در ماه رمضان نگران کمبود و یا افزایش غیر متعارف قیمت گوشت مرغ نیستیم

در ماه رمضان نگران کمبود و یا افزایش غیر متعارف قیمت گوشت مرغ نیستیم
هم زمان با آغاز نوسان جدیدی در قیمت گوشت مرغ در آستانه ماه مبارک رمضان خبرنگار ITPNews گفتگویی اختصاصی با مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی انجام داده است که حاوی نکات قابل توجهی می باشد. توجه شما را به این گفتگو جلب می کنیم.
«مهندس حجت» مدیر عامل جدید اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما در مورد افزایش قیمت گوشت در هفته های آینده چیست، می گوید: پیش از این باید گفت فعالان این ماده پروتئینی طی تمامی سال گذشته منهای یکی دو ماه آخر سال 93 و در هفته اول سال 1394 با زیان های مستمر ناشی از نوسانات شدید قیمت مواجه بودند. افت قیمت گوشت مرغ نسبت به قیمت تمام شده هر کیلو در آبان ماه گذشته طی 5 سال اخیر بی سابقه بود، جداول و آمار و ارقام موجود از منابع مختلف نیز حکایت از نوسان ویران کننده در این عرصه داشت.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطر نشان ساخت: این نوسان و افت قیمت گوشت مرغ در حالی بود که دولت در قالب نهادهای خود مجدانه مساعی بسیاری به کار گرفت که نوسان قیمت نهاده ها را کنترل کند و در نتیجه ما با ثبات نسبی قیمت در این عرصه مواجه بودیم. ما اطلاع داریم سازمان هایی همچون سازمان تعاون روستایی، هرچند با کمترین امکانات سرمایه ای ولی با درایت و همچنین نظارت بازار توانستند نقش مؤثری در ثبات قیمت ذرت و بعضاً کنجاله سویا ایفا کنند.{tor_sutitle}ایجاد حاشیه سودی مطمئن و مستمر برای مرغداران، راهبردی پایدارتر و بسیار مهم تر از افزایش یکباره قیمت گوشت مرغ است{/tor_sutitle}
غرض آنست که گفته شود موضوع تثبیت قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ تنها دغدغه مرغداران، تولید کنندگان و اتحادیه سراسری مرغداران و سایر تشکل های مرتبط نیست بلکه دولت هم این نگرانی را دارد که از یک سو مرغداران به حاشیه سودی منطقی و متناسب با سرمایه گذاری و تلاشی که انجام می دهند دست یابند و از سوی دیگر قیمت گوشت مرغ در واحدهای صنفی برای مردم و مصرف کننده نیز مناسب باشد. خوشبختانه تشکل ها و مرغداران نیز خواستار افزایش قیمت در آن حد که مردم نتوانند گوشت مرغ بخرند، نیستند زیرا در چرخه و فرآیند تولید، صرفه مرغداران در این است که در مدت های کوتاه واحدهای خود را تخلیه و مرغ را به کشتارگاه بفرستند.
مهندس حجت افزود: تمامی تجارب عملی و دانش کاربردی چه در حوزه تولید چه بازرگانی نشان می دهد که سود مرغداران در این است که در طول سال دوره های بیشتری جوجه ریزی کنند و این امکان پذیر نیست مگر با عرضه مرغ به قیمت متعادل و با کمترین نوسان و متناسب با قدرت خرید مردم. هرچقدر مصرف کنندگان بیشتری مرغ را به عنوان یک کالای غذایی تعیین کننده در سفره خانوار خریداری و استفاده کنند به نفع مرغداران است به همین دلیل، ایجاد حاشیه سودی مطمئن و مستمر برای مرغداران، راهبردی پایدارتر و بسیار مهم تر از افزایش یکباره قیمت گوشت مرغ و کاهش شدید آن است. مرغداران می خواهند ضرر نکنند لذا در ماه مبارک و هفته آینده با افزایش قیمت غیر متعارف مواجه نخواهیم بود، مشروط برآنکه شرکت پشتیبانی امور دام که طی دو ماه گذشته گوشت مرغ را ذخیره کرده است تحت تأثیر جوسازی های سیاسی به یکباره حجم انبوهی از آن را وارد بازار نکند که در این صورت ضرر دیگری بر زیان نهفته مرغداران افزوده خواهد شد.
مهندس حجت، مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در پایان به برنامه میان مدت اتحادیه برای ایجاد ثبات نسبی در بازار اشاره کرد و گفت: خرید نقدی به جای خرید عرفی و شاخص های دیگری در این برنامه آمده است که در فرصتی مناسب اطلاع رسانی خواهیم کرد.
 
نظرات شما
  •  

    مرتضی گفت : ۹۴/۰۳/۲۶

    سلام دستون درد نکنه که انقد به فکر مرغدارا هستید و انقد بهشون توجه دارین به نظر بنده تا ما مرغدارا سکته نکردیم و تلف نشیدیم ما رو به جای مرغهامون ببرین کشتارگاه تا از دست طلبکارا خلاص بشیم اگه هم میخواین همه مرغدارا رو جمع کنین بدین دست داعش ، والا داعش یه دفعه خلاص میکنه اینجا هر روز باید بمیری و زنده بشی ومن الله توفیق

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com