مرغداران و دامداران در انتظار حمایت بانک مرکزی

مرغداران و دامداران در انتظار حمایت بانک مرکزی
نهاده های دامی یکی از اقلام اصلی خوراک دام و طیور به شمار می رود که طی هفته های اخیر به سبب کمبود در بازار دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفته است.
 بخش عمده کشتی های حامل نهاده های دامی به سبب عدم اختصاص ارز به موقع به واردات‌ روی آب مانده است، این امر در کمبود دان و افزایش قیمت ذرت و کنجاله سویا و محصولات پروتئینی نظیر مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ تاثیر گذاشته است.
با وجود نگرانی تجار از عدم تامین ارز به موقع به واردات نهاده های دامی، ترس از جوجه ریزی به خاطر گرسنگی مرغ ها انتظار می رود. بانک مرکزی باید هر چه سریع تر ارز مورد نیاز را تخصیص دهد تا در ایام‌ پایانی سال قیمت محصولات پروتئینی به سبب کمبود با نوساناتی در بازار روبرو نشود.
اگرچه مسئولان پشتیبانی امور دام از توزیع ذرت با نرخ مصوب یک هزار و ۳۵۰، کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ و جو یک هزار و ۳۵۰ تومان خبر می دهند، اما مرغداران و دامداران میزان توزیع نهاده دامی با نرخ مصوب از سوی دولت را کافی نمی دانند.
با توجه به آنکه توزیع نهاده دامی با نرخ مصوب تنها بخشی از نیاز تولیدکنندگان را پوشش می دهد و بخش اعظم نهاده از بازار آزاد با نرخ های بالاتر خریداری می شود، بنابراین اختصاص ارز به موقع به واردات یک ضرورت به شمار می رود تا با ترخیص بار کشتی های مانده روی آب و توزیع در بازار تا حدی از تنش قیمت کاسته شود.
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضع توزیع و قیمت نهاده های دامی و تاثیر آن بر بازار محصولات پروتئینی با خبر شویم:
عظیم حجت عضو اتحادیه مرغداران گوشتی ، با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی تعریفی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۷۰۰ و کنجاله سویا ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بسته به شرکت های وارد کننده در بازار آزاد به مرغداران عرضه می شود که این امر هزینه تولید را به شدت بالا برده است.
وی افزود: طی ۱۰ روز گذشته، حواله تامین نهاده های دامی نظیر ذرت و کنجاله سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام به استان ها ابلاغ شده است.
به گفته حجت، پشتیبانی امور دام استان ها در قبال توزیع نهاده ها به مرغداران هر کیلو مرغ آنها را با ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می کند که با کسر هزینه حمل و نقل و کشتارگاه کیلویی ۹ هزار و ۸۰۰ تومان دست مرغدار را می گیرد.
عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر  نهاده های دامی براساس سیاست ابلاغ شده به مرغداران عرضه شود تا جوجه هایی که در سالن هستند با کمبود دان روبرو نشود و در مقابل مرغ را از مرغداران تحویل بگیرند، شاهد ثبات قیمت مرغ در بازار خواهیم بود. با این وجود مرغداران از تحویل به موقع نهاده ها و پشتیبانی امور دام از توزیع مرغ با نرخ مناسب به مردم اطمینان خاطر خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه توزیع نهاده های کنونی  جوابگوی کل نیاز مرغداران نیست، بیان کرد: براین اساس همزمان با توزیع پشتیبانی امور دام باید شرکت های واردکننده از طریق تشکل ها به توزیع نهاده ها بپردازند تا بازار به ثبات دائمی برسد چرا که در صورت عرضه در بازار آزاد کنترل و نظارت با چالش هایی روبرو می شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مرغداران با کمبود نهاده های دامی در بازار روبرو هستند، تصریح کرد: اگر شرکت پشتیبانی امور دام به پشتیبانی استان ها اعلام کند که بخشی از نهاده ها از طریق انبارهای استانی صورت گیرد، بازار زودتر به ثبات می رسد.

پشتیبانی امور دام ۲۰ درصد نیاز مرغداران را تامین می‌کند
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با انتقاد از نوسان نرخ نهاده های دامی در بازار اظهار کرد: هم اکنون مرغداران هر کیلو کنجاله سویا را با نرخ ۳ هزار و ۳۰۰ و ذرت را به قیمت یک هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد خریداری می کنند در حالیکه پشتیبانی امور دام سویا را با نرخ ۲ هزار و ۳۰۰ و ذرت را یک هزار و ۴۰۰ تومان در قبال تهاتر مرغ تحویل می دهد.
وی با اشاره به اینکه پشتیبانی امور دام ۲۰ درصد نیاز مرغداران را تامین می کند، افزود: این در حالی است که مرغداران ۸۰ درصد نیاز واحدهای خود را از بازار خریداری می کند و این امر بر قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.
یوسفی با اشاره به اینکه مرغداران با کمبود نهاده های دامی در بازار روبرو هستند، بیان کرد: براین اساس مرغداران زودتر از زمان مقرر و قبل از رسیدن جوجه به وزن مطلوب چاره ای جز عرضه به کشتارگاه ها ندارند.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در پایان تصریح کرد: اگر مشکل کمبود نهاده های دامی در بازار مرتفع نشود، مرغداران با چالش های جدی در جوجه ریزی سالن های خود روبرو می شوند.

هشدار نسبت به آینده تولید شیر و گوشت در کشور
ناصر مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران ، با اشاره به اینکه کمبود نهاده های دامی صنعت دام و طیور را با مشکلات متعددی روبرو کرده است، اظهار کرد: با توجه به مشکلات اخیر در زمینه واردات نهاده های دامی، مرغداران و دامداران با کمبود و نوسان قیمت در بازار روبرو هستند.
وی افزود: در پی مشکلات اخیر نقل و انتقال نهاده های دامی، قیمت هر کیلو جو ۱۰۰ تومان، ذرت ۱۰۰ تومان و کنجاله سویا ۴۰۰ تومان افزایش یافته است.
مقدسی با انتقاد از کمبود نهاده های دامی در بازار بیان کرد: هم اکنون توزیع کنندگان، نهاده های دامی را با قیمت هایی بالاتر از نرخ مصوب در بازار آزاد توزیع می کنند و در قبال مازاد بر مبلغ فروش خود، هیچ گونه فاکتور  و مستنداتی به تولیدکنندگان ارائه نمی دهند تا این اسناد و مدارک در اختیار  دستگاه های نظارتی قرار نگیرد.
رئیس انجمن صنفی گاوداران در پایان با اشاره به اینکه پشتیبانی امور دام به صورت قطره چکانی اقدام به توزیع نهاده های دامی به تولیدکنندگان می کند، تصریح کرد: اگر مسئولان برای رفع مشکلات نهاده های دامی اقدامی نکنند، بی شک تولید شیر و گوشت کشور با چالش هایی روبرو خواهد شد.

توزیع ۸۰ هزارتن نهاده دامی با نرخ مصوب در استان تهران
رضا سالمی مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران ، با اشاره به اینکه کمبودی در توزیع نهاده های دامی وجود ندارد، اظهار کرد: در مرحله اول ۸۰ هزارتن نهاده دامی نظیر ذرت، کنجاله سویا و جو با نرخ مصوب بین اتحادیه دامداران، مرغداران گوشتی و مرغداران تخم گذار توزیع می‌شود.
وی نرخ مصوب هر کیلو ذرت را یک هزار و ۲۰۰، کنجاله سویا را ۲ هزار و ۳۰۰ و جو را یک هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: مرغداران و دامداران در قبال دریافت نهاده از پشتیبانی امور دام باید متعهد شوند که محصولات خود را با نرخ مصوب در بازار عرضه می‌کنند.
سالمی در پایان با اشاره به اینکه محدودیتی در توزیع نهاده‌های دامی وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به ذخایر مناسب نهاده‌های دامی در بنادر شمال و جنوب، جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود توزیع نهاده‌های دامی در بازار وجود ندارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com