سیاست کاهش تولید دامداران در پسابرجام کلید خورد

سیاست کاهش تولید دامداران در پسابرجام کلید خورد
 مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران گفت: درشرایط پسابرجام امیدوار بودیم، مشکل قدرت خرید مردم حل شود و خرید محصولات دامی نیز رشد پیدا کند اما اکنون مراجعه بیشتری برای خرید بیشتر محصولات دامی نداریم، به هیمن منظور دنبال سیاست کاهش تولید هستیم.
علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران عصر امروز در نسشت خبری اتحادیه اظهار کرد: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال‌های گذشته قدرت خرید مردم کاهش یافت و در مراجعه برای خرید پروتئین دامی نیزمشکلاتی ایجاد کرد.
وی افزود: در این شرایط روند رو به رشد تولید دامداری های کشور متوف شده است و به تولید کننده‌ها توصیه می شود که میزان تولید خود را کاهش دهند، ما به دنبال این هستیم که حجم تولید شیر خام را کاهش دهیم که این کار کار آسانی نیست و به یک باره امکان آن وجود ندارد.
عزیزاللهی یاد آور شد که در شرایط پسا برجام امیدوار بودیم مشکل قدرات خرید مردم رفع شود و خرید محصولات دامی رشد پیدا کند اما اکنون مراجعه بیشتری برای خرید بیشتر محصولات دامی نداریم و به هیمن منظور دنبال سیاست کاهش تولید هستیم.
مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران با اشاره اینکه چرخه اقتصاد تغییر و به سمت کاهش قیمت نهاده‌ها در یک سال اخیر حرکت کرده است گفت: اگر این شرایط نبود و قیمت نهاده ها و مواد اولیه خوراک دام و طیور در سال‌های گذشته کاهش نمی‌یافت اکنون شرایط بدتری داشتیم.
وی با اشاره به حمایت‌های دولت و پوشش دادن کالای داخلی از طریق تولید داخلی در برابر واردات گفت: بخشی از مشکلاتی که اکنون وجود دارد، ناشی از قانون تجمیع وظایف بخش کشاوزی بوده که هنوز به طور کامل اجرا نشده است.
عزیزاللهی درباره طرح خرید تضمینی شیر خام دامداران نیز گفت: قانون خرید تضمنی روشن است که دولت بر اساس مصوبات خود محصولات را تحت پوشش خرید تضمینی قرار می دهد که خیلی وقت‌ها خرید تضمینی کارایی لازم را دارد اما در حوزه امور دام به دلیل مشکلات موجود و نوع آن با دشواری مواجه بود و این کار خیلی قوی انجام نشد.
وی یاد آورشد که وزیر جهاد کشاورزی در مقطعی برای حمایت از دامداران بدون مصوبه دولت ( براساس اختیارات خود)  خرید تضمینی انجام داد و شیر خشک تولید شد اما بعد از این مرحله، باوجود قول‌ها، منابع آن فراهم نشد و متوقف شد و دیگر اثری از خرید شیر تضمنی وجود ندارد.{tor_sutitle} مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران: دامداران صنعتی ما به تولیدات موسسه رازی اعتماد ندارند{/tor_sutitle}
عزیز اللهی در پاسخ به این سوال که چرا صادرات مازاد محصولات دامی به جای کاهش تولید در دستور کار قرار نمی‌گیرد: برای داشتن صادرات باید شرایط رقابتی، کیفیت و قیمت تمام شده مناسبی داشت اما در بعضی از محصولات نمی‌توانیم به استاندارد های بین المللی برسیم، از طرفی قیمت ما بالا است.دامداران کشورهای صنعتی تحت تاثیر حمایت دولت محصولات خود را با قیمت نازلی به فروش می رسانند و ما امکان رقابت با آنها را نداریم.

اگر قیمت جهانی نهاده های دام کاهش نمی یافت صنعت دام و و طیور ما تعطیل می شد

این مقام مسئول گفت: در یک سال گذشته قیمت مواد اوایه تولید و کنستاتره کاهش یافته و به مرغدار و دامدار کمک کرده است. اگر قرار بود که مثل سال‌های 92 و 93 روند افزایش قیمت ادامه داشت، دامپروی و مرغداری ما اکنون  تعطیل می شدند.
وی درباره متوسط نرخ شیرخام به تسنیم گفت: متوسط نرخ شیرخام  1200 تومان و حداقل و حداکثر نرخ شیر خام  هزار و 30 تومان تا  هزار و 350 تومان است که کمتر از نرخ مصوب به فروش می رسد.
عزیزاللهی با بیان اینکه دامداران در اتحادیه اروپا یارانه صادراتی دارند، درباره دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در تعطیلات عید به  تسنیم گفت: گوشت قرمز تابع تصمیمات فصلی و زمانی است و نرخ آن بر اساس تقاضا بالا می رود، اما منافع آن را دلال ها می برند، به طوری که  گوشت قرمز در تعطیات تا 43 هزار تومان نیز بالا رفت.
وی تاکید کرد که واسطه دام را از دامدار می خرید و ما نقشی در تعیین نرخ گوشت نداریم و قیمت ما همان 11 هزار تومان برای بره و 12 هزار تومان برای گوساله است.
عزیزاللهی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام در شب عید به درستی نتوانست گوشت مورد نیاز بازار را برای تنظیم قیمت این محصول و جلوگیری از افزایش قیمت تامین و توزیع کند گفت: دامدار تنها وظیفه تولید دارد و تنها دام مصرفی را برای توزیع در اختیار واسطه ها قرار می دهد.
وی درباره ممنوعیت صادرات دام زنده نیز گفت: ممنوعیت صادرات دام زنده تاثیر زیادی  برکاهش صادرات ندارد، چون به هر حال دام از طریق قاچاق از کشور خارج می شود.
عزیزاللهی اضافه کرد: ممنوعیت صادرات در شب عید باید انجام می شد، زیرا  اگر آزاد بود قیمت گوشت تا 70 هزار تومان نیز بالا می رفت. در ایام پرمصرف باید جلوی صادرات گرفته شود و حتی باید وارد کرد .
وی درباره واردات از گوشت قرمز از ارمنستان نیز گفت:500 شرکت در سال قبل برای واردات دام زنده به ارمنستان رفتند و اقدام به واردات کردند به طوری که قیمت دام در خود این کشور تا 2 برار افزایش یافت و در نهایت  آنها قیمت های صادراتی خود را بالا بردند.
واردات واکسن تب برفکی از فرانسه و ترکیه
عزیزاللهی درباره بیماری تب برفکی گفت: بیماری تب برفکی در هر مرتبه  سویه جدید پیدا می کند و باید نوع واکسن را عوض کرد اما متاسفانه واکسن‌های موسسه سرم سازی مورد توجه دامداران نیست.
وی‌افزود: برای  4 میلیون دوز از فرانسه و ترکیه وارد می‌کنیم که اولین دوز آن فردا ترخیص می شود و به قیمت 3 هزار تومان به دامداران تحویل داده می شود.
این مقام مسئول بخش دامپروری کشور اظهار کرد: این واردات بر اساس خواسته دامداران و تاکید دامپزشکی صورت گفته است، زیرا دامداران صنعتی ما به تولیدات موسسه رازی اعتماد ندارند.
وی یادآورشد که هرچند که افراد علاقه‌مندی در این شرکت حضور دارند،اما  تجهیزات موسسه رازی قدیمی است و امکان تولید محصولات به روز  را ندارند و این موسسه باید بازسازی شود
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com