صنعت دامداری ایلام در آستانه ورشکستگی

صنعت دامداری ایلام در آستانه ورشکستگی
مشکلات متعدد دامداران در استان ایلام به دلیل خشکسالی باعث حراج دام ها توسط دامداران و ورشکستگی صنعت دامداری استان شده است.

سال هاست که استان ایلام شاهد کاهش نزولات آسمانی است و نتیجه آن رویداد خشکسالی و کم آبی در بسیاری از مناطق استان بوده است.

از این نظر کشاورزان و دامداران استان ایلام بیش از همه دچار مشکل و در مضیقه هستند، این مشکل سال هاست که گریبانگیر استان بوده و از طرفی دیگر با افزایش جمعیت کشور و نیاز روزافزون به آب مشکلات بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

بروز خشکسالی آسیب‌های فراوانی را به مراتع استان ایلام وارد کرده و از سوی دیگر با افزایش قیمت علوفه و سایر نهاده‌های دامی تولید گوشت قرمز با مشکلاتی مواجه شده که این روزها انعکاس این چالش‌ها را در قیمت محصولاتی که به دست مصرف کننده می‌رسد را شاهد هستیم.

بسیاری از دامداران استان از کمبود گرانی نهاده‌های دامی گلایه مند هستند، موضوعی که تولید گوشت قرمز را در استان ایلام که قطب‌های تولید گوشت قرمز در کشور است، با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

دامداران دام‌ها را حراج کردند
یکی از دامداران ایلامی با اشاره به مشکلات فراوان فراروی زندگی روستایی، اظهار داشت: امروز در شرایطی قرار داریم که همچنان بسیاری از روستاها محروم هستند و به دامداری و کشاورزی استان صدمات زیادی به دلیل خشکسالی وارد شده است.

عباس محمدی اضافه کرد: بیشتر دامداران استان ایلام به دلیل مسئله خشکسالی، کمبود علوفه، گرانی نهاده‌ها دام‌های خود را با قیمت‌های پایین فروخته‌اند.

وی گفت: بیشتر مردم روستاهای استان ایلام مشغول دامداری و دامپروری هستند و معیشت آنها از این بخش می‌گذرد، متأسفانه دامداری و دامپروری استان در آستانه نابودی کامل قرار گرفته است.

وجود ۲۵۰ هزار رأس دام مازاد در ایلام
مدیرکل امور عشایری ایلام اظهار داشت: ایلام استانی است که دامپروری در آن بسیار رونق دارد و دام مازاد عشایر استان در حدود ۲۵۰ هزار رأس است که این دام به چند طریق وارد بازار می‌شود.

فرشاد یاسمی همچنین بیان کرد: صادرات دام ساز و کار خاص خود دارد که این ساز و کار باید فراهم شود.

وی افزود: در سال گذشته حدود ۱۰ هزار رأس به صورت تضمینی از عشایر خریداری شد اما خرید دام نیاز به کشتارگاه دارد که در استان بسته بندی و به دیگر استان‌ها ارسال شود.

یاسمی اضافه کرد: متأسفانه زیرساخت‌های کافی در کشتارگاه ایلام از قبیل نگهداری و سردخانه وجود ندارد، بر همین اساس روزانه در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ رأس تا در این کشتارگاه دام کشتار می‌شود و این کشتار متناسب با خرید نیست.

مدیرکل امور عشایری ایلام عنوان کرد: لذا اگر برای خرید دام مازاد در استان اگر بخواهیم اقدام کنیم، توان خرید ۲۰ تا ۲۵ هزار رأس بیشتر وجود ندارد.

وی گفت: امور عشایری استان در این خصوص رایزنی بسیاری در وزارتخانه انجام داده است که مجوز لازم برای صادرات دام مازاد فراهم شود.

ظرفیت‌های تولید گوشت سفید در ایلام
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی ایلام اظهار داشت: خشکسالی اولین تأثیری که بر طبیعت دارد باعث از بین رفتن گیاهان مرتعی و زراعت می‌شود.

درخشنده رحیمی عنوان کرد: متأسفانه در استان ایلام که از لحاظ وضعیت خشکسالی اولین استان کشور است، مشکلات زیادی برای دامداران پیش آمده است.

وی بیان کرد: با توجه به این وضعیت سازمان جهاد کشاورزی اقداماتی از جمله خرید دام مازاد عشایر استان به تعداد ۹۷۰ رأس و صادر آنها به کشورهای همسایه انجام داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: به دلیل گرانی گوشت قرمز که متعاقب آن رخ داد، بنابراین صادراتی که سهم استان ایلام ۱۰ هزار رأس بود به همان ۹۷۰ رأس ختم شد.

وی بیان کرد: همچنین خرید دام مازاد عشایر که قسمتی از آن به صورت زنده و کشتاری و قسمت دیگر به صورت لاشه انجام شد، در دو مقطع بیش از ۱۱ هزار رأس دام از عشایر استان خریداری شده است.

وی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات تحت عنوان دامدار کارت به دامدار نیز انجام شده است، که در یک مرحله ۱۸ میلیارد تومان و در مرحله بعدی تحت عنوان تسهیلات خرید نهاده‌های حمایتی تعداد ۴ هزار و ۹۶۶ فقره پرونده به بانک معرفی شدند که تا این لحظه تعداد یک هزار و ۷۵۷ فقره به مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی نیز در دست اقدام هستند.

رحیمی بیان داشت: همچنین پیگیر صدور مجوز صادرات دام زنده به کشورهای عربی از جمله عراق و قطر هستیم.

خسارت ۶۶۰ میلیارد تومانی خشکسالی به دامداری ایلام
وی گفت: خشکسالی خسارت‌های فراوانی به بخش دام داری استان وارد کرده که این میزان ۶۶۰ میلیارد تومان بوده و به سازمان‌های مرتبط اعلام شده است.

رحیمی افزود: بخش تغذیه در دام و طیور مهمترین و پرهزینه ترین بخش است، در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ مجموعاً ۱۷۰ هزار تن نهاده حمایتی یارانه دار در بین دامداران تخصیص و توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: علاوه بر این ۱۵ هزار تن سبوس از محل کارخانجات آرد استان تأمین و در بین دامداران توزیع شده است.

وی گفت: بنابراین در بخش دام ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده‌های دامی تأمین شده است.

امهال تسهیلات بخش کشاورزی در ایلام
مدیر کل مدیریت بحران استان ایلام نیز در اظهار کرد: پیرو مصوبه پیشین هیئت وزیران به منظور تسریع در بازتوانی کشاورزان خسارت دیده ناشی از خشکسالی که سررسید اقساط آنان ۱۴۰۰ است با امهال تسهیلات مذکور به مدت سه سال موافقت شده است.

مجید بیگلریان عنوان کرد: یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال سهم استان ایلام است که این موضوع به بانک‌های عامل اطلاع داده شده و بانک‌ها موظف هستند ضمن بخشودگی سود، کارمزد و جرایم تسهیلات دریافتی خسارت دیدگان بخش کشاورزی، تسهیلات افرادی که سررسید اقساط آنها در سال ۱۴۰۰ است تا سه سال امهال کنند.

دامداران و کشاورزان استان ایلام از اقشار زحمتکش، فعال و مولد بوده و نقش بسیار مهمی در تولید محصولات دامی و کشاورزی دارند، افزایش تولید در حوزه کشاورزی و دامداری نیازمند توجه مسئولان است.

استان ایلام دارای دو میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام و ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است، نبود بارش و خشکسالی ضربات سختی طی دو سال اخیر بر پیکره کشاورزی و دامداری استان وارد کرده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com