صنعت مرغداری اوکراین مقاصد صادراتی خود را توسعه می بخشد

صنعت مرغداری اوکراین مقاصد صادراتی خود را توسعه می بخشد
صنعت مرغداری اوکراین در سال های پیش رو بسیار به مقاصد جدیدی که برای صادرات برگزیده، بستگی دارد. اولویت این مناطق عبارت است از کشورهای اروپا ، خاورمیانه ، و آسیا درحالیکه اتحادیۀ اروپا کمترین اهمیت را دارد.
اوکراین در نظر دارد در سال 2015 میلادی، صادرات گوشت طیور به اروپا را حداقل تا 5 برابر افزایش دهد.
در حال حاضر، صادرات گوشت طیور به روسیه ممنوع است و در عین حال حتی ترانزیت گوشت طیور به کشورهای همسایه از طریق روسیه نیز ممنوع است.
در سال 2013 میلادی، اوکراین با 80 درصد رشد، 150 هزار تن فراورده های مرغداری صادر کرد که حجم تولیدات داخلی این کشور نیز با 7 درصد رشد نسبت به سال پیش از آن به 732 هزار تن می رسید. از آنجاییکه اوکراین در تولیدات مرغداری به خودکفایی رسیده بنابراین رشد در تولیدات بیشتر منجر به افزایش در صادرات خواهد شد.
در طول 7 ماه نخست سال 2014 میلادی، اوکراین 86 هزار تن فراورده های مرغداری صادر کرد که 10 درصد بیشتر از دورۀ مشابه در سال پیش بود.
البته عواملی هم در بازار داخلی اوکراین وجود دارد که برای مرغداری این کشور به نوعی تهدید محسوب می شوند . یکی از این عوامل ، کاهش ارزش پولی این کشور است که از آغاز سال 2014 میلادی ، گریونا(واحد پول اوکراین) افت شدیدی در مقابل دلار داشته و به ازای هر دلار از 8 گریونا به 5 / 15 گریونا رسیده است.
از سوی دیگر، لغو معافیت از مالیات برای تولیدکنندگان صنعت مرغداری و دامپروری نیز مشکلات زیادی را به وجود آورده است.
علیرغم وجود مشکلات اقتصادی کشور ، درگیری های مسلحانه در شرق کشور ، و وخیم تر شدن روابط با روسیه ، اوکراین همچنان به تقویت و رشد بیشتر صنعت مرغداری کشورش ادامه می دهد. برآورد تولیدات مرغداری این کشور تا پایان سال جاری 810 هزار تن یعنی 10 درصد رشد نسبت به سال پیش تعیین شده است.
در سال 2014 میلادی، اوکراین موفق شد مجوز صادرات فراورده های مرغداری به اتحادیۀ اروپا را بگیرد که خود یک موفقیت بزرگ محسوب می شد. عراق و هلند نیز در 7 ماه نخست ، به ترتیب 22 هزار تن و 8500 تن واردات داشتند.
تولیدکنندگان مرغداری اوکراین سهمیۀ صادرات به اروپا را درحالی افزایش دادند که در منطقۀ خاورمیانه نیز دوباره صادرات به عربستان را از سر می گیرند و همچنین صادرات به چین و افریقای جنوبی را نیز مجددا آغاز کرده اند. بازار اروپا از نظر اوکراین بسیار نویدبخش است چرا که بهای تخم مرغ در آنجا 15 – 20 درصد بالای سطح متوسط است.
رئیس اتحادیۀ مرغداران اوکراین اظهار دارد سهم صادرات گوشت طیور اوکراین در سال 2015 به اتحادیۀ اروپا تا 7 برابر افزایش خواهد یافت و به 80 – 100 هزار تن خواهد رسید .
در عین حال وی صادرات گوشت طیور اوکراین را تا پایان سال 20 تا 25 هزار تن و صادرات تخم مرغ را 100 – 125 میلیون عدد برآورد می کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com