رسوب ۳ میلیون تن انواع نهاده‌های دامی در بنادر کشور

رسوب ۳ میلیون تن انواع نهاده‌های دامی در بنادر کشور
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با بیان اینکه دولت در حوزه نهاده‌های دامی همان راهی را می‌رود که پارسال رفت، گفت: بیش از ۳ میلیون تن انواع نهاده‌های دامی در بنادر موجود است که ارز آن تأمین نشده است.
مجید موافق قدیری، درباره توقف تخصیص ارز به نهاده‌های دامی از اواخر اسفندماه سال گذشته و تأثیر آن بر تأمین نهاده‌ها و تولیدات محصولات پروتئینی در ماه‌های آینده، گفت: متأسفانه عدم تأمین ارز در یک ماه گذشته اتفاق افتاده و مهمترین علت این امر نیز می‌تواند سوءاستفاده بانک مرکزی از انتقال وظایف تجارت نهاده‌های دامی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی باشد.
وی با بیان اینکه سیاست‌گذاران اقتصادی کشور در عرصه نهاده‌های دامی همان راهی را می‌روند که سال قبل هم پیمودند و این بسیار خطرناک است، تصریح کرد: امروز اگر از نظر نیاز کشور و کمبود کالا بخواهیم نهاده‌های دامی را رتبه‌بندی کنیم، کنجاله سویا، جو و ذرت در رتبه‌های اول کمبود قراردارند.
قدیری تاکید کرد: امروز بیش از ۳ میلیون تن انواع نهاده‌های دامی در بنادر ایران موجود است که ارز آن تأمین نشده و عدم عرضه به موقع نهاده‌های دامی به بازار، راه را برای سوءاستفاده‌گران و رانت‌خواران و دلالان در عرصه محصولات پروتئینی باز خواهد کرد و دوباره مانند سال قبل باسکولچی کشتارگاه بهمن بیشترین سود را می‌برد و تولیدکنندگان و مردم بیشترین ضربه را می‌خورند.
وی درباره اینکه آیا ذخایر کشور به اندازه‌ای هست که این چند ماه توقف را جبران کند؟ تصریح کرد: هر چند تولید محصولات پروتئینی ارتباط مستقیم با تأمین به موقع نهاده‌های دامی دارد، اما معتقدم «مدیریت توزیع» اهمیت ویژه‌ای دارد چنانچه در نیمه دوم سال ۹۹ نیز شاهد بودیم که کمبود مواد اولیه در کشور وجود نداشت ولی در تأمین مواد پروتئینی از قبیل گوشت مرغ و گوشت قرمز دچار مشکلات بزرگی شدیم. پیشنهاد همیشگی ما استفاده از ظرفیت کارخانجات خوراک دام است چرا که هم رصد و پایش نهاده‌های دامی به خوبی قابل کنترل است و هم توسعه عمودی در صنعت دامپروری به خوبی حفظ می‌شود.
قدیری درباره اینکه آیا این تأخیر می‌تواند منجر به افزایش مجدد قیمت محصولات پروتئینی از جمله مرغ در ماه‌های آینده شود؟ گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل در زنجیره تأمین گوشت مرغ افزایش قیمت جوجه یک روزه است و بعد از آن بحث نیاز به نهاده‌های دامی و خوراک طیور مطرح است. به گفته مرغداران، عرضه جوجه با قیمت مصوب بسیار کم است و با قیمت‌های فعلی پرورش مرغ و فروش به قیمت مصوب، توجیه اقتصادی ندارد و به همین منظور تولیدکنندگان رغبتی به جوجه‌ریزی ندارند.
قدیری با بیان اینکه احتمال می‌دهیم از اواخر خردادماه وضعیت جوجه یک روزه کمی بهتر شود، گفت: در این صورت فشار بر روی نهاده‌های دامی افزایش می‌یابد و مجدداً نگرانی‌ها در این حوزه زیاد می‌شود.
این فعال بخش خصوصی تصریح کرد که سیاست دولت در ارتباط با واردات مرغ شفاف نیست و فعال اقتصادی نمی‌داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد اما به هر حال با شرایط موجود قیمت تمام شده تولید مرغ افزایش می‌یابد که اگر دولت بخواهد این مسئله را با واردات گوشت مرغ مدیریت کند، صنعت طیور حتی از وضعیت کنونی نیز ضربه بیشتری می‌خورد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com