قیمت گوشت تا پایان ماه رمضان تغییر نخواهد کرد

قیمت گوشت تا پایان ماه رمضان تغییر نخواهد کرد
وزارت جهاد کشاورزی در آستانه عید باستانی نوروز و نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان برای مقابله با افزایش قیمت این کالای اساسی دست به کار شد و توانست بازار گوشت قرمز را نسبتاً آرام کند.
در گزارشی از تدابیر وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار گوشت قرمز نوشت: در حالی که قیمت گوشت قرمز در بازار تا یک ماه پیش از یک روند نسبتاً باثبات پیروی می‌کرد اما به یکباره رشد زیادی پیدا کرد که واکنش‌های فراوانی را در محافل عمومی به‌دنبال داشت. اما با این حال وزارت جهاد کشاورزی در آستانه عید باستانی نوروز و نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان برای مقابله با افزایش قیمت این کالای اساسی دست به کار شد و توانست بازار گوشت قرمز را نسبتاً آرام کرده و آن‌طور که خبرها به گوش می‌رسد قیمت گوشت قرمز تا پایان ماه مبارک رمضان افزایش نخواهد یافت.

قیمت گوشت قرمز موجود در بازار
مشاهدات میدانی خبرنگار «ایران» در بازار نشان می‌دهد هم اکنون قیمت گوشت هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۱۵۷ تا ۱۶۳ هزار تومان به مغازه‌دار و با احتساب ۱۰ درصد سود، ۱۶۳ تا ۱۷۹ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود. از طرف دیگر هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی با نرخ ۱۵۹ هزار تومان، ران کامل ممتاز گوسفندی با نرخ ۱۷۲ هزار تومان، کف دست گوسفندی با ماهیچه با نرخ ۱۵۸ هزار تومان، ران پاک کرده گوساله با نرخ ۱۶۶ هزار تومان، سر دست پاک کرده گوساله با نرخ ۱۶۵ هزار تومان، گردن گوسفندی با نرخ ۱۳۳ هزار تومان، قلوه‌گاه گوساله با نرخ ۱۴۷ هزار تومان، گردن گوساله با نرخ ۱۲۹ هزار تومان، قلم گوساله با نرخ ۱۶ هزار تومان، سردست گوسفندی با نرخ ۱۳۱ هزارتومان، ماهیچه گوساله با نرخ ۱۶۳ هزار تومان، دمبالیچه گوسفندی با نرخ ۸۹ هزار تومان، نیم شقه سردست گوسفند با نرخ ۱۲۸ هزار تومان، شقه لاشه گوسفندی با نرخ ۱۲۹ هزار تومان و نیم شقه ران گوسفندی با نرخ ۱۳۵ هزار تومان در بازار عرضه و به فروش می‌رسد.

توقف صادرات برای تنظیم بهتر بازار داخلی
اواخر ماه گذشته بود که وزارت جهاد کشاورزی به‌دلیل کمبود گوشت قرمز در آستانه شب عید صادرات دام را متوقف کرد؛ اتفاقی که تا حدودی توانست به هدف خود یعنی ثبات بازار و کاهش قیمت گوشت برسد. با این حال برای حمایت از دامداران به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی پس از ماه مبارک رمضان دوباره مجوز صادرات دام را به دامداران بدهد و ممنوعیت این امر صرفاً اقدام مقطعی برای تنظیم بازار باشد.

واردات ۱۰ هزار تن گوشت برای مقابله با گرانی
علاوه بر این وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت‌های شب عید و ماه مبارک رمضان مجوز واردات ۱۰ هزار تن گوشت را صادر کردند. در همین خصوص علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی گفت: گوشت گوسفند یخ‌زده از آسیای میانه وارد شده است و کیلویی ۱۳۰ هزار تومان به مغازه‌داران داده می‌شود و آنها با احتساب سود ۱۰ تا ۳۰ درصدی آن را عرضه خواهند کرد. ملکی با اشاره به واردات گوشت قرمز گفت: گوشت وارد کشور شده است و از چهارشنبه ۲۵ اسفند در کشور توزیع آن آغاز شده ولی این توزیع هنوز در بازار تأثیری نگذاشته چون برای کنترل قیمت‌ها حداقل یک هفته زودتر گوشت وارداتی باید در بازار توزیع می‌شد.

ثبات قیمت گوشت تا پایان ماه مبارک رمضان
با توجه به توقف صادرات و واردات گوشت گوسفندی، مسئولان ستاد تنظیم بازار از ثبات قیمت در ایام نوروز و ماه رمضان خبر داده‌اند و به نظر می‌رسد باید شاهد آرامش در این بازار باشیم.
در این خصوص علی اصغر ملکی می‌گوید: اگر وزارت جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام به وعده‌هایشان مبنی بر تزریق گوشت در بازار عمل کنند، نوسان قیمتی در بازار گوشت شب عید و ماه رمضان نخواهیم داشت. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان اعلام کرد. از طرف دیگر سالمی مدیرکل پشتیبانی امور دام تهران از ورود اولین محموله‌های واردات گوشت گرم گوسفندی خبر داد و گفت: در شرایط فعلی دام‌هایمان برای نیاز خودمان است و حالا که پایان سال است و انباشتی نداریم، دامی نباید صادر شود.

توزیع روزانه گوشت در نوروز و نظارت بر بازار
برای مقابله با کمبود و نابسامانی بازار گوشت قرمز، عرضه با کیفیت این محصول و جلوگیری از صفی شدن خرید گوشت قرمز وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی تدابیر مناسبی را در نظر گرفته است، به طوری که دیگر در ایام عید خصوصاً روز اول سال آینده همه کشتارگاه های کشور بسته نخواهند بود. در این خصوص امین اسدی، مشاور رئیس سازمان دامپزشکی در رابطه با تشدید کنترل‌ها در نوروز و ماه رمضان گفت: در عید کشتارگاه‌ها تعطیل نیستند و روز اول عید، حداقل دو کشتارگاه باز است. از دوم فروردین به بعد نیز هیچ کشتارگاهی تعطیل نخواهد شد.

وی در خصوص الزاماتی که مردم باید در زمان خرید محصولات پروتئینی بدان توجه کنند، اظهار کرد: نظارت‌ها در کل سال وجود دارد ولی نظارت‌های ویژه از ۱۴ اسفند شروع شده و تا پایان عید سعید فطر ادامه دارد. اسدی اضافه کرد: همکاران ما ۶۳ روز به‌صورت شبانه‌روزی و ویژه، در کل کشور و در جهت سلامت مردم خدمت می‌کنند که ایمنی و امنیت غذایی جامعه را درپی دارد. وی با اعلام این که ستادهای ملی و شهرستانی به منظور تدوین برنامه‌های عملیاتی و نظارتی تشکیل شده است، افزود: اکیپ‌های ثابت و سیار نیز فعال بوده و به‌صورت متحدالشکل در کشتارگاه، رستوران، هتل و مراکز عرضه پروتئین جهتِ نظارت حضور دارند. در کل سال نیز این وظیفه از سوی سازمان دامپزشکی دنبال می‌شود که در عید، این وظیفه به‌صورت ویژه رخ می‌دهد. همچنین پیرا دامپزشکان جهت سلامت جامعه فعالیت می‌کنند و می‌توان گفت ما سربازان گمنام سلامت جامعه هستیم.

این مقام مسئول با بیان این که همکاران ما خالصانه وقت بسیاری گذاشته و حتی در نوروز به تعطیلات نمی‌روند تا خدای ناکرده اتفاقی غیر بهداشتی برای مردم نیفتد، گفت: ادارات ما در شهرستان‌ها به‌صورت منسجم و فعال در اکثر ساعات شبانه‌روز در حال نظارت و بازرسی از محصولات پروتئینی هستند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com