عرضه دام‌های مولد به کشتارگاه به دلیل گرانی نهاده

عرضه دام‌های مولد به کشتارگاه به دلیل گرانی نهاده
مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و گرانی نهاده، دامداران در برخی مواقع دام‌های مولد خود را روانه کشتارگاه می‌کنند.
 افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک از کاهش قیمت دام زنده خبر داد و گفت: قیمت کنونی دام زنده به دلیل عدم توان نگه داری دامدار کاهش یافته، درحالیکه قیمت گوشت در بازار کاهش نیافته است.
وی متوسط قیمت هر کیلو دام زنده را ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر کیلو گوشت گوسفندی درب کشتارگاه ۱۲۰ هزارتومان است، اما متاسفانه در سطح شهر کمتر از ۱۵۰ هزار تومان نیست‌.
دادرس ادامه داد: علی رغم آنکه مسئولان شعار مردمی می دهند، اما در عمل برای حفظ منافع تولیدکننده و مصرف کننده اقدامی نمی کنند.
این مقام مسئول در واکنش به وضعیت خرید تضمینی دام بیان کرد: در حال حاضر در مصوبه خرید تضمینی دام اشکالی وجود دارد چرا که دام عشایر ۲۹ درصد دام کشور را شامل می شود که تبعیض در حمایت با واکنش دامداران روبروست.
مدیر عامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: با توجه به آنکه دامداران سبک غیرعشایر هم از مراتع استفاده می کنند، شرایط خشکسالی مشکلاتی در تامین نهاده ایجاد کرده است که با این وجود حمایت از دامداران عشایر و غیرعشایر یک ضرورت محسوب می شود.
به گفته وی، سازمان هواشناسی در آذر اعلام کرد که وضعیت بارش در سال آبی جاری مناسب نیست و در بهار و تابستان ۱۴۰۰ احتمال خشکسالی را دادند که با این وجود تمامی تشریفات قانونی در آن مقطع باید انجام می شد که ماحصل آن تامین اعتبار بود که از ابتدای امسال باید اجرا می شد، اما در شرایط فعلی تا گذراندن مراحل تشریفات اداری تا تیر و مرداد زمان می برد، درحالیکه سال آبی شهریور تمام می شود‌.
مدیر عامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه دامداران توان نگه داری دام را از دست داده اند، گفت: با توجه به شرایط خشکسالی، گرانی نهاده و نبود نقدینگی دامداران دام های تولیدی خود را با وزن پایین به کشتارگاه می برند که گاها دام های مولد هم برای فروش می آید که با این وجود دلالان دام را با قیمت پایین از دامدار خریداری و با نرخ بالا به مصرف کننده عرضه می کنند، همچنین بره های لاغر توسط قاچاقچیان خریداری و در برخی استان ها پرواربندی می شود تا در زمان مناسب از بازار قاچاق شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه آینده روشنی پیش روی تولید گوشت قرمز نیست، بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار و تولید، احتمال تشنج قیمت به علت کشتار دام های مولد در ۶ ماهه دوم سال وجود دارد.
مدیر عامل اتحادیه دام سبک در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی احتمال گرانی دام و گوشت گوسفندی در ۶ ماهه دوم سال وجود دارد و فریب کاهش قیمت این فصل را نباید خورد، از این رو در شرایط فعلی که ۳ میلیون دامدار سبک اعم از عشایر و غیر عشایر وجود دارد، صادرات دام و واردات گوشت به ازای آن راهکار رفع بحران فعلی است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com