راهکارهای پرورش مرغ محلی در شرایط بد اقتصادی

راهکارهای پرورش مرغ محلی در شرایط بد اقتصادی
در این شرایط بد اقتصادی بسیاری از مرغداریها و کشتارگاه های صنعتی با مشکل عدم صرفه اقتصادی و ورشکستگی مواجه شده اند. از طرف دیگر با شیوع بیماری آنفولانزا و سایر بیماری ها در فصول سرد سال، قیمت مرغ گوشتی بالاتر می رود. بنابراین بسیاری از خانواده ها با پرورش مرغ محلی می توانند نیازهای پروتئینی خانواده را از این طریق تامین کنند و خود را درگیر نوسانات قیمتی مرغ نکنند. اما چه راهکارهایی برای پرورش مرغ بومی وجود دارد؟ در این مقاله می خواهیم شما را با روش های ساده اما کاربردی برای شروع این کار آشنا کنیم.

پرورش مرغ محلی از ایده تا عمل
شاید در نگاه اول با خود فکر کنید که برای پرورش محلی مرغ باید مکانی وسیع و مجهز داشت، اما در واقع باید گفت که شرط لازم برای پرورش مرغ محلی داشتن حیاطی کوچک کافی است. اگر در روستا، حاشیه شهر و یا شهرستان های کوچک زندگی می کنید، بدون هیچ دغدغه ای می توانید این کار را شروع کنید. اما افرادی که در آپارتمان و خانه های کوچک زندگی می کنند، نمی توانند از این کسب و کار بهره مند شوند. پس نتیجه میگیریم داشتن یک حیاط کوچک دارای انباری برای شروع پرورش مرغ بومی مناسب خواهد بود.

برای شروع پرورش چکار کنیم؟
برخی از افراد تازه کار با خرید جوجه های یک هفته ای کار خود را شروع می کنند و پس از چند روز شاهد تلفات جوجه ها می شوند، در حالی که جوجه ها را با قیمت بالایی خریداری کرده اند. اما ما پیشنهاد به صرفه تری داریم، بهتر است کار خود را با خرید یک دستگاه جوجه کشی و تعدادی تخم نطفه دار تازه و با کیفیت شروع کنید. تخم های نطفه دار قیمت بسیار کمتری نسبت به جوجه ها دارند و شما یکبار برای همیشه دستگاه را خواهید خرید و برای همیشه می توانید جوجه های یک روزه مرغ تولید کنید که این خود کمک زیادی در کاهش هزینه های شما خواهد داشت.

طول دوره پرورش مرغ محلی چقدر است؟
اگر قصد شما از پرورش مرغ محلی استفاده از گوشت آن است، می توانید سه ماه صبر کنید. جوجه ها پس از 21 روز از تخم بیرونی می آیند و پس از دو ماه حدود 1 تا 2 کیلوگرم وزن خواهند گرفت و آماده مصرف می شوند. اما اگر می خواهید مرغ هایی تخم گذار داشته باشید باید آنها را تا سن بلوغ یعنی شش ماهگی پرورش دهید و در فصول بهار و تابستان آماده برداشت تخم از آنها باشید.

چه نژادی از مرغ را انتخاب کنیم؟
معمولا نژاد های مرندی، لگهورن، صنعتی، لاری ، پلیموت، نیوهمپشایر و … قابل پرورش هستند و در کل هر مرغ بومی که با شرایط آب و هوایی منطقه زندگی شما سازگار است و اکثر افراد شهر آن را پرورش می دهند، می تواند به عنوان یک نژاد مناسب برای پرورش تلقی شود.

آیا می توان از پرورش مرغ محلی درآمد هم داشت؟
اگر شما مکان کافی برای پرورش داشته باشید، می توانید گله گوشتی خود را افزایش دهید که این کار هم به درآمد زایی شما کمک خواهد کرد و هم نیازهای پروتئینی شما و خانواده تان را تامین خواهد کرد. افراد زیادی هستند که از طریق پرورش مرغ محلی به کسب درآمد مشغول هستند و به عنوان شغل دوم از آن یاد می کنند.

برای کاهش هزینه پرورش مرغ محلی چکار کنیم؟
خوشبختانه مرغ ها پرندگانی همه چیز خوار هستند و شما می توانید از مانده مواد غذایی مصرفی خود نیز استفاده کنید. اما به این نکته نیز توجه کنید که مواد غذایی بسیار شیرین، شور و چرب برای آنها مضر می باشد و مشکلات گوارشی زیادی را برای آنها به همراه خواهد داشت. شما می توانید از ترکیب نان و برنج خیس شده ، دانه ها و غلات، سبزیجات، حبوبات، گوشت و … استفاده کنید. استفاده از پودر پوسته تخم مرغ، کف دریا و یا پودر آهک به تامین کلسیم مورد نیاز بدن آنها در دوره تخم گذاری کمک خواهد کرد و استفاده از گوشت و پودر ماهی و حبوبات به تامین پروتئین مورد نیاز بدنشان کمک می کند. برای افزایش سریع وزن مرغ ها بهتر است روزانه آنها را در سه وعده غذایی تغذیه کنید.

چگونه در جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ حداکثر نتیجه را بگیریم؟
یکی از مشکلاتی که اکثر پرورش دهندگان مرغ و پرنده های محلی با آن دست و پنجه نرم میکنند، تلفات جوجه ها قبل از بیرون آمدن از تخم و عدم تبدیل شدن تخم به جوجه است. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید از تخم های نطفه دار تازه و سالم استفاده کنید. حتما از پرورش دهنده های معتبر و دارای سابقه طولانی خرید کنید و از خرید اینترنتی تخم های نطفه دار تا جای امکان پرهیز کنید.
نکته دوم حائز اهمیت توجه به نوع و کیفیت دستگاه جوجه کشی است. دستگاهی که قادر به تامین دقیق حرارت و رطوبت داخل دستگاه نباشد و از سنسور های بی کیفیت و ارزان در ساخت آن استفاده شده باشد، طبیعی است که قادر به جوجه کشی با راندمان بالا نخواهد بود. پیشنهاد می شود از دستگاه های دارای سنسور SHT استفاده شود.
در نهایت به شما پیشنهاد می کنیم برای مطالعه آموزش های بیشتر در رابطه با پرورش انواع پرنده های خانگی و زینتی مانند مرغ، بوقلمون ، غاز و اردک و عروس هلندی و … به وب سایت چیکن دیوایس مراجعه فرمایید.
 
نظرات شما
  •  

    عباس راشدی گفت : ۹۸/۱۱/۰۵

    سلام بسیار خوب اینجانب مایلم اینکارروانجام بدم احتیاج به اطلاعات بیشتری دارم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com