صنعت مرغ گوشتی امریکا با وجود کووید 19

ترجمه: ندا ترابی
تهیه و تدوین: Paul Ahu - پاول آهو
صنعت مرغ گوشتی امریکا با وجود کووید 19
جهان طی ماههای اخیر تغییرات چشمگیری داشته است. ویروس کرونا از چین شروع و سپس تقریباً در تمام دنیا شیوع پیدا کرد. رستوران ها ، خطوط هوایی و هواپیماها و بسیاری مشاغل تعطیل و متوقف شده اند؛ اقتصاد دنیا در لبۀ سقوط آزاد است و خروج از این وضعیت کابوس وار تقریباً نامشخص است. ولی پیش بینی احتمالی اینست که وضعیت اقتصادی در اکثر کشورهای جهان از وضعیت ازهم گسیختگی کنونی تا آخر سال میلادی به سمت طبیعی و نرمال خود برود.
اما سؤال مهم اینست که این خسارت وارده به اقتصاد جهان تا چه مدت طول خواهد کشید. آیا به همان سرعتی که به سمت رکود کشیده شده، به سوی بهبودی هم خواهد رفت؟ در واقع سقوط سریع اقتصاد جهان، بازار بورس و بسیاری اقلام را تحت تأثیر خود قرار داد. بهای برخی مواد اولیه و خام مثل نفت ، مس ، سنگ آهن ، نیکل ، آلومینیوم و گاز مایع سقوط کرد. کارخانه داران و تولید کنندگان و شرکت های معدن کار نمی دانند تا کی باید کار را تعطیل کنند.
صنعت گوشت مرغ نیز در همان ابتدا با 3 مشکل مواجه گشت عرضه و تأمین مصرف کنندگان، تقاضا از سوی صنایع خدمات غذایی، و چشم انداز صادرات در آینده. عرضۀ گوشت به دنبال شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه بود؛ کارخانجات فراوری می بایست صدها نیروی کار انسانی را گرد هم جمع می کرد تا تولید داشته باشند اما همین حضور آنها منجر به سرایت بیشتر ویروس می شد.
 
ذرت
اگر چه برداشت ذرت سال 2019 خیلی خوب نبود اما بد هم نبود. برآورد وزارت کشاورزی امریکا اینست که برداشت ذرت در پاییز گذشته با 168 بوشل / جریب در مقایسه با رقم سال گذشته (176 بوشل) کاهش داشته است. آخرین موجودی و ذخائر ذرت تا 31 آگوست 2020 تنها اندکی کمتر از سال گذشته خواهد بود و بهای ذرت در طول سال زراعی مشابه سال گذشته خواهد بود. کاهش موجودی انبار در سال جاری با کاشت قوی تر و بیشتر در سال آینده حتماً قابل جبران خواهد بود البته مشروط بر مساعد بودن شرایط آب و هوایی و میزان جریب بالاتر زمین های زراعی. از سوی دیگر، با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای صادرات و مصرف دامی و از همه مهم تر کاهش تقاضا از سوی کارخانجات اتانول، کاهش بیشتر بها را هم در سال 2020 شاهد خواهیم بود.
برآورد عرضه و تقاضای ذرت آمریکا

نمودار موجودی نهایی ذرت امریکا (میلیون بوشل)

نمودار موجودی نهایی ذرت جهان (میلیون متریک تن)

نمودار متوسط بهای ذرت امریکا از مزرعه (دلار/بوشل)

سویا
تولید سویا نیز همانند ذرت با کاهش مواجه شده و امید است که در کشت سال آتی جبران شود. سویا نیز در زمینۀ خرید و فروش دستخوش بی ثباتی هایی شده است. چین توافق کرد که سویای بیشتری از امریکا وارد کند اما به دلیل سقوط ارزش پول برزیل در مقایسه با دلار، احتمال دارد که واردات خود از امریکا را کمتر از توافق به عمل آمده کند. پایین بودن ارزش پول برزیل و آرژانتین به چین انگیزۀ قوی برای واردات سویا از کشورهای امریکای جنوبی داده است. با توجه به برداشت مناسب امسال، واضح است که بهای کنجالۀ سویا در سال زراعی آتی کمتر از سال زراعی جاری خواهد بود.
همانطور که در جدول و نمودار پایین هم مشاهده می کنید، سال زراعی جاری برداشتی کمتر و در نتیجه موجودی نهایی آن هم کمتر خواهد بود. در طی ماههای آتی به دلیل فقدان تقاضا از سوی کارخانجات اتانول و روغن کشی، کنجالۀ سویا افزایش خواهد داشت اما میزان تقاضا برای صادرات با کاهش مواجه خواهد بود. علاوه بر این، میزان تولیدات دامی امریکا نیز احتمالاً افت خواهد داشت بنابراین با توجه به تمامی این موارد، بهای کنجالۀ سویا نیز همانند ذرت در سال زراعی آتی با کاهش مواجه می شود. البته از سویی دیگر بسیاری از تحلیل گران پیش بینی می کنند که به دلیل افزایش صادرات به چین، بهای کنجالۀ سویا افزایش می یابد.

توسعه بن دا فرآور
برآورد عرضه و تقاضای سویای آمریکا

نمودار موجودی نهایی سویای امریکا (میلیون بوشل)

نمودار موجودی نهایی سویای جهان (میلیون متریک تن)

نمودار متوسط بهای کنجالۀ سویای امریکا در سال زراعی

صنعت گوشت مرغ امریکا  
تحولاتی عظیم بر روی صنعت گوشت مرغ امریکا در راه است. طی چند هفتۀ اخیر، تقاضا از سوی صنایع غذایی 50 درصد افت داشت در حالی که میزان خرید و فروش در سوپر مارکت ها بیشتر شد. به دنبال بروز تغییراتی غیر قابل تصور در بازار، صنعت دچار رکود شد. به دنبال این تغییرات، صنعت می بایست سریعاً خود را با شرایط تازه وفق دهد و عرضه را مطابق با تقاضا کاهش دهد. درست است که گوشت مرغ در سوپر مارکت ها و فروشگاهها بسیار خریدار دارد اما کاهش و فقدان تقاضا از سوی صنایع غذایی و رستوران ها بدین معنی است که بازار عرضه برای گوشت مرغ بسیار کوچک شده است. به هر حال روزی دوباره این بازار به وضعیت طبیعی خود باز خواهد گشت اما کسی نمی داند که چه زمان و آیا این وضعیت نرمال طبیعی جدید همانند وضعیت نرمال سابق خواهد شد؟ احتمال می رود که تا مدتی طولانی وضعیت فروش صنایع غذایی و رستوران ها به روال عادی پیش از کرونا نرسد.
چین به تازگی درهای خود را به روی گوشت مرغ امریکا باز کرده است. فروش گوشت مرغ به خصوص پای مرغ تا پیش از شیوع کرونا بسیار خوب پیش می رفت. بازار چین در صادرات امریکا نقش مهمی دارد. صادرات پای مرغ و همینطور ران به چین از سوی امریکا قطعاً ادامه خواهد داشت. ارزش صادرات پای مرغ به 600 میلیون و ران مرغ به 400 میلیون دلار می رسد. اما بالا بودن ارزش دلار در مقایسه با سایر پول های رایج کشورها به علاوۀ کاهش جهانی تقاضا (به دلیل شیوع ویروس کرونا)، تقاضا برای ران مرغ امریکا را کاهش داده است.

سپهر ماکیان فرتاک

وزارت کشاورزی امریکا پیش بینی می کند که تولیدات گوشت مرغ در سال جاری تا 3 درصد رشد خواهد داشت. این علاوه بر مازاد تولیدات سال می باشد. طبق برآورد وزارت کشاورزی امریکا – همان طور که در نمودار زیر هم مشاهده می کنید – نرخ سالانۀ تولید گوشت مرغ در نیمۀ اول سال جاری 7 درصد رشد داشته و پیش بینی می شود که همچنان هم رو به رشد باشد. البته ممکن است این برآورد زیادی خوش بینانه باشد و همانگونه که در دومین نمودار زیر نشان داده شده میزان تولیدات به زیر سطح تولید در چنین زمانی در سال گذشته هم برسد.
برآورد تولیدات فصلی گوشت مرغ امریکا (میلیون پوند)

برآورد تولیدات فصلی گوشت مرغ امریکا (میلیون پوند)

آمار و ارقام جدیدی که از جوجه ریزی در دست است حاکی از تداوم رشد در تولید گوشت مرغ است.
نمودار مقایسۀ جوجه ریزی هفتگی در سال 2019 و 2020 (بر پایۀ میلیون)

پس از دورۀ رکود عظیم در سال 2007 تا 2013 میلادی، مصرف گوشت قرمز و گوشت مرغ در امریکا به تدریج تا سال 2019 سال به سال افزایش یافت. آن سال با مصرف سرانۀ 224 پوند گوشت در بالاترین نقطۀ مصرف در این دوره قرار داشت. امسال نیز مصرف سرانۀ گوشت قرمز با کاهش مواجه خواهد شد در حالی که مصرف گوشت مرغ به تدریج رو به افزایش است. در طول دورۀ شیوع ویروس کرونا مصرف سرانۀ تمامی گوشت ها احتمالاً با افت مواجه است و این در حالی است که افت مصرف در گوشت قرمز بیشتر از گوشت مرغ خواهد بود.
نمودار مصرف سرانۀ گوشت قرمز و گوشت مرغ در امریکا بر اساس پوند

مصرف سرانه گوشت در آمریکا بر اساس پوند

فیلۀ سینۀ مرغ
در خصوص فیلۀ سینۀ مرغ تا ماه مارس که رستوران ها تعطیل شدند همه چیز خوب بود. به نظر می رسد که تا برگشت وضعیت به تقاضای معمول و عادی قیمت گوشت سینۀ مرغ پایین باقی بماند.
قیمت فیلۀ سینۀ مرغ در سال 2019-2020 میلادی (سنت/پوند)

ران مرغ
قیمت ران مرغ شدیداً به بازار صادرات وابسته است. قیمت ران مرغ نیز اخیراً همانند فیله به دلیل بالا بودن نرخ دلار و رکود جهانی اقتصاد، افت داشته است. تنها نکتۀ امید بخش افزایش صادرات به چین به دنبال رفع محدودیت های تجاری با این کشور است. و دومین نوید برای امریکا قرارداد تجاری جدیدی است که برای صادرات فیلۀ ران مرغ به ژاپن داشته است. به تازگی در امریکا نیز فیلۀ ران مرغ بسیار پر طرفدار شده است.
قیمت ران مرغ در سال 2019-2020 میلادی (سنت/پوند)

بال مرغ
هیچ بازاری به اندازۀ بازار بال مرغ تا این اندازه با رکود مواجه نشده است. تعطیلی رستوران ها و کافه ها، کاهش دستمزدها و از کار بیکار شدن و اخراج نیروهای کاری طوفانی در قیمت بال مرغ به راه انداخت. در خصوص بهای بال مرغ فقط تقاضا از سوی مصرف کننده اهمیت دارد.
قیمت بال مرغ در سال 2019-2020 میلادی (سنت/پوند)

در آغاز سال، تولید گوشت مرغ در امریکا با مقداری سود همراه بود اما در حال حاضر این صنعت با خسارات چشمگیری (که امید می رود موقت باشد) همراه است. برای مابقی سال پیش بینی های متعددی وجود دارد.



نرخ رشد تولیدات گوشت مرغ در جهان
رشد اقتصادی جهان در سال 2018 به تدریج کُند شد و در سال 2020 سقوط کرد و این کاهش رشد اقتصادی جهان قطعاً رشد تولید گوشت مرغ در جهان را نیز محدودتر می سازد.
نمودار نرخ رشد اقتصادی

درصد نرخ رشد تولید گوشت مرغ در جهان

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com