سلامت روده ای در پرورش طیور بدون مصرف آنتی بیوتیک

سلامت روده ای در پرورش طیور بدون مصرف آنتی بیوتیک
نقش مهم و حیاتی دستگاه گوارش در هضم و جذب مواد مغذی و حفظ سیستم ایمنی، بسیار بالاتر و پیچیده تر از آن است که بتوانیم درک کنیم. با این حال همگی به خوبی می دانیم که حفظ سلامت روده ای و پیشگیری از بیماری های روده ای برای رشد، سلامت و رفاه طیور و همچنین به لحاظ سلامت تغذیه ای در تولیدات مرغداری مدرن و امروزی بسیار حائز اهمیت است.
این مسأله بخصوص در سیستم پرورش طیور بدون استفاده از آنتی بیوتیک بیشتر نمود پیدا می کند. چنانچه هضم و جذب مواد مغذی در معرض خطر بیفتد، رشد میکروب های روده ای بیش از حد می گردد و همین امر به نوبۀ خود بر روی سلامت و عملکرد طیور تأثیر منفی می گذارد. اگر چه تولیدکنندگان مرغداری با سیستم عدم مصرف آنتی بیوتیک از جایگزین های آن برای تقویت سلامت روده ای استفاده می کنند – مانند پریبیوتیک و پروبیوتیک، روغن های ضروری، آنزیم ها و غیره – اما مهم ترین عامل در بهبود عملکرد دستگاه گوارش، مدیریت تغذیه ای طیور است.

آب آشامیدنی و خوراک طیور

یکی از مهم ترین عوامل حفظ سلامت روده ای در سیستم پرورش طیور بدون استفاده از آنتی بیوتیک، تأمین آب آشامیدنی تمیز و خوراک با کیفیت است. توصیه می شود تولیدکنندگانی که از آنتی بیوتیک در پرورش طیور استفاده نمی کنند حتماً از آب و خوراک مرغوب استفاده کنند. تنها چند ساعت بدون غذا ماندن کافیست تا مخاط روده ای تغییر کند و التهاب روده ای برای پرنده رخ دهد.
نوشیدن آب تمیز نیز برای طیوری که در سیستم عدم مصرف آنتی بیوتیک پرورش می یابند بسیار حائز اهمیت است. تراکم مواد معدنی موجود در آب، میزان باکتری و pH آب بایستی مرتباً چک شود. سختی و قلیایی بودن و pH بالا می تواند در مراحل اولیۀ هضم اخلال ایجاد کند، وجود باکتری عامل بیماری و تهدیدی برای سلامت دستۀ پرندگان است ضمن آنکه pH پایین نیز به پرزهای روده ای آسیب می زند.
کیفیت آب نه تنها در هضم خوب طیور حائز اهمیت است بلکه از تکثیر میکروبی در لوله های آب، سر پستانک ها و آشامنده ها نیز جلوگیری می کند.

گروه صنعتی  اسکندری

سلامت گلۀ مادر

مسأله ای که شاید اغلب در مورد آن سهل انگاری می شود نقش مهم سلامت گلۀ مادر، تغذیه و رفاه آنها در تولید جوجه هایی سالم است. کیفیت خوراک و آب آنها به همان اندازۀ جوجه های گوشتی حائز اهمیت است.
تخم مرغ هایی که وارد جوجه کشی می شود بایستی عاری از تجمع باکتریایی باشد. چنانچه خواستار تولید جوجه هایی مرغوب و سالم هستید بایستی محیط جوجه کشی را بسیار پاکیزه نگه دارید. دمای محیط جوجه کشی نیز در کیفیت جوجه مؤثر است.

بیماری روده ای

در فارم هایی با سیستم پرورش طیور بدون آنتی بیوتیک، معمولاً چند عامل در ابتلای طیور به کوکسیدیوز و عفونت روده ای مؤثر است. آسیب دیدن جدارۀ روده ای منجر به بروز مدفوع آبکی و اسهالی و دفع مواد مغذی در طیور می گردد که به نوبۀ خود کف و بستر طیور را مرطوب می سازد. مرطوب شدن بستر طیور سطح آمونیاک هوا را افزایش داده و منجر به سوزش چشم، افزایش بروز زخم های کف پا، و کیفیت پایین پنجه می گردد.
به منظور حفظ سلامت روده ای در سیستم پرورش طیور بدون مصرف آنتی بیوتیک، بیماری کوکسیدوز و التهاب عفونت روده ای بایستی کنترل گردد. در سیستم پرورش طیور که در آن آنتی بیوتیک مصرف نمی گردد، و مجاز به مصرف داروهایی برای مقابله با بیماری کوکسیدوز نیستند معمولاً از واکسن آن استفاده می شود و همچنین مدیریت خوبی در خشک و تمیز نگه داشتن بستر طیور دارند.
علاوه بر این، در دستگاه گوارش، تعاملات بیشماری میان سلول های معدی روده ای، سلول های باکتریایی درون روده و مواد تشکیل دهندۀ خوراک رخ می دهد. خوشبختانه، باکتری های روده ای یک لایۀ محافظ در بالای جدارۀ روده می سازند که بدین ترتیب از رشد باکتری های بیماریزایی مثل Clostridium perfringens، Salmonella و Campylobacter جلوگیری می کند.

مبارزه با معضل و نه با عواقب آن

مرغدار در رابطه با موضوع سلامتی روده در بسیاری مواقع برعکس رفتار می کند؛ یعنی بعد از اینکه معضل اختلالات روده ای مانند کوکسیدوز یا غیره پیدا شد، می خواهد بیماری را تحت کنترل درآورد.
در گذشته که بیشتر از آنتی بیوتیک استفاده می شد، مقدار کمی از آن تعداد و تنوع میکروب های بد روده ای را کاهش می داد و متعاقباً التهابات روده ای را بهتر می شد کنترل کرد. اما امروزه که در بیشتر سیستم های پرورش طیور و مرغداری از آنتی بیوتیک به طور محدود استفاده می گردد، شاید تکثیر میکروب ها هم افزون یافته است.
بنابراین اولین تمرکز ما بایستی بر روی کاهش هضم غذا در دستگاه گوارش پرنده باشد که به به میکروب ها این مجال را می دهد تا دستگاه گوارش را بر هم بزند. اما چگونه این اتفاق رخ می دهد و ما چطور می توانیم آن را درمان کنیم؟

تعادل در دستگاه گوارش

سلامت روده ای از برقراری موازنه و تعادل میان میزبان، میکروب ها، محیط روده و اجزای تشکیل دهندۀ خوراک به وجود می آید. هنگامی که روده در بهترین وضعیت سلامت خود به سر می برد، هضم کامل غذا و متعاقباً جذب خوب مواد مغذی رخ می دهد. اما برعکس هنگامی که روده خوب کار نکند، جذب کامل مواد مغذی صورت نمی گیرد و معمولاً به خاطر هضم ناقص مواد غذایی است که موازنۀ روده بهم می خورد و رشد میکروبی افزایش می یابد.
آنچه که مسلم است عوامل متعددی سلامت روده ای را به خطر می اندازد. به غیر از آب و غذا، وضعیت جوجه کشی، تمیز بودن جعبه های تخم مرغ، مدیریت فارم، محیط مرغدانی و بیوسکیوریتی رعایت شده در فارم بسیار تأثیرگذار هستند.
در مقایسه با 5 سال گذشته، ما به دانش بالاتری در این زمینه رسیده ایم و بسیار بهتر می دانیم که هر تأثیر سوءی بر روی سلامت روده بر روی سلامت و رفاه پرنده تأثیرگذار خواهد بود. مرغداران کم کم نحوۀ مقابله با چالش های پیش رو در مسیر مرغداری بدون مصرف آنتی بیوتیک را می آموزند اگر چه با کاهش بازدهی و افزایش هزینه های تولید همراه باشد. تولید پایدار در شیوۀ مرغداری بدون مصرف آنتی بیوتیک تا حدود زیادی به درک مرغدار و نحوۀ مدیریت او در بخش سلامت روده ای ارتباط دارد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com