صادرات خوراک دام با نهاده‌های که ارز دولتی می‌گیرند

صادرات خوراک دام با نهاده‌های که ارز دولتی می‌گیرند
پس از لغو ممنوعیت صادرات خوراک دام به کشورهای همسایه، کارخانه های فعال در این حوزه اقدام به صادرات محصولاتی کردند که از نهاده های دامی وارداتی با ارز دولتی تولید می شود. موضوعی که از نظر کارشناسان یکی از موانع کاهش قیمت نهاده های دامی و محصولات پروتئینی در بازار است. آن هم در شرایطی که دامداران و مرغدار کشور در تامین این نهاده ها با مشکل روبه رو هستند و مردم در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برند
چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات خوراک دام را ممنوع کردند. علت این ممنوعیت اولویت تامین نیاز داخل به دلیل افزایش قیمت‌ها بود اما، ممنوعیت صادرات خوراک دام چندان دوام نیاورد و درست پس از آنکه وزارت جهاد کشاورزی بر تامین نهاده‌های دامی با ارز 4200 تومانی دولتی تاکید کرد، ممنوعیت صادرات این محصولات لغو شد. لغو صادرات خوراک دام آماده به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان در حالی است که نهاده‌های دامی با ارز دولتی به دست کارخانه‌های خوراک دام می‌رسد و با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که چه سودکلانی به جیب آن‌ها سرازیر می‌شود، آن هم در شرایطی که مرغدار و دامدار کشور در شرایط سخت اقتصادی مجبور به تحمل هزینه  بالا برای تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز خود هستند و هزینه تولید آن‌ها افزایش یافته است.
هر چند درخواست دامداران و پیگیری‌‌های انجام شده موجب شد با دستور وزیر جهاد کشاورزی از ششم تیر ماه سالجاری صادرات انواع یونجه، کاه و کلش، ذرت دامی، جو، گندم دامی، انواع سبوس، کنجاله، سویا، انواع تفاله، چاودار و سورگوم ممنوع شود اما، با لغو ممنوعیت صادرات خوراک دام آماده به کشورهای همسایه عملا ممنوعیت خروج نهاده‌های دامی بر قیمت‌های داخلی بی‌تاثیر ماند و قیمت آن‌ها همچنان بالا است.
حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور؛ در این باره به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: صادرات خوراک دام آماده که نهاده‌های دامی وارداتی با ارز دولتی تولید شده است در واقع پرداخت یارانه از جیب مردم کشور ما به تولیدکننده عراقی و افغان است.
وی تاکید کرد: در زمانی که فاصله قیمت ارز دولتی 4200 تومانی با ارز در بازار آزاد تا این حد زیاد است اقدام انجام شده منطق اقتصادی ندارد.
اسدالله نژاد سود کلانی که با بهره مندی از نهاده‌های دامی وارداتی با ارز دولتی نسیب کارخانه‌ها می‌شود را در شرایطی که مرغدار و دامدار کشور با مشکل روبه رو است ناروا و مخالف با منافع ملی دانست.
به گفته وی؛ با وجود ابلاغ قیمت‌های مصوب برای نهاده‌های دامی همچنان این نهاده‌ها با قیمت بالا به دست مرغدار و دامدار می‌رسد و یکی از دلایل مهم آن صادرات خوراک دام در این شرایط است.
اسدالله نژاد یادآور شد: یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت تولید مواد پروتئینی قیمت نهاده‌های دامی وارداتی است و در صورت عدم کنترل بازار و رفع موانع کاهش قیمت آن‌ها ، قیمت تولید مواد پروتئینی و در نتیجه قیمت برای مصرف کننده ، افزایش خواهد داشت.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور از وزارت جهاد کشاورزی خواست از ادامه خروج خوراک‌های دامی که با نهاده‌های دامی برخودار از ارز دولتی وارد کشور می‌شوند، جلوگیری کند.
به گزارش اقتصادآنلاین، بیش از 70 درصد هزینه تولید در واحدهای دامی و طیور مربوط به تغذیه است. هر تغییر قیمت در این بخش بیش از هر عامل دیگری می‌تواند قیمت تمام شده محصول را تحت تاثیر قرار دهد. تصمیمات در این حوزه باید کارشناسی و با بررسی نتایج آن بر تولیدکننده و مصرف کننده باشد. صدور اجازه صادرات خوراک دام آماده تولید شده از نهاده‌های دامی وارداتی برخوردار از ارز دولتی یکی از تصمیماتی است که در شرایط کنونی تنها منافع عده معدودی را تامین و فشار زیادی را بر تولیدکننده و مردم وارد می‌کند
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com