صادرات بلدرچین صفر شد

صادرات بلدرچین صفر شد
رییس اتحادیه پرورش بلدرچین کشور گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس در سال‌های گذشته تمایل زیادی برای خرید بلدرچین ایران از خود نشان می‌دادند اما ازآنجایی که در سال جاری در این کشورها شایع شد، پرندگان در ایران به بیماری آنفولانزای مرغی مبتلا شده‌اند میزان صادرات بلدرچین صفر شده است.

احمد بافکار، میزان تولید روزانه بلدرچین در کشور را حدود 15 تن عنوان کرد و افزود: بیشترین تولیدکنندگان بلدرچین در استان یزد متمرکز شده‌اند که ماهیانه حدود 2400 تن تولید می‌کنند این در حالیست که دیگر استان‌های تولیدکننده بلدرچین ماهیانه حدود 1700 تن تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه در 3 ماه گذشته میزان تولید از میزان مصرف بیشتر شده است، تصریح کرد: کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است که میزان خرید این محصول روند کاهشی به خود بگیرد علاوه بر این برخی بلدرچین‌های موجود در بازار زیرزمینی تولید می‌شوند و سازمان دامپزشکی بر روند تولید آنها نظارت ندارد کیفیت این نوع بلدرچین‌ها پایین است و باعث کسادی این بازار شده است.

به گفته بافکار، قیمت بلدرچین در سراسر کشور کیلویی 70 تا 95 هزار تومان است.

رییس اتحادیه پرورش بلدرچین کشور، با بیان اینکه در ماه‌های گذشته مشکل تامین نهاده‌های آنها حل شده است، گفت: دولت بین 25 تا 30 درصد از نهاده‌های تولیدکنندگان بلدرچین را تامین می‌کند و بقیه این نیاز به‌صورت آزاد تهیه و تامین می‌شود.  در 3 ماه نخست سال سهم تولیدکنندگان بلدرچین داده نشد اما از ماه آبان این مشکل رفع و تولیدکنندگان توانستند سهمیه خود را دریافت کنند.

وی خرید نهاده با نرخ آزاد را به‌عنوان یکی از دلایل گرانی بلدرچین عنوان کرد و افزود: اگر 25 تا 30 درصد نهاده به صورت دولتی به تولیدکنندگان بلدرچین داده نمی‌شد نرخ بلدرچین به کیلویی 120 تا 140 هزار تومان می‌رسید. در 3 ماه نخست سال زمانی‌که سهمیه نهاده تولیدکنندگان بلدرچین داده نشد نرخ آن به کیلویی 200 هزار تومان رسید.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای صادرات مازاد تولید دارید؟ گفت: این شایعه در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق پخش شده است که محصولات گوشتی ایران آلوده به بیماری آنفولانزای مرغی هستند از این‌رو مانع ورود تولیدات ما به کشورهای خود می‌شوند. در حال حاضر گزارشی مبنی به شیوع این بیماری در واحدهای تولیدی به‌دست ما نرسیده است و ممکن است این بیماری در بین پرندگان مهاجر که به شهرهای شمالی آمده‌اند شایع شده باشد.

بافکار با اشاره به نرخ تخم بلدرچین، گفت: روزانه حدود 2 تا 3 تن تخم بلدرچین تولید می‌شود و بسته 12تایی تخم بلدرچین 10 هزار تومان است باید بگویم تقاضا برای خرید تخم بلدرچین قابل توجه است.

وی وزن ایده‌آل بلدرچین 45 روزه حدود 200 تا 215 گرم عنوان کرد و افزود: بهترین نژاد بلدرچین در ایران ژاپنی و کانادایی است البته نژاد آمریکایی مرغوب‌ترین نژاد در دنیا است که این نژاد هم‌اکنون در ایران پرورش داده نمی‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com