قیمت مرغ ۸ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب

قیمت مرغ ۸ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب
درحالی که نرخ مصوب مرغ به تازگی از 59 هزار و 800 تومان به 63 هزار تومان افزایش یافته است، قیمت این محصول در بازار سقوط کرده و قیمت‌ها در بازار آزاد روندی دیگر را طی کرده است و به نرخ‌های مصوب توجهی ندارد و هر کیلوگرم مرغ تا ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
در روزهای قبل قیمت مرغ در بازار تا 11 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب دولتی هم عرضه شد و این خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود. گزارشات میدانی نشان می‌دهد که قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به 51 هزار و 800 تومان و در سطح شهر تا 55 هزار تومان کاهش یافته است هر چند که ممکن است قیمت این محصول در فروشگاه‌های دیگر به نرخ‌های متفاوتی به فروش برسد.
دولت حامی منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده
قیمت مرغ پس از اصلاح ارز ترجیحی به 59 هزار و 500 تومان و پس از آن با درخواست تولیدکنندگان مبنی بر وجود هزینه‌های بالای تولید و به‌صرفه نبودن قیمت مصوب قبلی به کیلویی 63 هزار تومان رسید. تولید‌کنندگان معتقدند خوراک دام و طیور مهم‌ترین نهاده و سهم بیشتری در سبد هزینه‌های تولید دارد و اگر به قیمت مناسب‌تری به دست‌شان برسد، قیمت برای مصرف‌کننده هم کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌بایست قیمتی را تعیین کند که نه‌تنها تولیدکنندگان بلکه مصرف‌کنندگان نیز متضرر نشوند.
به گفته حبیب اسداله‌نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران کاهش قیمت مرغ چند دلیل عمده دارد، نخست عرضه مرغ منجمد زیاد دربازار است دوم؛ جوجه‌ریزی یا همان تولید بیش از نیاز است که به تولید مازاد انجامیده است، سوم برنامه صادرات و جمع‌آوری مرغ مازاد که با سرعت بالایی انجام نمی‌شود.
در همین ارتباط شرکت پشتیبانی امور دام نیز برای کاهش قیمت مرغ و حمایت از مصرف‌کنندگان اقدام به عرضه مرغ منجمد در سطح وسیع در سراسر کشور کرده است به طوری که هم‌اکنون هر کیلوگرم مرغ منجمد در فروشگاه‌های اینترنتی و میادین میوه و تره‌بار بین 42 تا 45 هزار تومان به فروش می‌رسد که این میزان 20 هزار تومان پایین‌تر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است.
در مهر و آبان سال‌جاری نیز جوجه‌ریزی ۵ تا ۱۰ میلیون قطعه بیش از نیاز کشور بود که با این حجم جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور، مرغ مورد نیاز کشور به طور کامل تأمین خواهد شد. میزان جوجه‌ریزی در مهرماه امسال 112 میلیون قطعه و در آبان ماه به حدود 124 میلیون قطعه رسیده است. این افزایش مازاد جوجه‌ریزی می‌تواند امکان افزایش صادرات مرغ در ماه‌های آینده و انتظار برای پایین ماندن قیمت کمتر از نرخ مصوب را به دنبال داشته باشد.
بر اساس مصوبه جدید دولت، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب واحدهای پرورش ۴۵ هزار تومان است، البته برخی تولیدکنندگان بر این باورند که این مبلغ نه‌تنها سودی برای تولیدکنندگان ندارد، بلکه آنها با تعیین این قیمت‌ها متضرر هم می‌شوند. بعضاً در بعضی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر مرغ با قیمت بالاتر از 63 هزار تومان هم به فروش می‌رسد که تخلف و گران‌فروشی محسوب می‌شود، زیرا فروشگاه‌ها مرغ زنده را با نرخ مصوب از تولیدکنندگان خریداری می‌کنند.  اگرچه نرخ مصوب ۶۳ هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان، همچنان نرخ مورد انتظار تولیدکنندگان را تأمین نکرده و آنها به دنبال تعیین قیمت بالاتر از این مبلغ هستند.
قیمت تخم مرغ شانه‌ای 85 هزار تومان
قیمت تخم مرغ هم نسبت به چند روز گذشته 5 هزار تومان کاهش داشته و به قیمت شانه‌ای 85 هزارتومان به فروش می‌رود. درحالی که در روزهای گذشته قیمت هر شانه تخم مرغ به بیش از 90 هزارتومان هم رسیده بود. بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای همسایه و عدم این بیماری در داخل کشور باعث واردات دوباره این تخم مرغ از کشورمان شده است و کویت و عراق دوباره واردات خود را از ایران آغاز کرده‌اند.
 
نظرات شما
  •  

    سامان گفت : ۰۱/۰۹/۰۳

    اصلا هم تابلو نیست که سیاست پرکردن سردخونه ها جهت بازار شب عیده... سودش تو جیب امثال پشتیبانی و ضررش سهم مرغدار

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com