عقب نشینی مرغداری‌ها از تولید تخم مرغ

عقب نشینی مرغداری‌ها از تولید تخم مرغ
دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران : بدلیل کاهش مصرف تخم مرغ و عدم صادرات، مرغداری‌ها به مرور از چرخه تولید خارج می‌شوند
فرزاد طلاکش  گفت: هرساله در فصل بهار بدلیل گرما تمایل مردم برای خوردن تخم مرغ کاهش می‌یابد و این موضوع باعث کاهش قیمت تخم مرغ در بازار می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از مرغداری‌ها همچنان تولیدشان ادامه دارد در سال‌های گذشته با صادرات تخم مرغ تعادل را در این بازار حفظ می‌کردیم، اما اکنون که دولت مانع صادرات شده است مرغداران باضرر دوچندان روبرو شده اند.
دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران تصریح کرد: قیمت تخم مرغ هر کیلو در مرغداری حدود ۵ هزارو ۸۰۰ تومان است این درحالیست که قیمت تمام شده این محصول ۷۸۰۰ تومان است و مرغدار با زیان ۲ هزار تومانی محصول خود را عرضه می‌کند.
طلاکش بیان کرد: مرغداران در گذشته نهاده‌های دامی خود را به صورت اعتباری خریداری می‌کردند، اما امروز مجبور هستند که به صورت نقد نهاده تهیه کنند و این باعث زیان مرغداری‌ها شده است.
وی با اشاره به اینکه اگر دولت راهکاری برای زیان مرغداران نیندیشد در روز‌های اینده شاهد تعطیلی مرغداری‌ها خواهیم بود تصریح کرد: با توجه به جلوگیری از صادرات، نقدینگی مرغداری‌ها در کشور بسیار پایین آمده است و توان اینکه از بانک‌ها تسهیلات بگیرند، ندارند.
وی بیان کرد: بازار‌های عراق و افغانستان به دلیل افزایش کیفیت تخم مرغ‌های کشورمان مشتاق خرید از ایران هستند، اما ما درطی سال گذشته این دو بازار را از دست دادیم و صادرات متوقف شده است.
طلاکش بیان کرد: دولت یکی از دلایل عدم اجازه صادرات تخم مرغ را افزایش قیمت عنوان می‌کند، اما این درحالیست که می‌تواند با درج قیمت بر روی تخم مرغ قیمت این محصول را کنترل کرد و از افزایش ان جلوگیری به عمل آید.
وی افزود: میزان تولید روزانه تخم مرغ در کشور ۲۸۰۰ تن است و ۲۰۰ تن مازاد تخم مرغ داریم که باید برای جلوگیری از خرابی و کاهش بیش از حد قیمت آن را صادر کنیم.
دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران ادامه داد: در سال ۹۶ سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ۱۹۲ عدد بود که در سال ۹۷ به دلیل آنفلوانزای پرندگان به ۱۰ عدد کاهش یافت، اما امیدواریم در سال ۹۸ سرانه مصرف بیشتر شود.
وی بیان کرد: توقف صادرات قیمت را روزانه کاهش می‌دهد و امروز نسبت به روز گذشته در هر کیلو ۲۰۰ تومان کاهش داشته و در روز‌های آینده این کاهش ادامه دار خواهد بود.
طلاکش افزود: اگر دولت اجازه صادرات نمی‌دهد برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان شرکت پشتیبان امور دام از تولیدکننده تخم مرغ خریداری کند و به صورت پودر تخم مرغ در انبار‌ها ذخیره کند این پودر در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: در کشور ۳ کارخانه صنایع غذایی فعال در زمینه تولید پودر تخم مرغ داریم که می‌تواند به اندازه نیاز پودر تخم مرغ تهیه و صادر کند.
وی بیان کرد: اگر این روند ادامه یابد بسیاری از مرغداری‌ها مرغ‌ها را سریعا به کشتارگاه‌ها می‌برند و در نهایت منجر به تعطیلی مرغداری‌ها می‌شود و در اینده با مشکل تولید تخم مرغ روبرو خواهیم شد
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com