دولت هیچگاه تاجر خوبی نبوده

دولت هیچگاه تاجر خوبی نبوده
یک مقام مسئول با بیان اینکه در تخصیص ارز نهاده‌های دامی انحصار ۱۰۰ درصدی وجود دارد، گفت: مسئولان ارزهای مرغوب را به کسانی که خودشان می‌خواستند دادند و ارزهای نامرغوب را به تشکل‌ها دادند.
ارسلان قاسمی، رئیس‌کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون  با‌ اشاره به سخنان اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی، قیمت مرغ و تخم مرغ نباید این همه گران و با نرخ مصوب فاصله داشته باشد، گفت: در این زمینه واضح است که بانک مرکزی چندان به وظایف خود عمل نکرده اگر تخصیص ارز به موقع انجام می‌شد و واردات نیز به موقع صورت می‌گرفت الان شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: دولت در سیاستی‌اشتباه به جای اینکه یارانه را در اختیار تولیدکننده و یا مصرف‌کننده نهایی قرار دهد آن را در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار واردکنندگان گذاشت و باعث ایجاد رانتی بزرگ در این حوزه شد.
این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با‌ اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کنجاله سویا را به شرکت پشتیبانی امور دام که شرکت دولتی است، داده‌اند، افزود: تجربه تمام دنیا نشان داده که دولت هیچگاه تاجر خوبی نبوده و نیست اما متأسفانه مسئولان ما نمی‌خواهند این مسئله را بپذیرند.
قاسمی با ‌اشاره به اینکه در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی انحصار ۱۰۰ درصد وجود دارد، گفت: تمام نگرانی ما این است که مسئولان همچنان قصور خود را نادیده بگیرند و توپ را در زمین تولیدکنندگان بیندازند و بگویند که آنها تولید نکردند و به این ترتیب موجب نابودی تولید شوند اما خودشان پشت درهای بسته تصمیم بگیرند و تولید را زمین بزنند.

توسعه بن دا فرآور

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: تصمیمات غلط ستاد تنظیم بازار درخصوص میزان جوجه‌ریزی و صادرات مرغ و تخم مرغ طی سال ۹۸ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به صنعت مرغداری کشور خسارت وارد کرده است و هیچکس هم پاسخگوی این ضرر سنگین نیست.
وی همچنین درباره اینکه گفته می‌شود انحصار چند نفر واردکننده در بازار نهاده‌های دامی منجر به ایجاد چنین نابسامانی‌های گسترده‌ای شده است، گفت: یکی از سیاست‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی که متأسفانه بانک مرکزی و وزارت صمت نیز دنباله‌رو آن شدند ایجاد انحصار برای برخی از افراد بود و تمام کشور را معطل دو الی سه نفر کردند تا آنها هم با سوءاستفاده از این وضعیت هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.
قاسمی ادامه داد: در جلسات مختلف که ما این مسئله را مطرح می‌کنیم مسئولان عنوان می‌کنند این افراد اعتبار بین‌المللی دارند که با استفاده از آن می‌توانند در شرایط دشوار نهاده وارد کنند اما سؤال اینجاست که این اعتبار را چه کسی به این افراد بخشیده است؟ جز سیاست‌های غلط خود مسئولان؟ همه مسئله رانتی است که خودشان برای این افراد ایجاد کردند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com