مدیرعامل اتحادیه مرغداران:
قیمت دستوری باعث افت تولید می شود

قیمت دستوری باعث افت تولید می شود
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با بیان اینکه:میزان جوجه ریزی نسبت به سال قبل حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است گفت، برای متعادل شدن شرایط تولید،دولت باید در نرخ مشخص شده برای این کالا تجدیدنظر کند.
برومند چهارآئین درباره دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار و عدم کاهش نرخ آن در پی اقدامات تنظیم بازاری دولت، اظهار داشت:قبلا به دولتمردان گفته بودیم که قیمت دستوری باعث کاهش رغبت تولیدکنندگان و در نهایت افت تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه کاهش تولید باعث افزایش قیمت می شود، گفت: میزان جوجه ریزی نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است همچنین گرمای بی سابقه ای که در سال جاری شاهد آن هستیم باعث شد مرغ ها به وزن مناسب نرسند بنابراین علاوه بر کاهش جوجه ریزی، با کاهش وزن مرغ های تولیدی نیز مواجه بودیم که این موارد باعث کاهش عرضه شده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور با بیان اینکه قیمت ۸۱۷۵ تومانی که دولت برای مرغ اعلام کرد منطقی نبوده است، افزود: افزایش قیمت نهاده ها و انحراف در توزیع آنها، افزایش ۷۱ درصدی قیمت کنجاله سویا، افزایش ۴۰ درصدی قیمت ذرت و رشد ۸۱ درصدی قیمت داروها و مکمل ها و بیش از ۲ برابر شدن قیمت ریزمغذی ها که برخی از آنها تا ۲۰۰ درصد نیز گران شده اند، رشد ۲۰ درصدی دستمزدها و گران شدن حمل و نقل باعث شده قیمت تمام شده تولید مرغ رشد چشمگیری داشته باشد.
چهارآئین با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم مرغ زنده برای مرغداران با سود متعارف ۷۴۸۰ تومان است، اضافه کرد: پیش بینی ما این است که اگر دولت بر قیمت دستوری خود اصرار داشته باشد برخی از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج می شوند و مجددا تولید کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه ۲۴ هزار مرغ دار در کشور فعالیت و حدود ۲ میلیون تن مرغ تولید می کنند، گفت: دولت باید در قیمت تعیین شده تجدیدنظر کند و مکانیزم عرضه و تقاضا را بپذیرد.
چهار آئین تصریح کرد: قیمت ۷۵۰۰ تومان برای هرکیلوگرم مرغ زنده منطقی است به شرط اینکه نرخ نهاده های تولید مجددا افزایش نیابد.
براساس اعلام اتحادیه پرنده و ماهی قیمت مرغ در مراکز خرده فروشی امروز به ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده و علی رغم ورود دولت به بازار این کالا و توزیع مرغ های تنظیم بازاری روند صعودی قیمت متوقف نشده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com