فهرست واردکنندگان نهاده‌های دامی رسوبی شنبه به بانک مرکزی می‌رود

فهرست واردکنندگان نهاده‌های دامی رسوبی شنبه به بانک مرکزی می‌رود
معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای وزارت جهاد کشاورزی از تخصیص ارز ترجیحی از منابع وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکل واردات بذر علوفه‌ای خبر داد.
امید گیلان‌پور با بیان اینکه از ابتدای سال 99 نهاده‌های پایه بخش کشاورزی به جای ارز ترجیحی ارز نیمایی دریافت می‌کنند گفت: به طبع این اتفاق مهم تغییر زیادی در تامین نهاده‌های دامی ایجاد می‌کند و ا کنون می‌ـوانیم تبعات و آثار آن را از ابتدای سال ببینیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر واردات بخشی از این نهاده‌ها با ارز نیمایی دیگر توجیه اقتصادی ندارد به ویژه بذوری که در کشت دیم استفاده می‌شود.
گیلان‌پور تصریح کرد: بالطبع فعالان این حوزه با شرایط پیش آمده دچار مشکل خواهند شد چراکه نقدینگی لازم برای تامین آ‌ن را در اختیار ندارند.
وی با تاکید بر اینکه فعالان تامین ارز باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهد افزود: البته برای اینکه به این فعالان زمان دهیم تا خود را به شرایط جدید تطبیق دهند راهکارهایی را در نظر داریم.
معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای وزارت جهاد کشاورزی از تخصیص ارز ترجیحی از منابع وزارت جهاد کشاورزی برای واردات بذور علوفه‌ای خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی تصمیم دارد از منابع محدود خود ارز نیمایی واردات بذور علوفه‌ای دیم را تامین کند تا فعالان این حوزه بتوانند آ‌ن را در اختیار کشاورزان قرار دهند.

گیلانپور در پاسخ به این پرسش که با توجه به قوه نامیه بذور چه زمانی این ارز ترجیحی در اختیار فعالان قرار خواهد گرفت گفت: به طور حتم ترتیبی اتخاذ می‌کنیم در اولین فرصت ممکن و قبل از این بذور قوه نامیه خود را از دست بدهند ارز ترجیحی در اختیار آ‌نها قرار گیرد.
وی ادامه داد: ما هیچ شک و شبهه‌ای نداریم که به بذور مذکور نیاز داریم اما تصمیمات اتخاذ شده در بانک مرکزی شرایط پیچیده‌ای را برای ما ایجاد کرده است.
گیلانپور درباره آخرین وضعیت نهاده‌های رسوبی در گمرکات و دلیل تاخیر ارائه لیست آنها به بانک مرکزی گفت: این نهاده‌‌ها چندین ماه است که در گمرک باقی مانده و در چند روز اخیر واردکنندگان فشار زیادی را بر منا برای ترخیص آنها وارد کرده‌اند در حالی که ارز ترجیحی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی  محدود است.
تصریح کرد: ما از همان ابتدای سال تاکید داشته‌ایم که نهاده‌های کشاورزی به موقع و با ترتیب مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد و تا زمانی که ما خود در این زمینه اقدام نکنیم نمی‌توانیم از همکارانمان در وزارت صمت انتقاد کنیم.

گیلانپور ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه‌ریزی کند که این ارز محدود که در اختیار دارد چه میزان نهاده و با چه ترتیبی را وارد کند و از این موضوع نیز مطمئن شود که تمامی افراد واجد شرایط شامل تخصیص این ارز قرار می‌گیرند.
معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای وزارت جهاد کشاورزی همچنین از ارسال لیست واجدین شرایط دریافت ارز تخصیصی در روز شنبه هفته آتی به وزارت صمت خبر داد.
وی تاکید کرد: ما شنبه به صورت کاملا شفاف و با مکانیزم روشن فهرست افراد واجد شرایط که امکان استفاده از ارز ترجیحی را دارند به وزارت صمت ارسال خواهیم کرد.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که سامانه بازارگاه مشکلاتی را برای افرادی که نمی‌توانند از آن استفاده کند ایجاد کرده است، گفت: سامانه بازارگاه در کلان توانسته است نهاده های مورد نیاز بخش عمده تولیدکنندگان را تامین کند و نقش موثری در کاهش التهاب بازار داشته باشد.
وی با بیان اینکه در آذرماه بخش زیادی از نهاده‌های تولیدکنندگان در سامانه بازارگاه تامین شده است گفت: نهاده‌های تامین شده در حال توزیع بین تولیدکنندگان است و مشکلات باقیمانده در این سامانه از سوی معاونت امور دام مرتفع خواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com