دولت توزیع‌کننده انحصاری خوراک دام شد

دولت توزیع‌کننده انحصاری خوراک دام شد
مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات21 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:تنها مشکل اوپک، پادشاهی عربستان است
تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

21 تیر 1361؛ تنها مشکل اوپک، پادشاهی عربستان است
غرضی هنگام بازگشت در تشریح به هم خوردن نشست اضطراری اوپک گفت: به‌هم‌خوردگی به مفهم از هم پاشیدگی که نتایج منفی دارد، نیست بلکه به مفهوم احقاق حق و تثبیت موقعیت حق است.
در کنفرانس گذشته اوپک که در «کیتو» (اکوادور) برگزار شد، به علت موضع عربستان، که لیبی، الجزایر و ایران را متهم کرد که از تصمیمات اوپک سرباز زده‌اند، ایران اعلام کرد پادشاهی عربستان سعودی طی یک سال با چهار دلار کاهش و بالا بردن میزان عرضه نفت باعث خرابی بازار شده و گفتیم که اگر عربستان به این ترتیب پیش برود، ما اجازه نخواهیم داد که این کشور فرمانده اوپک باشد و به علت همین اظهارات ایران، در اجلاس «کیتو» وزیر نفت عربستان، زکی یمانی جلسه را ترک گفت و رفت.علت این امر این بود که عربستان جوابی برای اظهارات ما نداشت.
وی افزود: در گذشته موفق شدیم تولید 11 میلیون بشکه‌ای پادشاهی عربستان را با قیمت کم به تولید 6 میلیون بشکه و با قیمت 34 دلار تبدیل کنیم.
در این اجلاس اکثرا احساس می‌شد که اعضای اوپک می‌توانند حرفشان را بزنند و در مقابل تصمیم‌گیری‌های عربستان بایستند و خودشان در بازار با استقلال عمل کنند. بالاخص ابوظبی و نیجریه که قبلا خیلی زیاد به «زکی یمانی» نزدیک بودند، این بار مستقلا تصمیم گرفتند و حرفشان را زدند.
غرضی گفت: ضوابط پیشنهادی ایران برای تعیین میزان تولید هر کشور شامل الف) مقدار جمعیت کشورهای تولیدکننده ب) ذخایر کشورهای تولیدکننده ج) نیاز این کشورها به پول د) سابقه در بازار از نظر تولید، مورد تایید اکثریت کشورهای عضو اوپک قرار گرفت و کنفرانس در این مورد که سهم ایران از بازار تولید نفت باید به 2.5 میلیون بشکه برسد متفق‌القول بود و این امر هنگامی صورت گرفت که ما پیشنهاد کردیم سهم ایران حداقل باید به سه میلیون بشکه در روز برسد؛ زیرا کشوری در زمانی نه چندان دور روزانه شش میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد و سپس در زمانی کمتر از یک میلیون بشکه تولید کرده و فروخته اکنون به‌خاطر بازسازی مناطق جنگی خود نیاز دارد روزانه 3 میلیون بشکه نفت بفروشد. ما گفتیم که ایران نصف آن 6 میلیون بشکه و عربستان هم نصف 10 میلیون بشکه یعنی روزانه 5 میلیون بشکه نفت بفروشد تا هم قیمت نفت و هم میزان تولید درست شود.

البرز گستر دارو

خبرنگار از غرضی سوال کرد، در خبرها آمده بود که شما پیشنهاد کرده‌اید که جمهوری اسلامی ایران، عربستان و عراق باید روی هم معادل 10 میلیون بشکه نفت بفروشند، دلیل وارد کردن عراق به این معادله چه بوده است؟ وزیر نفت در پاسخ گفت: ما فکر می‌کنیم هنگامی که عراق تبدیل به جمهوری اسلامی شد، باید از بازار تولید و فروش نفت سهمی داشته باشد. غرضی افزود: اصرار ما بر این است که بالا رفتن میزان سهم تولید ما با کاهش سهم عربستان همراه باشد، ولی پادشاهی عربستان حاضر به این امر نشد اما 12 کشور دیگر عضو اوپک با منطقی که تا به حال پذیرفته بودند، موافق بودند که سهم ایران داده شود و برای قانع کردن عربستان جلسه به وقت دیگری موکول شد.

21 تیر 1371؛ شرکت‌های دولتی در روسیه به بخش خصوصی واگذار می‌شود
بوریس یلتسین، رئیس‌جمهوری روسیه با صدور حکمی لزوم سرعت بخشیدن به روند واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داد.
یلتسین دستور داد که طی 4 ماه آینده شرکت‌های دولتی به شرکت‌های سهامی تبدیل شوند تا سهام آنان به کارگران واگذار شود.
این فرمان در چارچوب برنامه اصلاحات اقتصادی سه ساله روسیه که به تصویب دولت رسید، صادر شده است این برنامه به‌ویژه اجرای طرح خصوصی کردن شرکت‌های دولتی را در نظر گرفته است.

21 تیر 1391؛ دولت توزیع‌کننده انحصاری خوراک دام شد
سازمان حمایت در بخشنامه جدیدی بخش خصوصی را ملزم کرد هرگونه خوراک دام و طیور وارداتی را به‌صورت انحصاری به شرکت دولتی پشتیبانی امور دام تحویل دهد.
این در شرایطی است که تولیدکنندگان گوشت و به‌ویژه مرغ که به‌دلیل فراهم نشدن نهاده‌های دامی، در روزهای اخیر با نابسامانی در بازار عرضه و تقاضا مواجه شدند، نسبت به این موضوع انتقاد جدی دارند و آن را به نوعی «ضربه آخر» به صنعت 4 میلیارد دلاری مرغداری که گرفتار سوء‌مدیریت در توزیع نهاده‌ها است، تعبیر می‌کنند.
رئیس اتحادیه سراسری مرغداران با انتقاد نسبت به مدیریت نامناسب شرکت پشتیبانی امور دام در توزیع نهاده‌های دامی، اعلام کرد: کسانی که مرتب کم بودن تولید را بوق و کرنا می‌کنند به‌دنبال منافع خودشان هستند والا به هیچ عنوان نیاز به واردات مرغ نیست و مشکل فقط در نوع مدیریت شرکت پشتیبانی امور دام بر توزیع نهاده‌های دامی است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com