ماهانه ۸۰۰ هزار جوجه‌ریزی در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود

ماهانه ۸۰۰ هزار جوجه‌ریزی در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: ماهانه حدود ۸۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در ۲۲۰ مرغداری صنعتی این استان با صدور گوهی سلامت و نظارت ماموران دامپزشکی در این استان صورت می‌گیرد.
حسین صالحی، سلامت کامل مرغداری‌های و اماکن نگهداری طیور خانگی استان را یادآور شد و اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی استانهای همجوار، تاکنون هیچ گونه کانون آلوده به این نوع بیماری طیور در استان گزارش نشده است.
وی از ممنوعیت جابه‌جایی هرگونه مرغ زنده بین استانی و درون استان بدون گواهی نظارت شبکه‌های دامپزشکی خبر داد و گفت: به منظور حفظ سلامتی طیور و جلوگیری از هرگونه بیماری باید جابجایی مرغ با گواهی این اداره متولی باشد.  
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان به دلیل اینکه یکی از مناطق ورود پرندگان مهاجر است و امکان انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دور از انتظار نیست، از این‌رو آمادگی لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان فراهم است.
به گفته وی، وجود تالاب‌های بین‌المللی گندمان، چغاخور و سولقان و جاری بودن سه رودخانه کارون، دز و زاینده‌رود استان باعث می‌شود تا همه ساله هزاران قطعه پرنده مهاجر برای زمستان‌گذرانی، این آبگیرها را انتخاب کنند که این امر نیز می‌تواند احتمال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را افزایش دهد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد:علاوه بر این، پرورش بیش از ۴۵۰ هزار طیور در خانه‌ها به صورت سنتی در مناطق روستایی و عشایری و ۲۲۰ مرغداری، باعث می‌شود تا توجه مسوولان به پیشگیری از شیوع این بیماری معطوف شود.
صالحی به پرورش‌دهندگان مرغ خانگی توصیه کرد: در این فصل با محصور کردن طیور خانگی و جلوگیری از تماس آنها با پرندگان مهاجر به توصیه‌های کارشناسان شبکه‌های دامپزشکی توجه کنند.
وی افزود:تاکنون در این استان و سطح کشور هیچ‌گونه موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
به  گزارش ایرنا، آنفلوانزای فوق حاد طیور، بیماری ویروسی است که در بین حیوانات و بیشتر از همه در میان پرندگان مشاهده می‌شود، این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت باعث همه‌گیری در میان آنها می‌شود.
پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوانزا محسوب می‌شوند و به وسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com