رئیس جمهور افزایش قیمت لبنیات را پیگیری کرده است

رئیس جمهور افزایش قیمت لبنیات را پیگیری کرده است
رییس دفتر رییس‌جمهور درباره افزایش قیمت لبنیات گفت: رییس جمهور وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی را پیگیر این افزایش قیمت کرده است.
 محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: افزایش قیمت کالا‌هایی که از یارانه دولت استفاده می‌کنند سازوکار خود را دارد و تا زمانی که ستاد تنظیم بازار در وزارت صنعت برای افزایش قیمت تصمیم نگیرد هیچ تعاونی نمی‌تواند اعلام کند قصد گران کردن کالایی را دارد.
وی درباره مشکلات مستاجران و تمهیدات دولت در این زمینه گفت: ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای داشت که مستاجران و مالکان در شهر تهران درباره مبلغ اجاره به توافق برسند و حداکثر مبلغی که مالکان می‌توانند دریافت کنند تا ۲۵ درصد است.
واعظی افزود: مالکان در دیگر کلانشهر‌ها تا ۲۰ درصد و شهر‌های دیگر تا ۱۵ درصد می‌توانند به مبلغ اجاره اضافه کنند که این مصوبه از طریق استانداری‌ها در استان‌های مختلف و بنیاد مسکن ابلاغ شده است.
رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین درباره پرداخت تسهیلات مسکن به مستاجران گفت: وزارت مسکن پیشنهادی به ستاد ملی کرونا ارائه کرد تا با همکاری بانک مرکزی و بانک‌های مختلف تا رقم ۷۰ میلیون تومان بسته به نوع اجاره و کلان‌شهر و غیرکلانشهر بودن شهر، به مستاجران وام پرداخت شود.
واعظی با تسلیت درگذشت خبرنگاران ایرنا و ایسنا در حادثه تصادف اتوبوس در آذربایجان غربی یاد آورشد: روزی که این اتفاق افتاد به محض اطلاع، با استاندار و بخش‌های مختلف تماس گرفتم و بعنوان دولت هر امکانی که برای عزیزان از دست رفته و افرادی که حالشان وخیم بود و برای بقیه خبرنگاران لازم بود در ارومیه و تهران فراهم کردیم.
وی افزود: دنبال این بودیم تا هواپیمای اختصاصی به ارومیه برود و همه کاری که می‌توانستیم برای خانواده خودمان انجام دهیم برای این مجموعه خبرنگاران انجام داده‌ایم.
واعظی خاطرنشان کرد: با این اتفاق همه مصیبت دیده‌ایم از رئیس جمهور گرفته تا مسئولان کشور همه تسلیت گفتند و همدردی کردند و نمایندگان دولت در مراسم شرکت و همه جا عذرخواهی کردند.
رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه سخنگوی دولت و شخص آقای کلانتری هرکاری می‌توانستند انجام دادند و عذرخواهی کردند گفت: هر کسی تأسف و ناراحتی خود را طوری ابراز می‌کند.
وی با بیان اینکه آقای کلانتری از خیلی افراد دیگر بیشتر ناراحت بود، تصریح کرد: ممکن است برخی بتوانند به راحتی ناراحتی خود را به زبان بیاورند و برخی نتوانند. اما ایشان هم مانند بقیه اعضای دولت از این حادثه بسیار متاثر بودند و سعی کنیم با بیان برخی حرف‌ها نمک بر زخم خانواده‌های داغدار نپاشیم.
رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: وقتی حادثه برای دو خبرنگار پیش آمد کل کشور عزادار شد و هر سه قوه و دیگر نهاد‌ها همه همدردی کردند. این همدردی به خانواده‌های عزادار آرامش می‌دهد نه اینکه نکته‌ای را بیان کنیم و داغ مصیبت‌زدگان را بیشتر کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره درباره وضعیت نهاده‌های دامی باقی مانده در گمرک تصریح کرد: در جلسات ستاد اقتصادی، مقدمات ترخیص آن دسته از نهاده‌های دامی که کار‌های بانکی‌اش انجام شده بود فراهم کردیم و این اقلام ترخیص شده است، اما برخی نهاده‌ها مشکلاتی مانند عدم پرداخت ارز دارند که برای آن راه حل‌های میانبر پیدا کرده‌ایم و این نهاده‌ها هم در حال ترخیص شدن است.
واعظی با بیان اینکه گمرک و بانک مرکزی هماهنگی‌های خوبی در این زمینه داشته اند، اضافه کرد: اگر به تاریخ نگاه کنیم همیشه از زمان تخلیه بار کشتی تا انجام کار‌های اداری و ترخیص، ۱۵ تا ۲۰ روز طول می‌کشد و بار در انبار می‌ماند.
وی با اشاره به بروز خشکسالی در دنیا و ایران تصریح کرد: به تبع خشکسالی، تولید محصولات کشاورزی در دنیا کاهش یافته است لذا پیش‌بینی می‌کنیم اگر پارسال بیش از ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان خریدیم امسال این رقم به ۵ میلیون تن می‌رسد. دانه‌های روغنی و کلزا هم به همین صورت است و در مقایسه با سال‌های گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش تولید داریم.
رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه قیمت محصولات به دلیل خشکسالی و کاهش تولیدات، از ۳۵ تا ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت، گفت: رقمی که با هماهنگی دولت و مجلس برای واردات کالا‌های اساسی تفاهم کرده‌ایم، ۸ میلیارد دلار بود که با توجه به این شرایط این رقم امروز به ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار رسیده است و باید آن را با مجلس هماهنگ کنیم.
واعظی درباره قطع صادرات برق به عراق و واکنش دولت عراق به این موضوع نیز گفت: به خاطر گرمای هوا در کشور امسال دو بار به پیک تابستان پارسال رسیدیم. در حال حاضر اولویت ما تأمین برق خودمان است و طبیعتا وقتی مشکل داریم، نمی‌توانیم صادر کنیم.
وی اضافه کرد: درعین حال مردم عراق را تنها نگذاشته‌ایم. با توجه به ظرفیت‌هایی که در داخل عراق وجود دارد، اگر به آن‌ها گاز بیشتری بدهیم می‌توانند از نیروگاه‌های خود برق بیشتری استحصال کنند برای همین صادرات گاز را افزایش داده‌ایم تا کمبود برق را از این طریق جبران کنند.
رییس دفتر رییس جمهوری ضمن قدردانی از تلاش‌ها و برنامه ریزی‌های وزارت نیرو و همکاری مردم و بخش صنعت در دوران پیک مصرف برق گفت: امیدوارم با صرفه جویی مردم و همراهی صنعت و توقف فعالیت‌های رمز ارز غیرقانونی بتوانیم این کار را به انجام برسانیم
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com