سیاست غلط خرید تضمینی محصولات استراتژیک، علت عمده گرانی مرغ

سیاست غلط خرید تضمینی محصولات استراتژیک، علت عمده گرانی مرغ
دکتر سید جواد ساداتی نژاد، در نشست خبری با اهالی رسانه با اشاره اینکه موضوع گرانی و کمبود مرغ وجوه مختلفی دارد گفت: ما ۱.۲ دهم میلیارد یعنی ماهی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون جوجه یک روزه باید بریزیم تا تقریبا ۱۷۰ تن گوشت مرغ مورد نیاز مردم تامین شود.
او، میزان افزایش مصرف مرغ در ماه رمضان و عید را تا ۱۸۵ تن در ماه یادآور شد و افزود:
در شرایط کرونا نیاز ما به ۱۰۰ میلیون جوجه ریزی است
به گفته او، برنامه ریز ما می‌داند که هر جوجه در ۴۵ روز ماهی ۳۵۰ هزار تن سویا، ۷۵۰ هزار تن ذرت و در سال ۹.۲ دهم میلیون تن ذرت، ۴.۶ دهم میلیون تن سویا و ۲.۵ میلیون تن جو می خواهد تا مرغ تولید شود.
نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، با اظهار تأسف از اینکه فقط میزان ۲۰ درصد ذرت و سویا از داخل تامین می‌شود و ۸۰ درصد آن وارداتی است گفت: البته توان تولید ۵۰ درصدی در داخل را داریم که ما به شدت در کمیسیون کشاورزی مجلس بر روی آن اصرار و حرف داریم و وزارت جهاد کشاورزی نیز باید برای تحقق این مهم پافشاری کند و بایستد.
دکتر ساداتی نژاد، موضوع قیمت، را پاشنه آشیل تولید داخل دانست و گفت: باید کاشت محصولات کشاورزی اقتصادی باشد تا کشاورز کشت و کار کند، چون قرار نیست کسی به کشاورز یارانه بدهد یا از جیبش برای تولید هزینه کند.
 
علت عمده مشکلات مرغ، سیاست غلط خرید تضمینی محصولات استراتژیک است
او، با تاکید بر اینکه علت عدم موفقیت ما در بعضی از خودکفایی‌ها یا خوداتکایی‌ها تاکنون سیاست غلط خرید تضمینی محصولات استراتژیک است گفت: کشاورز نیز با توجه به عدم تعیین قیمت دقیق توسط دولت در این سیاست غلط تولید محصول استراتژیک گندم، جو، سویا و ذرت را مقرون به صرفه اقتصادی نمی‌بیند و به جای آن صیفی، سبزی و دیگر محصولات قابل فروش در بازار را کشت می‌کند.
به گفته او، وقتی کمیسیون کشاورزی مجلس این چالش را در زنجیره تولید مشاهده کرد در اولین اقدام خود اصلاح قیمت را کرد، چون مشکل را تعیین قیمت توسط دولت برای محصولات دانست.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل تعیین قیمت توسط دولت اینست که قیمت گذاری را با احتساب میزان بودجه یا اولویت‌هایش و در بعضی مواقع بدون رعایت حقوق کشاورز انجام می‌داد.
دکتر ساداتی نژاد، تشکیل شورایی ۹ نفره را برای تعیین قیمت و گرفتن این اختیار از شورای اقتصاد کشور را تاکید کرد و گفت: این شورای ۹ نفره شامل سه نفر کشاورز، سه عضو دولتی و یک تشکل کشاورزی (بنیاد گندم، تعاون روستایی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی) است که برای نخستین بار در کشور سبب شد تا خود کشاورز به عنوان مالک محصولات استراتژیک کشاورزی (گندم، جو، سویا و ذرت) در شورای قیمت گذاری حضور داشته باشد و مذاکره کند تا قیمت واقعی تعیین شود.
او، تعیین قیمت واقعی را عامل انگیزه تولید برای کشاورز تاکید و تصریح کرد: همین امسال اگر ما این قانون را قبل از شهریور شروع نمی‌کردیم و دولت می‌خواست همان قیمت پایین گندم را قیمت گذاری کند به شدت واردات گندم داشتیم.

ارز دو نرخی فسادزا است/ نباید یارانه به واردات نهاده‌های دامی اختصاص داد
نماینده کاشان و آران و بیدگل در ادامه در مورد نهاده‌های دامی با اشاره به اینکه اکنون ورود یک کیلو سویا ۵۵ سنت یعنی حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است، اما قیمتی که دولت برای خرید آن اعلام کرده حدود ۷ هزار تومان است تصریح کرد: آیا کشاورز با این وضعیت کشاورز انگیزه تولید برایش باقی می‌ماند؟
دکتر ساداتی نژاد، اظهارداشت: دولت که سویا را با این قیمت وارد می‌کند چرا خودش ۱۰ هزار تومان پول سویا را به کشاورز نمی‌دهد و ادعا میکند پول ندارد پس چگونه است که برای واردات آن پول دارد.
دکتر ساداتی نژاد، لزوم حمایت واقع بینانه را از کشاورزی تاکید کرد و گفت: ما باید کشاورز را نیز مثل کارخانه دار تولید کننده بدانیم، چون کشاورزی که زمین دارد مثل یک کارخانه دار فرش او هم تولید کننده است، اما متاسفانه کشاورز را که تولید کننده قوت و غذا و امنیت غذایی مردم است تولید کننده نمی‌دانیم.
ساز و کار‌های ما بر اساس حوزه کشاورزی به آن اهمیت داده نشده است
او، با اشاره به اینکه ساز و کار‌های ما بر اساس حوزه کشاورزی به آن اهمیت داده نشده است و کشاورزی ساعت کار رایج ندارد گفت: نباید ساعت کار تولید کننده در کشاورزی با تولید کننده صنعت با همان میزان ۸ ساعت کاری رایج احتساب شود، چون کشاورز شبانه روزی سر زمین رفت و آمد دارد.
به گفته او، یکی از مشکلات این قیاس ساعت کاری اینست که به طور مثال مامور بیمه می‌آید می‌بیند کشاورز سر زمین نیست در حالیکه ممکن است شب آبیاری کند می‌گوید کشاورز نبود پس بیمه اش قطع می‌شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با طرح این ایراد که قانون‌های ما بر اساس صنعت و تولید در این حوزه نوشته شده است در حالیکه تولید کشاورزی با تولید صنعتی فرق دارد گفت: کشاورزی در کشور ما اهمیت ندارد و ما هنوز کشاورزی را نشناختیم.
ساداتی نژاد، نبود همخوانی قوانین ما با کشاورزی را اشاره کرد و گفت: به همین دلیل کشاورزی ما رشد کمی داشته و هیچ دولتی در ایران بیش از ۴ درصد در کشاورزی سرمایه گذاری نکرده است.
او، با تاکید بر اینکه فقط کشاورزی در تحریم جواب می‌دهد گفت: کشاورزی با وجود شرایط تحریم مثبت ۸.۸ دهم درصد رشد و مثبت ۴.۴ دهم درصد صادرات داشته در حالیکه رشد در همه بخش‌ها منفی بوده است.

۳۲ درصد اشتغال ایران در بخش کشاورزی است
به گفته او، ۳۲ درصد اشتغال ایران در بخش کشاورزی است اگر ما در کشاورزی به اندازه صنعت اهمیت داده بودیم ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم و اینقدر گرفتار نبودیم.
دکتر ساداتی نژاد، در ادامه با تاکید بر اینکه دولت خوشبختانه دو روز پیش قانون تعیین قیمت توسط شورای ۹ نفره قیمت گذاری را ابلاغ کرد که جای تقدیر دارد گفت: مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی در این مرحله سنگین است، چون باید شورای خرید تضمینی را در اسرع وقت تشکیل بدهد و قیمت گندم، سویا و دانه‌های روغنی را برای خرید از کشاورز آن به روز اعلام کند.
او، واگذاری صادرات و تعرفه به همین شورای ۹ نفره را دو مزیت دیگر این قانون عنوان کرد و گفت: دعوا‌های ما با دولت به این دلیل است که چرا اختیارات وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت داده شده است بلکه ما باید یک بخشی از این اختیارات را در قالب اصلاح قانون خرید تضمینی به این شورا بدهیم که رییس ان وزیر جهاد کشاورزی است.
به گفته او، افزایش تولید داخل ذرت و سویا از ۲۰ درصد به ۵۰ یا ۷۰ درصد، اصلاح خوراک دام با جایگزینی ۱۵ تا ۲۰ درصدی گندم و توزیع خوراک دام به مرغدار به جای مواد خام که در کارخانجات فرآوری داخلی تولید شده است سه راهکار ما برای عدم وابستگی واردات بخشی از نهاده‌های دامی از جمله واردات ۸۰ درصدی ذرت و سویا است که نمی‌توانیم در داخل تولید کنیم.

گروه صنعتی اسکندری EIG

نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ما اکنون ۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید خوراک دام را در داخل داریم که کارخانه آن کار نمی‌کند گفت: می‌توانیم نهاده دامی وارداتی را به کارخانه فرآوری داخل بدهیم تا با استاندارد لازم مواد را مخلوط و تبدیل به خوراک دام کند و به مرغدار تحویل دهد که با این روش بین ۱۰ تا ۱۵درصد مصرف استاندارد می‌شود.
دکتر ساداتی نژاد، نزدیکی بسیار موضوع واردات ۹۰ درصدی روغن و ۸۰ درصدی نهاده‌های دامی را اضافه کرد و گفت: ما به جای اینکه روغن، سویا و حتی کنجاله آن را جدا جدا جدا وارد کنیم دانه روغنی را وارد کنیم تا در کارخانه‌های موجود روغن کشی در کشور که ظرفیت آن بیکار مانده روغن آن برای مصرف مردم استحصال و کنجاله آن برای دام را تولید و توزیع کنیم.
او، این کار را عامل ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و افزایش ارزش افزوده آن برشمرد و گفت: اگر خرید تضمینی محصولات کشاورزی اصلاح شود کشاورز دنبال تولید می‌رود و واردات کم یا قطع می‌شود.
دکتر ساداتی نژاد، مصرف سرانه روغن در ایران با همه خطرات بیماری زای آن را برای سلامت بدن ۲۱ کیلوگرم و در دنیا ۱۲ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: باید کاهش میزان مصرف روغن را برای مردم فرهنگ سازی کنیم.

ظرفیت تولید نهاده دامی کارخانجات داخلی بیکار مانده است
او، همین مشکل را در مورد واردات برنج و نیاز سالانه ۵۰۰ هزار تن برنجی در کشور تاکید کرد و گفت: در حالیکه ۲۰ کارخانه مجهز فرآوری برنج در منطقه ویژه اقتصادی چابهار وجود دارد به جای اینکه شلتوک بیاوریم و اشتغال را برای تولید برنج سفید ایجاد کنیم برنج سفید را می‌خریم و می‌آوریم که این کار نیز غلط است بویژه که از نظر بهداشتی نمی‌توان به یکباره سلامت ۵۰۰ هزار تن برنج را از نظر آلودگی ارزیابی کرد، ولی پارت‌های شلتوک را می‌توان هنگام ورود سنجش کرد.
دکتر ساداتی نژاد، گفت: در حالیکه ما ظرفیت ۶ میلیون تنی ظرفیت کارخانجات روغن کشی و ۴ میلیون تنی کارخانجات تصفیه روغن را در داخل داریم و تمام این مسایل را کارشناس می‌داند گفت: سیاست گذاری غلط نشان می‌دهد که احتمالا سودی، منفعتی برای گروهی یا رانت و مافیایی وجود دارد که به جای واردات دانه روغنی نهاده دامی را را وارد می‌کنیم.
به گفته او، متاسفانه پراکندگی چرخه امور مربوط به این حوزه‌ها از جمله ثبت سفارش و اولویت تخصیص ارز در وزارت صمت، تامین ارز از طریق بانک مرکزی، ترخیص در گمرک و توزیع در وزارت جهاد باعث شده است که ما گرفتارم کمبود نهاده‌های دامی شویم.
دکتر ساداتی نژاد، راهکار رفع این سردرگمی و ضعف مدیریت واحد در این حوزه یا همان اختیارت پراکنده را واگذاری تجمیع اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی و تصمیم گیری از طریق این وزارتخانه برشمرد.

قیمت گذاری در وزارت صمت دستوری است
دکتر ساداتی نژاد، با تاکید بر اینکه پراکندگی اختیارات ایرادات زیادی دارد گفت: قیمت گذاری وزارت صمت دستوری است یعنی قیمتی بدون رعایت ضوابط بازار را برای خرید محصولات اعلام می‌کند که کمتر از قیمت تمام شده برای کشاورز و ضرر آن‌ها است بنابراین با این وضعیت کشاورز زیر بار تولید نمی‌رود و با افزایش تقاضا نیز قیمت محصول در جامعه چهار برابر می‌شود شبیه شرایط کنونی که برای مرغ با آن روبرو هستیم.
او، ضرورت تعیین قیمت به صورت واقعی، اولویت بندی در تخصیص ارز، جدیت بانک مرکزی در تامین ارز را راهکار حل مشکلات دانست و گفت: متاسفانه بانک مرکزی امسال به صورت منظم و به موقع ارز را تامین نکرده و عامل التهاب در بازار شده و حتی در بعضی موارد با اعطای ارز نامرغوب برای وارد کننده تحمیل هزینه داشته است.
به گفته او، به همین دلایل ثبت سفارش اصلا از بخش خصوصی تا ۸۰ درصد منفی بود و کسی برای ثبت سفارش نیامد.
دکتر ساداتی نژاد، اذعان داشت: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی نیز برای توزیع در سامانه بازارگاه با مشکلاتی روبرو است و حتی در بعضی موارد توزیع خارج از سامانه انجام می‌شود که عامل ایجاد بازار سیاه است.

واردات نهاده‌های دامی فقط با ارز ۴۲۰۰ است
او، واردات نهاده‌های دامی را فقط با ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید کرد و گفت: قیمت ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان برای سویا یعنی تخلف و عدم نظارت بر بازار است.
به گفته او، ارز تخصیص یافته برای مرغدار بدون نظارت و کنترل فساد زا است ممکن است ارز برای ۱۰۰ هزار جوجه ریزی را مرغدار بگیرد، اما با توجه به زحمت کار در ۴۵ روز مدت تولید مرغ وسوسه می‌شود که فقط پنجاه هزار جوجه ریزی و بقیه را در بازار معدوم کند.
دکتر ساداتی نژاد، وجود ارز ترجیحی یا دو نرخی را فسادزا عنوان کرد و گفت: ارز باید تک نرخی و ارز دو نرخی حذف شود تا عامل فساد، رانت و تخلفات نشود.
او، با تاکید بر اینکه نباید به واردات نهاده دامی یارانه اختصاص داده شود گفت: نمی‌توان در ۳۰ تا ۵۰ هزار مرغداری وضعیت را کنترل کرد بنابراین به جای اعطای ارز در ابتدای تولید به مرغدار بعد از پرورش مرغ آخر خط تولید در کشتارگاه به او یا اصلا به مصرف کننده تحویل شود.
به گفته او، در مجموع پیشنهاد کمیسیون بر ایجاد مدیریت واحد برای تنظیم بازار است اگر چه هم اکنون دولت با توزیع مرغ در کار تنظیم بازار تلاش می‌کند، اما اگر پایدار نباشد و راهکار‌های کمیسیون عملیاتی نشود در بهمن دچار چالش مرغ خواهیم شد.
دکتر ساداتی نژاد، در پایان گفت: ما به وزارت جهاد قیمت ۴۰ تومانی مرغ برای آذر را هشدار داده بودیم و اکنون نیز وضعیت قیمت برای شب عید و ماه رمضان را نیز هشدار دادیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com