صنایع دام و طیور خراسان جنوبی با هدف صادرات ایجاد شدند

صنایع دام و طیور خراسان جنوبی با هدف صادرات ایجاد شدند
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: کارخانه های خوارک دام و طیور استان با هدف صادرات به افغانستان راه اندازی شده اند که به دلیل اجرای طرح ممنوعیت صادرات در سال جاری تعدیل نیرو داشته اند.
به گزارش ایرنا محمدعلی خاشی سه شنبه شب در نشست فعالان اقتصادی خراسان جنوبی با سفیر ایران در افغانستان افزود: ممنوعیت صادرات خوراک دام و طیور، کارخانه های خراسان جنوبی را دچار مشکل کرده است.
وی بیان کرد: ما در حال حاضر در شرایط جدی تری از تحریم ها قرار داریم و باید در این شرایط سخت، تدبیر بهتری بیاندیشیم و برخی ممنوعیت ها برای واحدهای تولیدی در خراسان جنوبی که با هدف صادرات راه اندازی شده اند، برداشته شود.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: اینکه اگر صادرات خوراک دام و طیور ادامه داشته باشد، ممکن است در داخل کشور با مشکل مواجه شویم، فکر درستی است اما از طرفی دیگر تولیدکنندگان ما در استان با اجرای این طرح با مشکل مواجه شدند.
وی بیان کرد: تولیدکنندگان خراسان جنوبی بازاریابی خوبی در زمینه صادرات محصولات خود به افغانستان داشته اند و حیف است علیرغم هزینه های مختلف این بازار را از دست بدهند.
نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم گفت: در دیداری که سال گذشته با شما به عنوان سفیر ایران در افغانستان داشته ایم شما در این دیدار قول دادید که مرز یزدان بازگشایی می شود بنابراین از شما درخواست داریم این قول پیگیری و اجرایی شود.
محسن موهبتی افزود: دولت افغانستان قول داده که گمرک یزدان را در نیمه نخست سال 98 راه اندازی کند که باید این موضوع با جدیت پیگیری شود.
وی اظهار داشت: در بازارچه یزدان شهرستان زیرکوه تا روستای کلاته نظر افغانستان یکهزار و 500 متر و با استان شیندند افغانستان 160 کیلومتر فاصله داریم که با وجود این فاصله کوتاه مرزی، راه اندازی بازارچه یزدان نقش موثری در توسعه اقتصاد محلی و اشتغال مرزنشینان دارد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: خراسان جنوبی در زمینه پرورش طیور از ظرفیت بالایی برخوردار است و 75 درصد گوشت سفید تولیدی این استان به سایر استان ها و کشور افغانستان صادر می شود.
سید حسین خیریه افزود: صادرات دان به کشور افغانستان از چند ماه گذشته ممنوع شده که باید برای رونق واحدهای تولیدی استان این ممنوعیت رفع شود.
وی بیان کرد: کارخانه های دان و علوفه در خراسان جنوبی بیشتر بر مبنای صادرات به کشور افغانستان راه اندازی شده اند و این واحدها ماهانه ظرفیت تولید 30 هزار تن دان را دارند.
خیریه با بیان اینکه پنج سال است که وارد بازار دان و علوفه افغانستان و برای دستیابی به این بازار هزینه های زیادی را متحمل شده ایم، افزود: از آنجا که تجار افغان راغب به واردات دان و علوفه خراسان جنوبی هستند باید تعرفه ای در نظر گرفته شود تا راحت تر بتوانیم با دان و علوفه پاکستان در افغانستان رقابت کنیم.
نایب رئیس اول اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در این نشست گفت: پایانه میل 73 از سال 80 تا 85 از جمله پایانه های صادراتی نمونه در کشور بوده و از چند سال گذشته تعطیل شده است.
علی اکبر فرامرزی افزود: عملیات اجرایی کارخانه سیمان باقران از سال 1382 با هدف صادرات سیمان به کشور افغانستان آغاز شد و سال گذشته با 200 میلیارد تومان هزینه به بهره برداری رسید که با توجه به فاصله 30 کیلومتری کارخانه سیمان باقران با بازارچه میل 73، راه اندازی این بازارچه تسهیل کننده صادرات سیمان به افغانستان است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com