صادرات دام سبک آزاد می‌شود

صادرات دام سبک آزاد می‌شود
رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: تولید گوشت هم‌اکنون بالغ‌بر ۹۵۰ هزار تن است و میزان مازاد تولید گوشت قرمز باعث انباشت محصول بر روی دست تولیدکننده شده است
سید احمد مقدسی  درباره وضعیت بازار گوشت قرمز و مشکلات تأمین نهاده‌های دامی گفت: تولید گوشت هم‌اکنون بالغ‌بر ۹۵۰ هزار تن است و میزان مازاد تولید گوشت قرمز باعث انباشت محصول بر روی دست تولیدکننده شده است.
رئیس انجمن صنفی گاوداران بیان کرد: اجازه صادرات به دام سنگین داده‌ نمی‌شود، ولی صادرات دام سبک قرار است که آزاد شود.
 وی افزود: ستاد تنظیم بازار به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داده که برای تأمین ذخایر از منابع خارجی، گوشت قرمز به قیمت کیلویی ۱۲۰ هزار تومان خریداری کند، ولی قیمت خرید هر کیلو گوشت از منابع داخلی را ۷۵ هزار تومان اعلام کرده و غیرممکن است که تولیدکننده عرضه کند.
مقدسی اظهار کرد: اگر بخواهند گوشت یخی از برزیل وارد کنند بالغ‌بر ۱۴۰ هزار تومان هزینه آن می‌شود، اعلام کردیم که حاضر هستیم به زیر قیمت گوشت  وارداتی یعنی حدود ۱۳۲ هزار تومان گوشت باکیفیت گرم ۵ تیکه با همان مشخصات و باکیفیت به‌مراتب بالاتر را تأمین کنیم، ولی متأسفانه به پشتیبانی امور دام این اجازه را نمی‌دهند.
رئیس انجمن صنفی گاوداران تأکید کرد: در خصوص نهاده‌های دامی نیز مشکلات زیادی داریم و به دلیل خشکسالی که در کشور اتفاق افتاده که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است ۶۰ درصد غذای دام ما کاه، یونجه و ذرت علوفه‌ای بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصد نسبت به قیمت پارسال رشد داشته است.
وی گفت: دولت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات جو، ذرت و سویا در نظر گرفته درحالی‌که نرخ جهانی این اقلام نیز افزایش داشته است و هم‌اکنون برای تأمین ارز و ترخیص کالا از بنادر دچار مشکل هستیم به دامداران روستایی و سنتی نهاده کمی داده می‌شود.
 
نظرات شما
  •  

    علی ابراهیمی گفت : ۰۰/۰۴/۰۹

    با سلام، در حالیکه دامدار از روی ناچاری و بدلیل عدم توانایی تامین علوفه و نداشتن سرمایه در گردش و نبود دورنمایی روشن ناشی از عدم تناسب بین قیمت تمام شده و قیمت بازار مجبور به حذف دام خود شده و این موضوع به افت قیمت گوشت قرمز دامن زده اجازه صادرات از نظر من عین بی تدبیری و کوتاه بینی مسئولان می باشد. به این دلیل که مثل روز روشنه که با حذف دام مولددر ماههای آینده با کاهش شدید تولید گوشت قرمز و در نتیجه رشد غیر قابل کنترل قیمت مواجه خواهیم شد. در اون وقت خود را به زمین و زمان خواهند زد تا از طریق واردات جبران کنند در حالیکه منابع ارزی ما ناکافی است و از طرفی در این حالت هزینه آن بسیار بالاتر از خرید گوشت داخلی می باشد.
    لذا پیشنهاد می شود که پشتیبانی امور دام نقش خود را درست ایفا کند و با خرید منصفانه گوشت از دامدار هم از زیان بیشتر دامداران و حفظ دام مولد جلوگیری کند و هم از ایجاد بحران حتمی تامین گوشت قرمز ناشی از غفلت موجود و وارد نمودن فشار مضاعف بر گرده مصرف کننده پیشگیری نمایند.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com