سازگاری با جهانی که در آن زیست می کنیم

سازگاری با جهانی که در آن زیست می کنیم
انسان پیش از آن که زراعت کند، شکارچی بود و یا از طبیعت چیزهایی را برای خوردن جمع آوری می کرد. غلات و دانه های وحشی و موجود در طبیعت در زمرۀ اولین چیزهایی بود که انسان ها جمع آوری می کردند اما کشت آنها برای به دست آوردن غذا حدود 12 هزار سال پیش آغاز شد که من جملۀ اولین محصولات کشاورزی نخود فرنگی، جو و عدس بود. قرن ها بعد بود که کشاورزی به یک کار تمام وقت تبدیل شد و خیلی بعد از آن نیز، در قرن 20م میلادی با پدید آمدن کشاورزی صنعتی، تغییرات شگرف و سریعی در بخش کشاورزی به وجود آمد.
نسل های زیادی طول کشید و کشاورزان با استفاده از بهترین متدها سعی بر این داشتند تا نه تنها فرایند کشاورزی را تسریع ببخشند و محصولاتشان را افزایش دهند بلکه به این تضمین و اعتماد برسند که زراعت یک حرفۀ سودآور است و از طریق آن می توانند امرار معاش کنند. در طول سالیان مدید، نه تنها تنوع محصولات بلکه شیوۀ کشاورزی نیز تغییر کرد.
با توجه به شیوع و تداوم کووید 19 در جهان و بالا رفتن نگرانی ها در خصوص ذخائر غذایی، ما تصمیم گرفتیم برخی تغییرات اساسی در کشاورزی را بررسی کنیم.

صد سال پیش
در سال 1908 میلادی، اتحادیۀ ملی کشاورزان در انگلستان رسماً شکل گرفت تا سود و بهرۀ کشاورزان را به آنها بدهد اما تا سال 1917 میلادی مهم ترین قانونی که برای آن بسیار هم لابی کرده بودند، اجرا نشد. "لایحۀ تولید ذرت" که دستمزد خوبی را برای محصول کشاورزان بریتانیا ضمانت می کرد با "لایحۀ کشاورزی" در سال 1920 میلادی تکمیل شد که به دنبال آن ضمانت قیمت محصولات کشاورزی به علاوۀ حداقل دستمزد برای کارگران مزرعه را می داد.
پس از جنگ جهانی اول، کشاورزی بریتانیا شاهد افت شدید قیمت گندم شد و هر دوی لوایح مذکور ابطال شد که بسیاری از این عمل به عنوان "خیانت بزرگ دولت" عنوان می کردند.
حذف حمایت قانونی از قیمت ها منجر به ایجاد اقتصاد بازار آزاد شد و تا سال 1922 میلادی تقریباً 25 درصد زمین های زراعی بریتانیا مجبور به تغییر کاربری شدند. با کم شدن مساحت کشاورزی گندم، رکودی در این بخش مشاهده شد. اما با وعده های دولت بریتانیا برای سرمایه گذاری، روزهای تاریک دهۀ 1920 میلادی نیز پایان یافت.

سپهر ماکیان فرتاک


ماشینی شدن کشاورزی
در دهۀ 1960 میلادی تقاضا برای ماشینی شدن، تغییرات عظیمی را در سیاست های کشاورزی ایجاد کرد. تمام مرغداران گوشتی می دانند که مرغداری و انکوباتور از مهم ترین عناصر برای حرفۀ مرغداری تجاری و موفق هستند. اما اینک، تکنولوژی به کمک صنعت مرغداری – که از سریع ترین تولیدکنندگان گوشت در جهان محسوب می گردد – آمده تا در آینده عملکردی بهتر داشته باشد. در سخنرانی افتتاحیه ای که برای گردهمایی فناوری در مرغداری که در سال 2018 میلادی در آتلانتا برگزار شد از ربات های چرخان در مرغداری و گیربکس های ضد زنگ برای کارخانجات فراوری به عنوان موضوعات اصلی صحبت شد. طبق برآوردها تا سال 2025 میلادی، 20 تا 30 درصد از مرغداری ها از ربات استفاده خواهند کرد. ربات ها بر روی ریل هایی ساده سوار می شوند و همه چیز را در مرغداری ها نظارت می کنند؛ از تشخیص طیور مرده گرفته تا مشکلات مربوط به بستر کاهی و یا شرایط پیرامون در مرغداری.

تولید گوشت
افزایش تقاضا برای تولیدات گوشتی – گوشت مرغ و گوشت قرمز – منجر به رشد 5 برابری تولیدات گوشتی در عرض 50 سال شد یعنی از 71 میلیون تن در سال 1961 میلادی گرفته تا 341.16 میلیون تن در سال 2018 میلادی. در اوایل دهۀ 60 میلادی آسیا سومین کشور بزرگ تولید کننده بود اما حالا بیش از 2 برابر تولیدات گوشتی قارۀ رقیب خود یعنی اروپا تولید دارد؛ تویدات گوشتی آسیا 143.71 میلیون تن است که در مقایسه اروپا تنها 63.85 میلیون تن تولید دارد.
برتری چین در این بازار تا جایی است که تولیدات این کشور در سال 2018 میلادی 40 برابر بیشتر از انگلیس بوده است. به دنبال رشد اقتصادی، مصرف گوشت در چین 15 برابر افزایش یافته که این رقم بالاترین رقم در میان تمامی کشورهاست. ایالات متحده نیز با میزان مصرف سرانۀ 97.1 کیلوگرم گوشت در سال از استرالیا به عنوان بزرگ ترین مصرف کنندۀ گوشت، پیشی گرفته است.
در دنیای مدرن امروزی، گوشت مرغ و ماکیان با رشد تولید از 12 درصد در سال 1961 میلادی به 35 درصد در سال 2018 در زمرۀ بالاترین میزان تولید در میان گوشت ها محسوب می شود.

چشم اندازی به آینده
اگر چه سال هاست که بخش کشاورزی و دامداری در تغییرات جوی و آلودگی آب و هوا مقصر قلمداد می شود، اما یکی از تغییرات مهم و بنیادین در آینده بهبود وضعیت سوخت ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و تولیدات گوشتی و صنایع است. از دیگر اولویت ها استفاده از کودهای سالم تر و تمیزتر و بهبود مدیریت رفاه دامی است.
اتحادیۀ ملی دام با هدف "حذف انتشار گاز کربن تا سال 2040" در نظر دارد تأثیرات کربن ناشی از کشاورزی بریتانیا را کاهش دهد. بهبود بهره وری تولید و مدیریت زمین های زراعی و تغییر کاربری زمین ها به منظور کاهش انتشار گاز کربن بخشی از سیاست هایی است که در این راستا در انگلیس صورت گرفته است.
با تغییرات شرایط جوی و پیامدی که استرس های گرمایی بر روی صنعت مرغداری بجا می گذارد، مرغداران به دنبال راههایی برای بهبود تهویه در مرغداری ها هستند.
در بررسی و تحقیقاتی که در نیجریه انجام شد مزرعه داران برای مقابله با افزایش دمای هوا در طول تابستان چند سیاست را اتخاذ نمودند که من جملۀ آنها استفاده از سیستم تهویۀ هوا، لامپ هایی که مصرف انرژی پایین دارند، ویتامین هایی که به تعدیل گرمای بدن طیور کمک می کند، و نیز استفاده از آب پاش و تشکچه های خنک بود.
به هر حال صنعت کشاورزی در جهان با سرعت زیادی در حال تغییر است. طی صد سال گذشته این صنعت تغییرات شگرفی را تجربه کرده است از تغییر در مصرف گرفته تا پیشرفت تکنولوژی و پیش بینی تحولاتی که شاید در قرن آتی پیش رو داشته باشیم غیر ممکن است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com