شورای عالی دامپزشکی در کشور تشکیل شود

شورای عالی دامپزشکی در کشور تشکیل شود
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت که لازم است تا شورای عالی دامپزشکی در سطح وزرا برای پیشبرد اهداف عالیه دامپزشکی تشکیل شود.
دکتر علیرضا رفیعی پور افزود: ‌زمانی که در حوزه دامپزشکی صحبت می‌کنیم یعنی از واژه مرزهای ایمنی در تولید می‌گوییم و در این زمان موسسه ای مثل رازی تولیدکننده یک نهاده حیاتی است زیرا واکسن یک نهاده حیاتی می‌باشد.
رفیعی پور افزود: اگر قرار است مرزهای ایمنی را در حد شئونات کشور حفظ کنیم در تولید یک نهاده حیاتی نباید وابسته باشیم.
وی اظهار داشت: نبود وابستگی از ریزترین ماده مورد استفاده در تولید واکسن تا هایتک ترین دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز باید باشد و اگر قرار است در جنگ‌هایی که دشمنان به ما تحمیل می‌کنند، موفق باشیم باید به دنبال این باشیم که نهاده حیاتی باید تولید بشود و این نهاده بدون وابستگی باشد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: واکسن سازی در کشور ما با یک سابقه 100 ساله بدون وقفه اتفاق افتاده و برای ادامه این مسیر باید تمام وابستگی را در تمام حوزه های این نهاده مهم قطع کنیم و باید بدانیم که نسبت به گذشته خودمان اکنون چه جایگاهی داریم و برای آینده چه جایگاهی باید داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تولید واکسن جزو حیاتی کارهای پشتیبانی در تولید است، ادامه داد:‌ نگاه ما به آینده واکسن سازی ریشه‌کنی بیماری‌ها است.
رفیعی پور گفت: وظیفه اصلی دستگاه حاکمیتی و اجرایی ریشه‌کن کردن بیماری‌ها است و باید تلاش کرد تا این موسسات تحقیقاتی و واکسن‌سازی چه در بخش خصوصی و چه در بخش حاکمیتی با هم هماهنگ باشند و باید تلاش کنیم موسسه‌ای مقتدر در این زمینه داشته باشیم.

کاهش هزینه با حذف بخش بهداشت
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: خیلی مواقع تولید کننده‌ها برای کاهش هزینه ها بر سراغ مباحث بهداشتی و واکسن می‌روند که یا واکسن را نمی‌زنند و یا استفاده آن را کاهش می‌دهند.
وی با بیان اینکه مرحله تولید در جغرافیای روستایی، عشایری، شهری و شهرستانی اتفاق می‌افتد، افزود: چرا هر تولیدکننده که به دنبال کاهش هزینه است به سراغ موضوع بهداشت می‌رود و دیواری کوتاهتر از این موضوع پیدا نمی‌کند در حالی که بیماری یک موضوع مدیریتی است که در صورت واکسن نزدن خسارت بیماری تا 10 برابر افزایش می‌یابد.
رفیعی پور اظهار داشت:‌ ما وظیفه داریم کاهش هزینه‌های پیشگیری و درمان را ایجاد کنیم در حالیکه کمتر به این موضوع توجه شده و تولیدکننده به سراغ موضوع بهداشتی می‌رود و به دلیل ناآگاهی خسارت زیادی می‌بیند.
وی راههای کاهش هزینه های پیشگیری و درمان را آموزش، ترویج، تحقیقات، پژوهش، اصلاح نژاد و ... دانست و گفت: برای کاهش هزینه‌ها خیلی کارها می‌توان کرد تا تولیدکننده این خطای استراتژیک را نکند زیرا ما برای کاهش هزینه‌های هر کدام مسئولیتی داریم که باید به آن توجه شود.
رفیعی پور یکی از دلایل خسارت های متوالی از یک بیماری را نتیجه به ارث رسیدن خیلی از فعالیت‌ها دانست که به همان موضوع به صورت خام ادامه داده‌ایم و نتیجه ی آن وضعیت کنونی است.
وی یکی از مشکلات در حوزه تشخیص و مبارزه بیماری ها در حوزه دامپزشکی را انجام نگرفتن مناسب طرح های مطالعاتی استراتژیک دانست و اضافه کرد:‌ هیچ طرح مطالعاتی که به ما کمک کند وجود ندارد و باید طرح های استراتژیک مطالعاتی را از صفر شروع کنیم تا به نتیجه دلخواه برسیم.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت:‌ تولید واکسن باید انجام شود ولی مثل همه کشورهای پیشرفته دنیا باید به حد ریشه کنی برسیم و در خیلی از امور موفق باشیم که باید مقصد صادرات این محصول باشد.

وی افزود: موضوع صادرات یک قاعده و اصل برای تمام دستگاه ها و مجریانی است که در حوزه تولید واکسن مثل تمام کشورهای پیشرفته دنیا تلاش می کنند.
وی تاکید کرد که خیلی مباحث دامپزشکی فقط متعلق به کشور ما نیست و متعلق به تمام کره زمین است و تمام فعالیت های ما باید ملی، منطقه ای و بین المللی باشد به همین منظور بزرگان دامپزشکی به ما کمک کنند تا یک شورای عالی دامپزشکی در کشور تشکیل شود که اعضای آن در سطح وزرا و کابینه دولت باشد.
رفیعی پور هدف از تشکیل این شورا را پیشبرد اهداف عالیه دامپزشکی عنوان کرد.
وی در خصوص برگزاری همایش ها و کنگره ها گفت: تشکیل همایش ها قرار است منجر به یک قاعده شود و تصمیمگیری برای مدیران را ایجاد کند و زمانیکه این کنگره ها برگزار می شود نباید ناکارآمدی و تاخیر در فعالیت های سازمان را به دنبال داشته باشد.
رئیس سازمان دامپزشکی افزود:‌ کنگره با کیفیت، گزینه های تصمیمگیری را روی میز مدیر می گذارد.
در همایش ملی تب برفکی محققان به ارایه آخرین فعالیت ها، تحقیقات و یافته های خود در این موضوع برای پیشگیری و کنترل بیماری پرداختند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com