دلالان به کمبود خوراک مرغ دامن می زنند

دلالان به کمبود خوراک مرغ دامن می زنند
مرغداران زنجانی طی هفته گذشته در حالی با کمبود خوراک طیور و افزایش 2 برابری نرخ آن مواجه شدند که شرکت پشتیبانی امور دام جهادکشاورزی استان زنجان اعلام کرد به اندازه کافی سویا و ذرت ذخیره دارد.
به گزارش ایرنا، تعداد زیادی از مرغداران استان زنجان از وارد نشدن خوراک طیور نگران هستند و تاکید دارند که این وضعیت تولید آنها را تحت تاثیر قرار داده و منجر به تعطیلی مرغداری ها می شود.
تعدادی از مرغداران نیز جوجه های موجود در مرغداری ها را قبل از رسیدن به وزن استاندارد به کشتارگاه ها عرضه می کنند تا در نتیجه تامین نشدن خوراک، مرغ ها تلف نشده و تولید کنندگان در این بخش متضرر نشوند.

 خوراک طیور به اندازه کافی ذخیره شده است
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این خصوص گفت: خوراک طیور توسط بخش های خصوصی تامین می شود و چنانچه در این بخش کسری وجود داشته باشد با پیگیری ها رفع می شود.
علی عیوضی اظهار داشت: در حال حاضر به اندازه مورد نیاز در استان ذخیره خوراک طیور اعم از ذرت و سویا وجود دارد و در میان مرغداران توزیع می شود.
وی تاکید کرد: چنانچه شرایط اضطراری برای تامین خوراک مرغ در کشور وجود داشته باشد در سطوح بالاتر تصمیم هایی در این باره اتخاذ و مشکل رفع خواهد شد.

مرغداران توان ذخیره خوارک مرغ با هزینه بالا را ندارند
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان گفت: تعدادی از مرغداران فعال این استان برای خرید خوراک طیور هزینه را از آبان ماه واریز کرده اند اما تاکنون به آنها تحویل داده نشده است.
محمدجعفر حصاری، ذرت و سویا را مهمترین خوراک طیور بیان کرد و افزود: خلاء نظارتی در روند واردات و توزیع این نهاده ها نیز تاثیر گذاشته است.
وی ادامه داد: با کمبود خوراک طیور و بالارفتن نرخ آن، قیمت تمام شده مرغ تولیدی نیز افزایش یافته که متاسفانه زنجان، تنها استانی در کشور است که گوشت گرم مرغ را با نرخ 115 هزار ریال در بازار عرضه می کند در حالیکه قیمت این فرآورده در همه استان ها 145 هزار ریال است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان گفت: زنجان یکی از استان های توانمند در تولید مرغ زنده است.
حصاری خاطرنشان کرد: ماهانه نزدیک به 2 میلیون قطعه مرغ در استان تولید می شود که علاوه بر تامین نیاز فرآورده های خام دامی زنجان، به دیگر استانها نیز ارسال می شود.
وی تعداد واحدهای فعال مرغداری استان زنجان را 215 واحد برشمرد.

 وارد نشدن نهاده های طیور به کمبود آن دامن زده است
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران استان زنجان گفت: از 10 روز گذشته وارد کننده بخش خصوصی خوراک طیور اعلام کرده که واردات این نهاده ها را انجام نمی دهد چرا که دولت باید ارز 42 هزار ریالی به وی بدهد تا اقدام به واردات کند.
به گفته مجتبی ناصریان، در حال حاضر در نرخ سویا و ذرت بازار سیاه راه افتاده است که باید مسئولان وارد عمل و مانع ادامه این روند و افزایش قیمت ها شوند.
وی ادامه داد: تعدادی از مرغداران استان زنجان مجبور شدند ذرت ایرانی را با کیفیت پایین خریداری کنند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران زنجان تاکید کرد: تنها خوراک مرغ در مرغداری ها ذرت و سویاست که هیچ جایگزینی نیز برای این 2 نهاده وجود ندارد.

واسطه ها به کمبود و افزایش نرخ خوراک طیور دامن می زنند
یکی از مرغداران زنجانی گفت: واسطه ها دستی در افزایش نرخ و کمبود خوراک طیور دارند که باید مسئولان وارد عمل شده و این بازار را کنترل کنند تا تولید کنندگان این بخش متضرر نشوند.
مهدی اسدی یادآوری کرد: در حال حاضر قیمت سویا از 25 هزار ریال به 35 هزار ریال و ذرت از 13 هزار ریال به 20 هزار ریال افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: در صورت نبود نظارت و ادامه این روند، تعدادی از مرغداران برای جلوگیری از ضرر و زیان جوجه ریزی نمی کنند.
این مرغدار زنجانی با بیان اینکه هیچ خوراکی جایگزین ذرت و سویا نیست، ادامه داد: ذرت برای جوجه انرژی زا و سویا نیز سرشار از پروتئین است.
اسدی، ذخیره خوراک طیور را منوط به داشتن انبار مخصوص ذخیره و بودجه آن دانست که این از توان مرغداران خارج است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com