عشایر استان 58 هزار تن گوشت و لبنیات تولید کردند

عشایر استان 58 هزار تن گوشت و لبنیات تولید کردند
در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان و سنت دیرینه قربانی کردن، برای رفاه هرچه بیشتر شهروندان امکان خرید اینترنتی دام در استان تهران فراهم شد.
ذی الحجه آخرین ماه سال هجری قمری است که مزین به فرضیه الهی حج و متبرک به وقایع و اتفاقات بسیار مبارک است، ذی الحجه ماهی بسیار پربرکت است و ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در اولین روز این ماه مبارک، فضیلتی عظیم بر سایر فضایل آن افزوده است، وجود دو عید مهم اسلامى قربان (اضحى)، غدیر (ولایت)، روز عرفه و خاطره دعاى بسیار گرانبهاى امام حسین(ع) در عرفات جلوه ای از شکوه و عظمت این ماه است.
عید قربان از جمله اعیاد ماه ذی الحجه است که آداب ویژه آن در ادامه مناسک حج برگزار می شود، این روز یادآور اخلاص و بندگى حضرت ابراهیم(ع) در برابر پروردگار خویش است، آنجا که فرمان حق براى ذبح اسماعیل صادر شد و ابراهیم آن بنده فرمانبردار خداوند آماده اجراى این فرمان شد، اسماعیل را به قربانگاه برد و کارد بر حلقومش نهاد اما ندایى رسید که اى ابراهیم از عهده این آزمون الهى برآمدى! دست نگهدار که فرمانبردارى خویش را به درستى اثبات کرده اى.
از این رو قربانى کردن در این روز مبارک برای مسلمانان مستحب و سفارش شده است تا حدی که مستحب است مسلمانان بعد از نماز عید، کمى از گوشت آن بخورند، اما می توان این سنت حسنه را از ابعاد دیگری نظیر جنبه اجتماعی و هم نوع دوستی دین اسلام نیز مورد بررسی قرار داد به عنوان مثال از آنجاکه بخش اعظمی از این قربانیها صرف امور خیریه می شود، حجم گسترده دامهای قربانی شده از سوی مسلمانان جهان، نقش بسیار قابل توجه و چشمگیری در کمک به فقرا و رفع نیاز آنان دارد.
در ایران اسلامی نیز همزمان با بازگشت حجاج و فرارسیدن عید قربان، این سنت حسنه در سطح گسترده ای اجرا می شود به نحوی که مسئولان ذیربط از مدتها پیش مقدمات لازم برای نظارت و کنترل نحوه عرضه دام زنده، تنظیم بازار و قیمتها، ایجاد تناسب میان میزان تقاضا و عرضه دام و.... را مهیا می کنند، البته به دلیل حجم گسترده تقاضا، این مساله با مشکلاتی همچون عدم رعایت نکات بهداشتی در نگهداری و کشتار دامها که منجر به بروز بیماریهای مشترک میان انسان و دام می شود، همراه است.
با توجه به ضرورت اطلاع رسانی به مردم درباره خطرات ناشی از انتقال بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان و ضرورت پیشگیری از ابتلا به اینگونه از بیماری ها حین ذبح و قربانی کردن دام، همه ساله در آستانه فرارسیدن عید قربان، اقداماتی نظیر ایجاد جایگاه های ثابت عرضه بهداشتی دام، استقرار نیروهای دامپزشک و کارشناسان بهداشت در این اماکن، به کار گیری سلاخها و نیروهای خدماتی و ... از سوی دستگاه های ذیربط صورت می گیرد.
اما شهروندان همچنان باید توجه داشته باشند که تهیه دام از مراکز غیرمجاز یعنی مراکزی که تولید و پرورش دام تحت نظارت دامپزشکی نباشد، موجب انتقال عوامل بیماری زا به محیط های شهری و منازل می شود، علاوه بر آن برخی از دامها به‌ دلیل شرایط بد نگهداری، حمل‌ و نقل نامناسب، تغذیه ناسالم و .... قابلیت عرضه به عنوان دام سالم را ندارند و لاشه‌ این دامها علاوه بر کیفیت پایین، محیط مناسبی برای انتقال بیماری و فساد در اثر آلودگی های ثانویه است.
ذبح دام در مراکز غیرمجاز موجب می شود، ذبح کننده و تمام افرادی که با دام یا خون آن در تماس بوده اند به بیماری هایی مانند تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سیاه زخم مبتلا شوند.
لذا بنابر نظر کارشاسان بهداشت توصیه می شود افراد ذبح دام را در کشتارگاه های مجاز انجام داده و هنگام ذبح نیز دستکش به دست داشته باشند، شهروندان نیز دام مورد نیاز خود برای مراسم گوناگون از جمله عید قربان و ایام محرم را حتما از مراکز مورد تایید دامپزشکی، تهیه کنند چراکه در این مراکز دامها پیش از عرضه، مورد معاینه، واکسیناسیون و سم پاشی قرار می گیرند.
برای اطمینان بیشتر و جلوگیری از برروز آلودگی و بیماریهای بعدی نیز می توان گوشت را به مدت 24 ساعت در داخل یخچال نگهداری کرده و از مصرف بلافاصله آن خودداری کرد زیرا نگهداری گوشت در یخچال موجب از بین رفتن ویروسها می شود.
ذابحین هنگام ذبح و قطعه قطعه کردن گوشت از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند
کارشناسان بهداشت توصیه می کنند: با توجه به اینکه در صورت ابتلا به بیماری در دام و و یا عدم رعایت بهداشت فردی خطر انتقال عامل بیماری به ذابحین وجود دارد، بنابراین لازم است ذابحین هنگام ذبح و قطعه قطعه کردن گوشت از وسایل حفاظت فردی شامل دستکش، روپوش و پیش بند، ماسک و عینک استفاده کنند.
همچنین باید دقت کرد که آلودگی محیط کشتار از طریق آلودگی های ثانویه گوشت، پراکنده شدن خون و دفع غیر بهداشتی ضایعات دامی، تغذیه حیوانات ولگرد نظیر سگ و گربه از ضایعات دامی و احتمال انتقال آلودگی از طریق این حیوانات وجود دارد که باید به این موارد توجه ویژه داشت.
بهداشت گوشت به عوامل متعددی همچون عدم ابتلای دام به بیماری خاص، رعایت اصول بهداشتی هنگام ذبح، تغذیه مناسب و سالم دام، حمل و نقل، توزیع و بسته بندی آن بستگی دارد.
در واقع می توان اینچنین گفت که آلودگی گوشت در دو شکل ولیه و ثانویه بروز پیدا می کند، در آلودگی اولیه، گوشت از آغاز به ماده خاصی آلوده است اما در آلودگی ثانویه، عامل آلودگی در یکی از مراحل کشتار، کندن پوست، تخلیه شکم، شستشوی اولیه، حمل‌ و نقل یا بسته‌بندی منتقل می‌شود، آلودگی های ثانویه بیشترین موارد آلودگیهای گوشت بخصوص در ذبح دام به طریق غیر بهداشتی را شامل می‌شوند.
برای اهدای گوشت سالم قربانی باید دقت و نظارت بهداشتی کافی از مرحله تهیه دام تا توزیع و مصرف مد نظر قرار گیرد که در این زمینه ایجاد فضای مناسب و در خور شأن شهروندان، استقرر کارشناسان بهداشت و نظارت بر مراحل تهیه دام تا کشتار آن و... از جمله اقداماتی است که طی چندین سال اخیر با همکاری دستگاه های ذیربط صورت گرفته است، در این مراکز دامپزشکان وضعیت ظاهری و کیفی دام، بیماریهای پوستی، لاغریهای مرضی و دمای بدن دام را مورد معاینه قرار داده و درصورت تأیید سلامت اولیه اجازه فروش و کشتار دام را صادر می‌کنند.
پرورش 600 راس دام سبک توسط عشایر استان تهران
به منظور کنترل و تنظیم بازار در عید قربان و ایام محرم، مسئولان ذیربط مقدمات لازم برای عرضه دام زنده در عید قربان و ایام محرم را فراهم می آورند تا با توجه به افزایش تقاضا، علاوه بر جلوگیری از سو استفاده سودجویان در عرضه دام ناسالم و افزایش قیمتها، مشکل و محدودیتی در رابطه با توزیع دام زنده رخ ندهد، در این زمینه مدیرکل امور عشایر استان تهران اظهار داشت: سبک زندگی عشایر موجب شده است که این قشر زحمتکش سهم موثری در تامین نیازهای دامی و لبنی مردم استان مانند گوشت، تخم مرغ، شیر، ماست و... داشته باشند به نحویکه در حال حاضر عشایر استان تهران به پرورش بالغ بر 600 راس دام سبک مشغول هستند و در واقع می توان آنان را به عنوان یکی از قطبهای تولید عمده دام سبک در استان برشمرد.
سیروس نصرتی عنوان کرد: با توجه به سهم موثر عشایر در تامین دام زنده و فرآورده های دامی در استان، طی هماهنگی های صورت گرفته در ستاد تنظیم بازار استان مقرر شد بیش از 30 هزار راس دام زنده از سوی عشایر استان تهران برای عید قربان در سطح شهرستانها مختلف تهران عرضه شود.
وی ادامه داد: مراکز عرضه دام زنده در شهرستانها از سوی فرمانداری ها و در شهر تهران نیز با همکاری سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران دایر می شود و عرضه دام عشایری در مراکز عرضه دام با تابلو اتحادیه عشایری استان تهران در شهر و شهرستانهای تهران مشخص است.
خرید اینترنتی دام در تهران
این مسئول در توصیه ای به شهروندان گفت: به هیچ وجه دام مورد نیاز خود را از مراکز غیرمجاز تهیه نکنند چراکه وجود آلودگی و بیماریهای دامی، عواقب نامطلوبی به دنبال خواهد داشت، گوشت دامهای عرضه شده از سوی عشایر استان به دلیل تعلیف در مراتع و محیط های طبیعی، از کیفیت بالایی برخوردار است و محصول سالم تلقی می شود.
وی از خرید اینترنتی دام در تهران خبر داد و بیان کرد: به منظور رفاه حال شهروندان تهرانی، دستگاه خرید اینترنتی در مراکز خرید پیش بینی شده همچنین برای رعایت موازین بهداشتی در جایگاههای عرضه دام زنده کارشناسان دامپزشکی و بهداشت مواد غذایی در مراکز ثابت و سیار بر نحوه عرضه دام نظارت خواهند داشت.
عشایر استان تهران پارسال 58 هزار تن گوشت، شیر و لبنیات تولید کردند
نصرتی تعداد عشایر استان را سه هزار خانوار اعلام کرد و متذکر شد: عشایراستان تهران جامعه مولد و تولیدکننده ای هستند که در سال گذشته بالغ بر 58 هزار تن گوشت، شیر، لبنیات، محصولات زراعی و باغی تولید کرده اند.
نکاتی که باید مورد توجه شهروندان قرار گیرد:
محل عرضه دام و ذبح آنها باید از معابر عمومی، خیابانهای اصلی، منازل مسکونی، کارخانجات و کارگاه های مرتبط با مواد غذایی فاصله لازم را داشته باشند.
به منظور جلوگیری از بروز بیماریها و انتشار آن، اقدامات لازم برای جمع آوری خون آبه و فاضلاب ناشی از شستشوی محل ذبح دام صورت گیرد.
متصدیان عمل ذبح باید دارای لباس کار مناسب، چکمه، ماسک، پیش بند و دست کش باشند.
از آنجاکه سلامت کامل دامهایی که توسط افراد فاقد صلاحیت در خیابانها و معابر عرضه می شود، محرز نیست و با توجه به اینکه هدف از احداث میادین عرضه و ذبح دام، تامین شرایط برای عرضه سالم دام است لذا توصیه می شود شهروندان برای تامین دام مورد نیاز خود حتما به این مراکز مراجعه کنند چراکه میادین عرضه و ذبح دام از گسترش بیماریهای مشترک دام و انسان جلوگیری کرده و مکان مناسبی برای رفع نیاز مردم در عید سعید قربان است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com