عدم ثبات قیمت‌ها عامل ضرر و زیان مرغداران

عدم ثبات قیمت‌ها عامل ضرر و زیان مرغداران
با توجه به تاثیر بیش از 50 درصدی افزایش قیمت نهاده‌ها بر قیمت گوشت مرغ، ادامه این روند مرغداران را با مشکلات جدی در تامین نیاز بازار مواجه می‌کند.
یزد با تولید سالانه 58 هزار تن گوشت مرغ یکی از استان‌های سرآمد در تامین مرغ کشور است که مازاد تولید خود را به استان‌های همسایه نظیر اصفهان، کرمان و شیراز صادر می‌کند.
افزایش بی‌‎رویه قیمت مرغ به همراه کوچک شدن اندازه آن میزان تولید ماهانه گوشت مرغ در استان یزد را به شدت کاهش داده و مرغداران این استان را با مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی مواجه کرده است.
محمدتقی جوکار یکی از مرغداران یزدی با اشاره به این‌که نهاده‌های دامی بیش از 50 درصد در افزایش قیمت مرغ اثرگذار هستند، اظهار کرد: در صورت ادامه روند فعلی مرغداران با مشکل جدی در تهیه نهاده‌ها مواجه می‌شوند .
وی عدم ثبات قیمت تخم مرغ و مرغ در این صنعت را عامل ضرر کردن بسیاری از مرغداران مطرح کرد و افزود: مردم نمی‌دانند تعیین قیمت مرغ از سوی مرغداری‌ها انجام نمی‌شود و فکر می‌کنند مرغداران برای دریافت سود زیاد قیمت‌ها را افزایش می‌دهند درحالی که مرغداران نیز از این نحوه قیمت گذاری‌ها شکایت دارند.
جوکار عدم واردات مرغ را یکی دیگر از مشکلات حوزه مرغداری دانست و گفت: زمانی که مرغ آماده کم است واردات صورت نمی‌گیرد و مرغداران علی‌رغم میل و ضوابط کاری مجبور به فروش مرغ‌های کوچک و کم وزن می‌شوند.
وی با گلایه از جهاد کشاورزی نسبت به رفع مشکلات مرغداران و ثبات قیمت مرغ،فعالیت این بخش را ضعیف دانست.
یکی دیگر از مرغداران یزدی  که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که در حال حاضر مشکلات زیادی پیش روی مرغداران است، اظهار کرد: سال گذشته بیش از 25 میلیون قطعه مرغ معدوم شد که به دلیل ترس از ورود آنفلوآنزا تا کنون برای جایگزینی این میزان مرغ واردات صورت نگرفته است .
وی افزود:کمبودهای کنونی باعث افزایش چشمگیر قیمت مرغ و تخم‌مرغ در استان شده است .
این مرغدار یزدی نیز با گلایه از افزایش قیمت نهاده ها گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی، دان مرغ، کارتن و تمام مواد لازم برای پرورش مرغ، مرغداران را دچار ضرر کرده است.
حسین محمدزاده کرامتی مدیر امور طیور استان یزد ، با اشاره به وجود 39 واحد پرورش مرغ تخم گذار با ظرفیت دو میلیون 335 هزار قطعه در استان، اظهار کرد: این واحدها توان تولید 26 هزار تن تخم مرغ در سال را دارند.
وی تولید تخم مرغ استان در سال گذشته را 23 هزار و پانصد تن اعلام کرد و افزود: علی رغم بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و حذف 439 هزار قطعه طیور تخم گذار خوشبختانه در شش ماهه نخست سال جاری یازده هزار و 200 تن تخم مرغ در یزد تولید شد.
کرامتی با بیان این‌که نیاز سالانه استان به تخم مرغ یازده هزار تن است، گفت: نیاز سالانه استان به تخم مرغ در نیمه اول سال جاری تامین شده و تا پایان سال مازاد تولید داریم.
مدیر امور طیور استان یزد در ادامه با اشاره به وجود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سال 95 تا کنون در کشور و احتمال بروز آن در استان، خاطرنشان کرد: با توجه به این که بروز آنفلوآنزا در تولیدات دامی اختلال ایجاد می کند سه واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت 300 هزار قطعه به واحدهای دیگر اضافه شده است.
وی به اقدامات انجام شده در زمینه جلوگیری از بروز آنفلوآنزا در استان یزد اشاره کرد و ادامه داد: کارشناسان معاونت تولیدات دامی، اداره کل دامپزشکی با همکاری مالکان واحدهای مرغ تخم گذار تجهیزات لازم برای تامین ایمنی زیستی در سطح فارم ها تعبیه کردند.
این مسئول در پایان برگزاری کلاس‌های آموزشی با عنوان«راهکارهای جلوگیری از بیماری فوق حاد پرندگان» از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و بیان کرد: امیدواریم با رعایت نکات ایمنی ذکر شده استان یزد به جمع استان های بی خطر از نظر بروز این بیماری ها بپیوندد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com