و دولت انتظار دارد که تولیدکنندگان قیمت‌ها را پایین بیاورند.
این مرغدار گفت: مرغداری 30 هزارتایی دارد و 120 تن در یک دوره باید خوراک خریداری کند که تنها 30 درصد آن را از بازار دولتی می‌تواند تأمین کند.
وی اضافه کرد: مسائل دیگری هم باعث ایجاد چنین مشکلاتی در بازار نهاده شده از جمله این که در اواخر سال گذشته مرغداران را مجبور کردند 150 میلیون قطعه جوجه‌گیری کنند و این مصرف نهاده‌ها را بالا برد و باعث شد که در کنار کاهش واردات نهاده قیمت‌ها به شدت بالا برود.
مشکلات مرغداران هنوز پابرجاست. وزارت جهاد کشاورزی مدعی است که سامانه بازارگاه نوع دوم را راه اندازی کرده و ضعف‌های سامانه قبلی را برطرف کرده است، اما در واقعیت هنوز گلایه‌های مرغداران ادامه دارد. مسؤولان تولید و توزیع نهاده باید بیشتر به فکر منافذ ایجاد فساد در توزیع نهاده باشند و با شفافیت کامل شائبه‌های موجود را برطرف کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com