سلطان خوراک دام نداریم

سلطان خوراک دام نداریم
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آیین نامه جدید کنترل نقل و انتقال دام  ابلاغ شده است در پاسخ به اینکه قیمت گوشت چه زمانی در بازار کاهش می‌یابد، گفت: امیدواریم با همکاری سایر دستگاه ها و جلوگیری از تردد غیرمجاز دام در اسرع وقت این مشکل رفع شود.
مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی امروز در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: مصرف سرانه پروتئین حیوانی در ایران بیشتر از دنیا است به طوری که این رقم به 35 گرم در روز رسیده است؛ براساس استانداردهای غذایی نیز رقم قابل قبولی به حساب می آید.
وی با ارائه آماری درباره تولیدات این بخش و مقایسه آن با سال 57 گفت: براساس آماری که در فائو ثبت شده است در سال 57 تولید گوشت قرمز در کشورمان 397 هزار تن بود که این رقم امسال به 859 هزار تن رسیده است؛ میزان تولید شیر خام دو میلیون و 620 هزار تن بود که امسال به 10 میلیون و 333 هزار تن رسیده است و همچنین سرانه مصرف شیر در کشور (با درنظر گرفتن فرآورده‌های لبنی) از 82 کیلوگرم به 120 کیلوگرم در سال رسیده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: سرانه مصرف شیر در دنیا 106.5 کیلوگرم است که این رقم در ایران 120 کیلوگرم و رقم مناسبی به حساب می‌آمد.
رضایی همچنین در خصوص صادرات محصولات لبنی نیز گفت: در سال 96، 940 هزار تن صادرات داشتیم و در سال 97 نیز پیش بینی 900 هزار تن صادرات لبنی می شود، این درحالی است که درسال 57 صادراتی در این ارتباط نداشتیم.
میزان تولید مرغ بعد از انقلاب 15 برابر شد اما گوشت قرمز تنها 2.2 برابر افزایش تولید دارد
وی یادآور شد: تولید گوشت مرغ در کشور 14.6 برابر شده و ما را در جایگاه دهم دنیا قرار داده است، هرچند که این رقم درسالهای قبل مناسب تر بود و ما در جایگاه هفتم جهان قرار داشتیم. در زمینه تولید عسل نیز شاهد افزایش 13.5 برابری هستیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در بخش تولید تخم مرغ نیز شاهد افزایش 5.6 برابری در مقایسه با سال 57 هستیم و تولید این محصول از 160 هزار تن به 903 هزار تن رسیده است و همچنین تولید شیر خام 4.1 برابر شده و از دو میلیون و 620 هزار تن به 10 میلیون و 733 هزار تن رسیده است.
رضایی تصریح کرد: سرانه مصرف گوشت قرمز در مقایسه با سال 57 کمتر شده است؛ زیرا با وجود رشد 2.2  برابری تولید، میزان افزایش جمعیت، دارای درصد بالاتر از میزان تولید بوده است.

اظهارات مسئولان محیط زیست درباره آلایندگی صنعت دامپروی مستند نیست
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در واکنش به اظهاراتی که توسط مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلایندگی صنعت دامپروری در کشور مطرح می‌شود، گفت: مستندی نداریم که اثبات کند صنعت دام پروری آلاینده است و کشورهای صنعتی جهان نیز که تولیداتی بیشتر از ما دارند اینطور ادعا نمی‌کنند و باید توجه داشت این اظهارات منجر به از بین رفتن تولید و صنعت در کشور می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به اقداماتی که در راستای اصلاح نژاد دام صورت می گیرد، گفت: در حال حاضر 11 مرکز دولتی و 20 مرکز خصوصی برای اصلاح نژاد وجود دارد و ما در این بخش بسیار پیشرفته هستیم، این درحالی است ک در سال 57 ما تنها یک مرکز دولتی داشتیم و بخش خصوصی فعالیتی در این ارتباط نداشت.
رضایی گفت: در سال 97 با وجود تحریم‌ها 33 میلیون دلار تجهیزات صنعت دامپروری و طیور به کشور وارد شد و ما را در وضعیت مناسبی قرار داده است.
وی همچنین یادآور شد که 1800 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در بخش دام و طیور در قالب طرح اشتغال روستایی پرداخت شده است که این طرح در سال آینده نیز ادامه می‌یابد

غالب خوراک دام و طیور توسط یک نفر وارد می‌شود اما انحصار و سلطان نداریم
وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالات خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: انحصار وقتی ایجاد می‌شود که محدودیتی در ثبت سفارش و واردات وجود داشته باشد اما در حال حاضر به هیچ عنوان محدودیتی در خصوص ثبت سفارش برای فرد خاصی وجود ندارد و هر فردی که شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند در این عرصه وارد شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: دولت ابلاغ کرده است تنها کسانی می‌توانند اقدام به واردات کنند که یک سال س ابقه فعالیت داشته باشند اما ما با توجه به ضرورت امر این موضوع را نیز مدنظر قرار داده ایم که هر واحد تولیدی یا اتحادیه های مربوطه نیز می‌توانند برای تولیدات خود اقدام به واردات و تأمین ذرت و سویای مورد نیاز کنند.
رضایی یادآور شد که در حال حاضر 150 واردکننده در بخش واردات خوراک دام وجود دارد و همه تولیدکنندگان نیز می‌توانند به صورت مستقل ارز دولتی بگیرند و این محصول را وارد کنند و حتی ما تولیدکنندگان را تشویق می‌کنیم که حتی به صورت خورد اقدام به واردات کنند.
وی درباره دلایل افزایش قیمت خوراک دام و کمبود آن در ماه‌های گذشته گفت: محموله یکی از واردکنندگان در ماه های پیش به مشکل خورده بود که این امر منجر به کمبود مقطعی و افزایش قیمت شد اما اکنون مشکلی نداریم و بازار طبق روال عادی خود در جریان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم مبنی براینکه مگر می‌شود در بازار انحصار و سلطانی وجود نداشته باشد اما تنها با عدم واردات یک واردکننده بازار به مشکل بخورد و این امر تبعات منفی در بخش تأمین امنیت غذایی کشور دارد، گفت: این فردی که نتوانسته بود اقدام به واردات در ماه‌های گذشته کند بخش غالب واردات نهاده های دامی کشور را وارد می‌کند که همانطور که شما گفتید عدم واردات یک محموله آن می‌تواند منجر به برهم خوردن بازار شود.

آیین نامه جدید کنترل نقل و انتقال دام  ابلاغ شد
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه صحبت های خود در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره قاچاق دام از کشور گفت: با توجه به اینکه قیمت دام در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه قیمت مناسبی به حساب می‌آید و ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر تضعیف شده است، کشش بالایی برای صادرات و خروج غیرقانونی این محصول وجود دارد.
رضایی با بیان اینکه از دو هفته گذشته آیین نامه جدید کنترل نقل و انتقال دام  ابلاغ شده است گفت: تحت تأثیر این امر جایجایی هرگونه دام از استانی به استان دیگر تحت پوشش قرار می گیرند و راهداری‌ها، نیروی انتظامی و مرزبانی مکلف است که مبدأ و مقصد محموله‌های دام که جابجا می‌شود را کنترل کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که از طریق کنترل قرنطینه‌ای استان به استان میزان قاچاق دام به خارج از کشور محدود و تاحدود زیادی کنترل شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از نیروی انتظامی و مرزبانی‌های کشور می‌خواهیم که همکاری بیشتری با ما داشته باشند تا میزان جابجایی غیرقانونی دام و به تبع آن قاچاق دام به کشور کاهش یابد و ما براین اساس انتظار رفع این مشکل را داریم.

ترددهای مشکوک برای جابجایی دام کاهش یافته
رضایی گفت: بر بازار دام و گوشت قرمز کشور چوب قیمتی خورده است و قیمت دام با توجه به تقاضایی که خارج از کشور برای آن وجود دارد بالا رفته و صاحبان دام حاضر نمی‌شوند به راحتی محصول خود را به قیمت پایین‌تری بفروش برسانند.
وی افزود: ما معتقدیم که با ایجاد قرنطینه و جلوگیری از جابجایی غیرمجاز،  بازار دام زنده و به تبع آن قیمت گوشت قرمز کنترل می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد در دو هفته اخیر به تبع اجرای این طرح ترددهای مشکوک برای جابجایی دام کاهش یافته است.

کمبود یا قحطی گوشت قرمز نداریم
رضایی ادامه داد: زمانی که مردم مشاهده می‌کنند که برای خرید گوشت قرمز به قیمت دولتی مقابل مراکز عرضه صف ایجاد شده است، این امر هرگز به معنی آن نیست که ما کمبود یا قحطی داریم، بلکه همه می‌خواهند از گوشت ارزان قیمت توزیع شده استفاده کنند که این امر منجر به صف می‌شوند و هیچ نگرانی بابت کمبود این محصول در کشور نداریم.

محدود شدن توزیع گوشت گوسفندی به قشر خاصی از جامعه در دولت در دست بررسی است
وی تأکید کرد: این موضوع در دولت در دست بررسی است که شاید گوشت تنظیم بازاری که با قیمتهای مشخص به دست مصرف کنندگان می‌رسد محدود به قشر خاصی از جامعه شود و از طریق سبد کالا یا کارت خرید در اختیار آنها قرار گیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه این طرح چه زمانی به مرحله اجرایی می‌رسد گفت: این موضوع در دولت در دست بررسی است و ما امیدواریم تا قبل از عید در این ارتباط تصمیم گیری شود.

20 هزار تن گوشت قرمز منجمد برای تنظیم بازار شب عید به کشور وارد شود
رضایی همچنین خبر از واردات 20 هزار تن گوشت قرمز منجمد برای بازار تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: این محموله در بندرهای کشور قرار دارد و در حال ترخیص است تا مشکلی برای تنظیم بازار شب عید نیز وجود نداشته باشد.
وی در ارتباط با عدم اجرای طرح  مرغ سایز در کشور گفت: اجرای طرح مرغ سایز و عرضه مرغ به وزن استاندارد جهانی که حدود 1.5 تا 1.7 کیلوگرم است نیازمند الگوسازی دارد زیرا در حال حاضر مردم  کماکان تمایل به خرید مرغ درشت دارند و ما نیز نمی‌خواهیم به صورت سلبی با این موضوع برخورد کنیم، ولی مردم باید بدانند علاوه براینکه این مرغ ها کیفیت و طعم بهتری دارند از لحاظ صرفه اقتصادی نیز مناسب‌تر است و از طرفی تولید این محصول برای تولیدکنندگان نیز به صرفه تر است.

کشتار دام 17 درصد کاهش یافت
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: گزارشات رسمی نشان می‌دهد که کشتار دام در ماه‌های اخیر 17 درصد کاهش یافته که البته این به معنای کاهش جمعیت دامی و یا تولید نیست. هرچند که به طور دقیق نمی‌توانیم اعلام کنیم که قاچاق در این زمینه موثر بوده است زیرا به خاطر بارشهای اخیر ممکن است برخی دامداران دام خود را نگه داشته باشند تا در فصل بهار به بازار عرضه کنند.

دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز از زبان معاون وزیر
رضایی تأکید کرد: قیمت گوشت قرمز تابع قیمت دام زنده است و دامداران نیز با توجه به این که اسم قاچاق و بازار مناسب در منطقه آمده است دیگر حاضر نیستند آن را با قیمت سالهای قبل بفروشند و قیمت گوسفند زنده هم بالا رفته است و همه خود را محق می‌دانند که دام خود را به نرخهای بالاتری بفروشند.
وی افزود: هرچقدر به موضوع قاچاق بیشتر دام زده شود جو روانی بیشتری در جامعه درباره خروج این محصول از کشور به صورت غیرقانونی مطرح می‌شود و این امر نیز خود به خود به قیمت‌ها می‌افزاید.

تکذیب دادن نان خشک به دام و طیور
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبتهای خود در واکنش به سوالی درباره دادن نان خشک به دام و طیور به دلیل نبود خوراک مورد نیاز ذرت و سویا که از خارج کشور تأمین می‌شود گفت: این موضوع به شدت تکذیب می‌شود؛ قیمت‌هایی که درباره کنجاله سویا و ذرت در بازار مطرح می‌شود درست نیست و قیمت مصوب این محصول دو هزار و 450 تومان برای کنجاله سویا و 1350 تومان برای ذرت است.
رضایی افزود: هر تولیدکننده یا مرغداری که می‌گوید خوراک دام و طیور خود را بیشتر از این قیمتها خریداری کرده مستندات آن را به ما یا دستگاه های نظارتی اعلام کند و مطمئن باشد که برخورد شدیدی با آن خواهد شد.

قیمت گوشت قرمز در اسرع وقت کاهش می‌یابد
رضایی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم مبنی براینکه به مردم قول چه زمانی را می‌دهید که قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز کاهش یابد، گفت: ما پیشگو نیستیم اما براساس اقداماتی که برای قرنطینه جابجایی محصول دام زنده در کشور ایجاد شده که با همکاری دستگاه های انتظامی و مرزبانی کشور درحال انجام است. همچنین پیش بینی عرضه بیشتر دام زنده با وجود بارشهای مناسب در ماه های آینده و بهار داریم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com