عوامل مؤثر در رشد بازار خوراک ماکیان

عوامل مؤثر در رشد بازار خوراک ماکیان
خوراک ماکیان در واقع به خوراک طیوری شامل مرغ و خروس ، بوقلمون ، اردک ، غاز و پرنده های محلی دیگر اطلاق می گردد. ماکیان به مقدار مشخصی کربوهیدرات و پروتئین به همراه مواد معدنی و ویتامین ها که بسیار لازم و ضروری هستند و البته آب آشامیدنی تمیز و گوارا نیاز دارند. به منظور رفع نیازهای تغذیه ای، خوراک طیور با ارزش غذایی بالا به صورت صنعتی و تهیه شده در مقادیر بالا در دسترس فارم ها قرار می گیرد. این خوراک ها شامل غلات و مکمل های پروتئینی مانند کنجالۀ سویا ، ذرت به همراه مواد معدنی و ویتامین ها می باشند.
احتیاجات غذایی طیور عمدتاً به عوامل مختلفی من جمله سن پرنده ، وزن ، میزان تخمگذاری پرنده ، نرخ رشد ، وضعیت آب و هوایی بستگی دارد که بر روی تنوع گستردۀ فرمولاسیون های خوراکی نیز تأثیرگذار بوده است.
از مواد تشکیل دهندۀ محلی مثل جو و ذرت نیز به عنوان مواد اولیۀ ارزان قیمت می توان در ترکیبات استفاده کرد.
خوراک صنعتی ماکیان در 3 شکل خرده ریز (crumbles) ، پلت ها ، پوره و له شده در دسترس است. خوراک Crumbles از آنجائیکه حاوی میزان بالای پروتئین است به عنوان ایده آل ترین شکل خوراک شناخته می شود. اگر چه خوراک هایی که به شکل پوره هستند بیشتر برای جوجه های جوان تر و کم سن مورد استفاده قرار می گیرد اما می توان آن را با آب گرم مخلوط و به صورت پوره های غلیظ برای مرغ ها هم استفاده کرد . البته این شکل از خوراک بایستی سریع مصرف شود در غیر اینصورت کپک می زند.
انتظار می رود که افزایش تقاضا برای پروتئین حیوانی، عامل اصلی رشد در بازار جهانی خوراک طیور باشد. به نظرمی رسد افزایش تقاضا برای فست فودها و غذاهای آماده و فراوری شده به همراه افزایش صادرات تولیدات مرغداری به ویژه در منطقۀ آسیا – اقیانوسیه منجر به رشد این بازار گردد. از سوی دیگر، انتظار می رود که افزایش مصرف گوشت مرغ و ماکیان در امریکای شمالی که افزایش بهای گوشت گوساله یکی از دلایل آن می باشد نیز هر چه بیشتر به رشد بازار خوراک طیور دامن بزند.
همچنین اجرای ضوابط و قوانین دولتی مبنی بر استفاده از مکمل ها به منظور ارتقاء کیفیت خوراک طیور در کشورهایی مانند چین ، هند و برزیل به رشد و ارتقاء بازار خوراک طیور کمک کند.
علاوه بر موارد مذکور، عدم وجود سخت گیری های دینی و مذهبی در مورد محصولات ماکیان همانطور که در مورد سایر گوشت ها مثل گوشت گاو و خوک وجود دارد، یکی دیگر از عوامل دخیل در رشد این بازار گشته است. با این حال، افزایش شیوع بیماری های طیور مانند انفولانزای مرغی مانع از رشد این بازار می گردد.
بازار جهانی خوراک طیور بر اساس نوع خوراک و منطقه طبقه بندی می گردد. بر اساس نوع خوراک این بازار به خوراک کامل، کنسانتره ، و پیش دان تقسیم می شود. از نظر منطقه به امریکای شمالی، اروپا، آسیا – اقیانوسیه، و امریکای لاتین، خاورمیانه، و افریقا دسته بندی می گردد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com