روزانه ۲۵۰ تن مازاد تخم مرغ روی دست مرغداران

روزانه ۲۵۰ تن مازاد تخم مرغ روی دست مرغداران
در حالی که در کشور روزانه به مقدار بسیار قابل توجهی مازاد تولید تخم‌مرغ داریم اما اجازه صادرات را هم نمی‌دهند و تخم‌مرغ بر دست مرغداران مانده است. مرغداران نمی‌توانند این میزان ضرر را تحمل کنند و تولید هم هر روز در حال افزایش است. هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۶ هزار و ۴۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ معادل شانه‌ای ۱۳ هزار تومان است. در همین رابطه فعالان بازار بر این باورند که براساس قیمت مصوب سازمان حمایت، مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ یک هزار و ۳۰۰ تومان متضرر هستند.

در چند سال گذشته با تصویب قانون انتزاع، امور مربوط به بخش بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی محول شد تا این وزارتخانه به عنوان متولی تولید، برحسب نیاز اقدام به واردات کند که متاسفانه با رایزنی‌های متعدد پس از گذشت هفت سال، امور مربوط به بازرگانی و تنظیم بازار به وزارت صمت بازگشت، در حالیکه به سبب گستردگی وزارت صمت، مسئولان ذی ربط در چند ماه بعد به این نتیجه می‌رسند که قانون انتزاع مجدد باید احیا شود و تنها این امر هزینه سنگینی را به دولت متحمل می‌کند. از طرفی دیگر، هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ و ذرت یک هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود، این در حالی است که در ماه‌های اخیر هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۶۰۰ و ذرت ۲ هزار تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شد.

تولید روزانه تخم مرغ بالای ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۸۵۰ تن است و با احتساب مصرف داخل، روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن تخم مرغ مازاد بر نیاز بازار است که باید به بازار‌های هدف صادر شود. علی رغم آنکه سازمان بهداشت جهانی، ایران را منظر آنفلوانزا حاد پرندگان پاک اعلام کرده است، اما تخم مرغ به صورت قاچاق به عراق صادر می‌شود که به همین خاطر رایزن بازرگانی ۲ کشور در حال مراوده با یکدیگر هستند. در حال حاضر میزان صادرات روزانه تخم مرغ را ۱۳۰ تا ۱۵۰ تن است و با توجه به شرایط مساعد تولید، باید میزان صادرات به بازار‌های هدف افزایش یابد تا قیمت تخم مرغ به نرخ منطقی خود در بازار برسد.
در حال حاضر وضعیتی مناسبی در بازار مرغ و تخم مرغ حاکم نیست و انتقادی که وجود دارد به بی توجهی دولت به تولیدکنندگان است. اگرچه قیمت تمامی کالا‌ها تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست، اما مسئولان دولتی در زمانی که قیمت این محصول بالا می‌رود، توجهی به این مکانیزم ندارند و در زمانی که تولیدکنندگان با زیان روبرو می‌شوند، افت قیمت را ناشی از این مکانیزم می‌دانند. سازمان حمایت، قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را ۷ هزار و ۷۴۰ تومان اعلام کرده است و با توجه به مازاد تولید، فروش با نرخ‌های کنونی بیانگر زیان یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ است. هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۶ هزار و ۴۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ معادل شانه‌ای ۱۳ هزار تومان است.

متوسط قیمت تخم مرغ از ابتدای سال را ۵ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است. این در حالی است که وجود روزانه ۲۴۰ تا ۲۵۰ تن مازاد تولید، زیان مرغداران و فروش تخم مرغ کمتر از قیمت تمام شده را به همراه داشته است که با ازدیاد تقاضا از اواسط شهریور همزمان با بازگشایی مدارس پیش بینی می‌شود که بازار روند بهتری به خود بگیرد.  اما وجود روزانه ۲۵۰ تن تخم مرغ مازاد بر کشور اجازه نمی‌دهد قیمت تخم مرغ به نرخ واقعی خود در بازار برسد.

از مازاد روزانه ۲۴۰ تا ۲۵۰ تن تخم مرغ، رقمی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ تن تخم مرغ به صورت غیر رسمی به بازار‌های هدف صادر می‌شود چرا که عراق به سبب حمایت از تولید داخل تمایلی به واردات تخم مرغ ایرانی ندارد. در سه ماهه نخست سال ۱۲ هزار تن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادر شده و این در حالی است که در سال ۹۴، ماهانه ۱۰ هزار تن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادر می‌شد. باتوجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان، قیمت تخم مرغ به طور مقطعی افزایش می‌یابد، از این رو بهتر است دولت مقداری تخم مرغ از تشکل‌ها خریداری و ذخیره کند تا با گرانی تخم مرغ در آن مقطع زمانی دیگر نیاز به واردات از کشور ترکیه نباشد و تنها با ذخایر داخلی، بازار تنظیم شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com