شیوع بیماری‌های دامی ناشی از کمبود تغدیه مناسب حیوان است

شیوع بیماری‌های دامی ناشی از کمبود تغدیه مناسب حیوان است
رییس  شبکه دامپزشکی ابرکوه با اشاره به کاهش بارندگی در سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ و تداوم پدیده خشکسالی گفت: شیوع بیماری‌های دامی و تضعیف سیستم ایمنی بدن دام‌ ها ناشی از کمبود تغذیه مناسب است.

دکتر سعید امیدسالاری  روز چهارشنبه در حاشیه پایان اجرای طرح واکسیناسیون بیماری های هاری ، تب مالت و طاعون نُشخوارکنندگان کوچک افزود: کنترل بیماری‌ های دامی از نظر اقتصادی و بهداشتی اهمیت زیادی دارد و حدود نیمی از بیماری های شناخته شده انسانی از دام به انسان منتقل می‌شود.
وی بابیان اینکه از اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ هزار راس دام سبک شهرستان علیه بیماری‌های مختلف دامی ایمن سازی شدند، اظهارکرد: این دام‌ها با بهره گیری از توان ۲ گروه دامپزشکی ، یک گروه نظارتی و همچنین بخش خصوصی در دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی  ۳۴ روستا و همچنین دام عشایر علیه بیماری‌ های مختلف دامی واکسینه شدند.
وی ادامه داد: ۶۵ هزار راس دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ، ۲۵ هزار راس بره و بزغاله زیر یک سال علیه بروسلوز یا تب مالت و هزار و ۵۰۰ قلاده سگ علیه بیماری‌ هاری رایگان واکسینه شدند.
امیدسالاری  ادامه داد: اجرای طرح واکسیناسیون علیه بیماری های دامی در راستای ایجاد ایمنی لازم در جمعیت بره و بزغاله و همچنین جلوگیری از بروز و شیوع بیماری تب مالت در جامعه هدف انسانی است.

 هدف طرح واکسیناسیون علیه بیماری ها ایجاد ایمنی در انسان است
رییس شبکه دامپزشکی ابرکوه بیان کرد: بیماری تب مالت (بروسلوز) به دلیل آثار اقتصادی در دامداری‌ها و آثار طولانی مدت بیماری در جمعیت انسانی، مهمترین بیماری مشترک بین انسان و دام  است .
این مسوول تورم مفاصل ، تب، لرز و سردرد را از علایم  بیماری تب مالت در انسان عنوان کرد و یادآور شد: درمان بسیار سخت و دردناک در دام به جز سقط جنین تقریبا علایم مشخصه ظاهری دیگری ندارد.
وی اساسی‌ترین راه‌ مبارزه با بیماری تب مالت را آموزش دامداران در ارتباط با چگونگی برخورد با دام‌های سقط کرده، جنین‌های سقط شده، مراقبت‌های بهداشتی موقع زایمان و مصرف نکردن شیرخام، سرشیر، خامه، بستنی سنتی و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای از جمله ضدعفونی جایگاه و محتوای سقط و زایمان حیوان به وسیله فرمالین و شعله دادن و همچنین جداسازی دام‌های زایمان کرده از گله به مدت حداقل یک هفته و واکسیناسیون برشمرد.

شهرستان ابرکوه پنج واحد داروخانه دامپزشکی، یک واحد مرکز مایه‌کوبی مستقل و یک واحد کلینیک دامپزشکی دارد.
ابرکوه رتبه سوم تولید محصول دامی استان یزد را در اختیار دارد و سالانه حدود ۴۰ هزار تن فرآورده های دامی شامل  پنج هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ ، یکهزار و ۶۳۰ تن گوشت قرمز ، ۲۴ هزار و ۷۵۰ تن شیرخام، ۱۶ تن عسل و پنج هزار تن تخم مرغ تولید می کند که ۷۰ درصد آن در بازار سایر استان‌ها و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.
تعداد واحدهای دامی استان حدود چهار میلیون واحد است.
مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com