قاچاق دام در ایلام؛ از شایعه تا واقعیت

قاچاق دام در ایلام؛ از شایعه تا واقعیت
استان کوهستانی ایلام در غرب ایران با وجود ۲.۵ میلیون راس دام و تولید سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز یکی از قطب های اصلی تولید گوشت در کشور است.
البته گوشت تولید شده در ایلام به دلیل وجود مراتع متعدد از کیفیت بالایی برخوردار است و علاوه بر تامین نیازهای استان به سایر نقاط کشور نیز ارسال می شود.
جالب است که سرانه مصرف گوشت در استان ایلام از همه استان های کشور بالاتر است و طبق آخرین بررسی های انجام شده سرانه مصرف گوشت برای هر ایلامی ۱۶ کیلوگرم است که قطعا الان با توجه شرایط اقتصادی جامعه شاید آمار پایین آمده است.
اما الان چیزی که حائر اهمیت بوده این است که در استانی که خود قطب تولید گوشت است گرانی گوشت باعث مشکلاتی برای مردم است و در پاره ای از اوقات هم مردم استان برای تهیه گوشت با مشکل مواجه می شوند.
موضوعی که این روزها به عنوان یک پدیده مهم و قابل پیگیری در استان مطرح می شود بحث مبارزه با قاچاق دام زنده در استان است، همچنین با توجه به این پدیده عامل موثری بر گرانی بازار محسوب می شود.

دلایل گرانی گوشت
علی احمدی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گرانی گوشت در ایلام به دلیل قاچاق دام از استان به عراق و سایر نقاط کشور است و متاسفانه هر روز بیشتر می شود.
وی تصریح کرد: در گذشته گوشت در ایلام از سایر نقاط مختلف کشور ارزان تر و از کیفیت بالایی برخوردار بود ولی هم اکنون گرانی گوشت در استان باعث شده مردم کمتر گوشت خرید داشته باشند.
احمدی اظهار داشت: هم اکنون گوشت در ایلام کیلویی ۵۵ هزار تومان است ولی همین مقدار هم برای مردم استان گران است.
هفته گذشته نیز قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان با اشاره به قاچاق دام زنده از مرزهای استان به کشور عراق، اضافه کرد: نیروی انتظامی و مرزبانی با تمام توان از قاچاق دام زنده به خارج از کشور جلوگیری و با این پدیده مقابله کنند و در صورت نیاز از تیم های سیار در مرزها استفاده کنند.
استاندار ایلام خروج و قاچاق دام زنده از کشور را عاملی بر گرانی بازار و نوعی جنگ روانی بیان کرد و گفت: با توجه به وسعت زیاد مرزهای استان مقابله با این مهم تلاش زیادی را می طلبد.

قاچاق دام در استان کم است
جوهر نادری معاون مدیر کل امنیتی انتطامی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان ایلام به رغم داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق قاچاق در استان به نسبت سایر استان ها کم بوده است.
وی افزود: استان ایلام در زمره استان های سطح سه قرار دارد اما با توجه به افزایش قیمت دلار و تفاوت قیمت ها خصوصا با کشور مقابل عده ای از این موضوع سوء استفاده کرده و تمایل به مال اندوزی و قاچاق داشتند که در این زمینه به صورت موردی بحث قاچاق دام را داریم و قاچاق دام نیز یک روند رو به رشدی در استان داشته است.
وی عنوان کرد: البته به نوعی در دو سه سال گذشته موردی مبنی بر قاچاق دام در استان نداشته ایم ولی در ماه مرداد به عقب تر چند مورد قاچاق دام داشتیم که در این راستا بحث مبارزه با قاچاق دام در دستور کار کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان قرار گرفت.
نادری اظهار داشت: مصوباتی در این زمینه هم داشتیم از جمله این که انتظامی استان با همکاری دامپزشکی از خروج تمامی محموله های دام زنده در راه های مواصلاتی و گلوگاه ها که فاقد مجوز حمل و یا مجوز بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی باشند جلوگیری می کند و در صورتی که محموله توقیف شود و فاقد مجوز باشد خسارت ناشی از آن بر عهده صاحبان آن محموله است.

جلوگیری از قاچاق دام به روش های مختلف در استان
معاون مدیر کل امنیتی انتطامی استانداری ایلام تصریح کرد: همچنین لازم است که تمامی متقاضیان حمل دام درخواست صدور گواهی حمل به ادارات دامپزشکی شهرستان ها ارائه دهند و  این صدور گواهی حمل با موافقت دامپزشکی مبدا و مقصد صورت می گیرد که در این بین محموله های دام پس از تخلیه باز توسط دامپزشکی مقصد تایید و تخلیه شوند.
وی افزود: وجود تیم های سیار در مرزها به کنترل و جلوگیری از قاچاق دام زنده کمک شایانی می کند بر همین اساس گشت های سیار، گشت های تلفیقی مرزبانی و سایر دستگاه ها در مرز تشکیل شده و در رابطه با جلوگیری و مبارزه با بحث قاچاق دام موثر بوده و از قاچاق دام جلوگیری شده، همچنین  اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و دفاتر باربری توجیه شده اند که از صدور بارنامه بدون گواهی دامپزشکی خودداری کنند.
وی ادامه داد: چنانچه قاچاق دامی صورت بگیرد و برای دستگاه های رسیدگی کننده تایید شود که این مورد قاچاق بوده، دام کشف شده با نظارت دامپزشکی در کشتارگاه های مجاز محل کشف ذبح می شود وتوسط دستگاه برخورد قانونی لاز م با متخلفین صورت می گیرد.

گزارشی از قاچاق دام ارائه نشده است
محمد علی رحمی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان ایلام قاچاق دام در محدوده شهرستان ایلام صفر است.
وی افزود: با توجه به این که استان ایلام مرز مشترک با کشور عراق دارد، چون در این منطقه مرزبانی بسیار قوی عمل می کند و با نظارت قوی از این موضوع جلوگیری می کند قاچاق دام در استان ایلام تقریبا صفر بوده و گزارشی مبنی بر این موضوع تاکنون ارائه نشده است.
وی گفت: قاچاق دام زنده بیشتر در حوزه کرمانشاه و کردستان رخ می دهد.
با توجه به اینکه استان ایلام از مناطق مرزی مهم کشور به شمار می رود و قطب تولید گوشت قرمز در کشور نیز محسوب می شود می توان با ساز و کار قانونی نسبت به صادرات گوشت استان به عراق اقدام کرد و این مهم علاوi بر رونق دامداری و دامپروری در استان باعث کسب درآمد بیشتر مردم نیز می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com