قاچاقچیان دام ایران را به 3 برابر قیمت می‌خرند

قاچاقچیان دام ایران را به 3 برابر قیمت می‌خرند
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه قاچاق دام زنده قیمت گوشت را درداخل گران کرده است، گفت: قاچاقچیان دام مولد را به 3 برابر قیمت می‌خرند و از مرزها خارج می‌کنند و احتمال انگیزه سیاسی هنوز معلوم نیست.
قاچاق دام گوشت را گران کرد/قاچاقچیان دام ایران را به 3 برابر قیمت می‌خرند

علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در مورد دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز و نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این زمینه، گفت: با دعوت رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نشستی با حضور همکارانی از دولت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان دامپزشکی در مورد افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار برگزار شد.

۲۰ درصد از نیاز گوشت کشور از طریق واردات تامین می‌شود
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بحران به وجود آمده در وضعیت ارزی کشور ناشی از تحریم ظالمانه آمریکا است که در هر بخشی به شکلی خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: ۸۰ تا ۸۵ درصد از نیاز کشور به گوشت قرمز از طریق تولیدات داخلی و حدود ۱۵ تا ۲۰درصد آن از طریق واردات با ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی تامین می‌شود.
مهرفرد با تاکید بر اینکه تا کنون بیش از سال گذشته گوشت وارد کشور شده و ارز بیشتری نیز در مقایسه با سال گذشته در این زمینه هزینه شده است، عنوان کرد: فعالیت در زمینه قاچاق‌ دام زنده به دلیل وجود اختلاف قیمت بین گوشت تولید داخل و خارج تعیین کننده قیمت است و این موضوع باعث شده تا قیمت گوشت تولید داخلی افزایش پیدا کند.

تمهیدات ویژه دولت و مجلس برای جلوگیری از قاچاق دام زنده
وی با اشاره به اینکه تمهیداتی در مجموعه دولت و مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است تا در سیاست‌های موجود تغییراتی را ایجاد کنیم و گوشت‌های وارداتی به گروه‌های هدف تخصیص پیدا کند و همچنین مبارزه جدی تری با قاچاق دام زنده صورت بگیرد، ادامه داد: مبادی واردات دام از کشورهای همسایه باید بیشتر و کشتارگاه‌های داخلی فعال‌تر شوند تا در این دوره زمانی کوتاهی به تعادل کافی دست پیدا کنیم.

امکان به صفر رساندن قاچاق دام زنده وجود ندارد
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اینکه امکان کنترل میزان قاچاق دام زنده وجود دارد یا خیر، گفت: در کشوری مانند ایران که مرزهای گسترده‌ای دارد می‌توان با قاچاق دام زنده و گوشت مبارزه کرد، اما نمی‌توانیم آن را به صفر برسانیم؛ اخیرا دستورالعملی در حال ابلاغ است تا تردد دام به مناطق مرزی را کنترل و میزان قاچاق را کاهش دهد.
وی با اشاره به اینکه اگر میزان واردات گوشت قرمز گرم گوسفندی کافی باشد در تمامی نقاط کشور توزیع می‌شود، ادامه داد: به دلیل اینکه گوشت گرم گوسفندی به روز وارد می‌شود، امکان تنظیم و ثابت نگه داشتن میزان واردات آن وجود ندارد، زمانی‌ که حجم واردات گوشت گرم گوسفندی کافی نباشد تنها در شهرهای بزرگ توزیع می‌شود، زیرا کاهش قیمت در شهرهای بزرگ تاثیر خود را بر شهرها کوچک می‌گذارد.
مهرفرد اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم مورد بحث این است که تحت هر شرایطی گوشت قرمز در اختیار اقشار آسیب پذیر و گروه‌های هدف تعیین شده توسط تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بگیرد.

دام مولد سه برابر قیمت بازار از دامداران برای قاچاق خریداری می‌شود
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پایان با تاکبد بر اینکه این نگرانی در خصوص خروج دام مولد وجود دارد و قاچاق اینگونه از دام می‌تواند در آینده تولید کشور را با خطر مواجه کند، خاطر نشان کرد: مشخص نیست که خریداران دام مولد زنده اهداف سیاسی دارند یا خیر اما سه برابر قیمت بازار دام مولد از دامدار خریداری و از کشور قاچاق می‌شود
 
نظرات شما
  •  

    محمدخالقی گفت : ۹۷/۱۱/۰۷

    باسلام واحترام
    متاسفانه مشکلات پیش آمده درخصوص گوشت قرمز،بعلت بی تدبیری و نبود برنامه درازمدت در این زمینه میباشد.
    این مسائل ومشکلات از حدود دو -سه سال گذشته پیش بینی گردیده بود لیکن مسئولین مربوطه بعلت روزمرگی فعالیت های خود،توجهی به آن نداشته وندارند.
    متاسفانه درکشور ما بی تدبیری وسوء مدیریت را با بحث تحریم ها ویا قاچاق لاپوشانی می کنند که این درست نیست وبلکه فرار از مسئولیت پاسخگویی است.
    متاسفانه سیاست های اجرایی اخیروزارت جهاد کشاورزی درخصوص واردات گوشت قرمز،انحصار و فساد را ایجاد نموده است که لزوم تغییر در این زمینه ضروری میباشد.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com