شهد شیرین عسل و رونق تولید داخلی

شهد شیرین عسل و رونق تولید داخلی
رونق تولید از مولفه‌های اساسی و اصلی خود کفایی و استقلال یک کشور و جامعه است که تحقق آن نیازمند توجه جدی به ظرفیت ها وتوانمندی های بومی و محلی است.
پرورش زنبور عسل یکی از مصادیق عملی اقتصاد مقاومتی است که با حمایت مسئولان از زنبورداران می‌توان نقش مهمی در شکوفایی اشتغال، اقتصاد وبهبود معیشت مردم داشته باشد.
پرورش زنبور عسل یکی از رسته های الویت دار در راستای طرح توسعه کسب و کار پایدار است، براساس اطلاعات موجود کشور ایران اسلامی سومین کشور در جهان از نظر تعداد کندو و هشتمین کشور از نظر تولید  عسل است که پتانسیل مناسبی برای ایجاد اشتغال است.
ارتقای مهارت زنبوردارات و آموزش و حمایت از  علاقمندان به این حرفه می تواند بستر  بهبود فضای کسب و کار در این رسته باشد.
عسل یکی از محصولات غذایی با ارزش است که علاوه بر مصرف غذایی کاربرد دارویی هم دارد و تقریبا در درمان اغلب بیماری‌ها مفید است و برای تولیدکنندگان هم درآمد خوبی دارد.

کیمیا رشد صنعت البرز

محمد مقدسی یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی است که با تسهیلات سازمان بسیج سازندگی و باکمک دوست خود وارد حرفه زنبور داری شدهاست.
وی براساس علاقه به این حرفه با تلاش زیاد فعالیت کرده است و در طول سالیان با کسب تجربه حرفه خود را گسترش داده و امروز به عنوان مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران همت زاگرس بروجرد مشغول به فعالیت است.
«محمد مقدسی» ساکن شهرستان بروجردو مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران همت زاگرس بروجرد، می گوید: در سال ۱۳۷۶ در سن ۱۸ سالگی از طریق یکی از دوستان با زنبورداری آشنا شدم و با پنج کلونی ونیم کارزنبور داری را شروع کردم.
وی با بیان اینکه من کنار دوستم مشغول به یادگیری پرورش زنبور عسل شدم، افزود: به علت پوشش گیاهی که در روستا و حومه وجود داشت وعلاقه به شغل زنبورداری باعث شد وارد این حرفه شد.
این تولید کننده لرستان با بیان اینکه با عشق به پرورش زنبورعسل می‌پردازم، بیان کرد: با توجه به اینکه پرورش زنبورعسل شغل بسیار سختی است اما اگر شبانه روزم در داخل زنبورداری تمام شود احساس خستگی نمی کنم و با عشق به کارم ادامه می دهم.
مقدسی با اشاره به حمایت بسیج سازندگی از مشاغل، افزود: در سال 1394 از طریق بسیج سازندگی ناحیه بروجرد تسهیلات ۱۵میلیون تومانی را دریافت کردم و با این تسهیلات موفق به توسعه فعالیت خود شدم.
وی ادامه داد: از طریق همین تسهیلات شغلم را گسترش دادم با همت بسیج سازندگی و تعدادی از بسیجیان که در شغل زنبورداری مشغول کار بودن در سال ۹۵ شرکت تعاونی زنبورداری همت زاگرس بروجرد را تاسیس کردیم.
مقدسی ادامه داد: هم اکنون چهار نفر به صورت کارآموز در کنار من مشغول به کار هستند و در نظر داریم از طریق شرکت شروع به عضو گیری کنیم.
وی با بیان اینکه همواره به توسعه کار می اندیشم، افزود: تلاش می کنم با توسعه حرفه خود بستر اشتغال افراد بیشتری را در این شغل فراهم کنم.
این تولید کننده لرستانی با بیان اینکه سرمایه کار من در حال حاضر ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است، افزود: جهت توسعه و گسترش کار علاوه بر تولید عسل فراورده های دیگری مانند بره موم، گرده گل، ژل رویال،زهر زنبور عسل را تولیدمی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تولید ما در سال بستگی به تعداد کلونی و سال از نظر کشت و رویش گل و گیاه دارد.
مقدسی با بیان اینکه عسل تولیدی ما کاملا طبیعی است و زنبورها از شهد گلها  می‌نوشند، افزود: میانگین تولیدو برداشت عسل ازهر کلونی در سال چهار کیلوگرم عسل طبیعی است.

نوتریکا مهر کیان

وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر بازار عسل و جلوگیری از فروش عسل های تقلبی، بیان کرد:  چند سالی هست که به خاطر وجود عسل های صنعتی، عسل های تقلبی، عسل های دست ساز و تغذیه در بازار، ما بازار خوبی نداریم.
مقدسی با اشاره به اینکه به طور میانگین ۷۰ میلیون تومان میزان فروش ما در سال می باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار هدف ما شهرستانهای اطراف و خود شهرستان بروجرد است که تلاش می شود با توسعه کسب و کار عسل طبیعی و مرغوب را به دیگر نقاط کشور و حتی خارج از کشور صادر کنیم.
این تولید کننده لرستان افزود: با بیان اینکه پرورش زنبور عسل اقدامی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: اگر دولتمردان در این راستا حمایتمان کنند و بانک‌ها وام‌های بلندمدت با سود کمتر ارائه دهند قطعا موفق‌تر عمل می‌کنیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com