در تولید هیچ مشکلی نیست اما آمار احتکار را داریم

در تولید هیچ مشکلی نیست اما آمار احتکار را داریم
تصویر:کاظم خاوازی - وزیر جهاد کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: بر اساس تصمیم سران قوا تمام مسئولیت‌های تجارت در بخش کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورز‌ی نیست و مسئولیت تنظیم بازار در محصولات اساسی را هم عهده دار نیستیم.
کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه صحن علنی امروز سه‌شنبه ۱۷ فروردین مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تراز تجاری ما در سال ۹۸ از -۶/۷۶۷ به ۲ میلیارد و ۴۶۳ رسید. محصولات پروتئینی ما مانند گوشت قرمز ۸۸۱ هزار تن، شیر ۱۱ میلیارد تن، گوشت مرغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید داشت و در تخم مرغ و عسل هم مشکلی در تولید نداشتیم.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در دو ماه گذشته از ابتدای سال تا بهمن ۹۹ آماری بالاتر از بهمن ماه برای جوجه ریزی نداشتیم. سیستم جوجه ریزی از دامپزشکی، بیمه و گروه‌های ناظر کنترل می‌شود. میزان انحراف از جوجه ریزی ۱/۳ درصد بوده و ما با ۹۰، ۱۱۰ و میلیون تن تولید مشکلی در این حوزه نداشتیم.
وی گفت: آمار احتکار و انجماد را در زمینه مرغ داریم. در تهران تقلب‌هایی در زمینه بسته بندی و... رخ می‌دهد. بالاخره دولت کارگروهی را با مسئولیت وزیر کشاورزی منصوب کرد که با ۳ روز کاری و هماهنگی، فضای بازار و قیمت‌ها مناسب ساخت.
وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه در حال حاضر احتکار و منجمد کردن مرغ در بازار به چشم می‌خورد، گفت: نیاز تهران به مرغ حدود یک هزار و ۲۰۰ تن است در حالی که در سه شیفت حدود هزار تن بسته‌بندی شد اما ما شاهد تخلفات گسترده در این حوزه هستیم.
وزیر جهاد کشاورزی در تشریح وضعیت نهاده های دامی، کشاورزی و پروتئینی کشور، گفت: شاید مهمترین بخشی که در کشور مطرح است بخش زراعی است که حدود 70 درصد آن را گندم تشکیل داده است این در حالی  است که تصمیمات خوبی برای گندم صورت گرفته است چراکه شاکله اصلی  زراعت ما متکی به تصمیماتی است که برای گندم گرفته شده است.
وزیر جهاد کشاورزی در تشریح دلایل اتفاقات ناگوار بازار مرغ طی دو ماه گذشته توضیح داد: از ابتدای سال گذشته تا بهمن ماه جوجه‌ریزی در بهمن ماه به بیشترین میزان رسیده است به این معنا که آماری بالاتر از بهمن ماه برای جوجه‌ریزی نداشتیم که این امر نیز توسط چند سیستم مختلف کنترل می‌شود به طور مثال سامانه سما ست توسط سازمان دامپزشکی و بیمه کنترل می‌شود.
وی اضافه کرد: بر اساس تصمیم سران سه قوا تمام مسئولیت‌های تجاری در بخش کشاورزی از جمله واردات، صادرات و تنظیم بازار بر عهده جهاد کشاورزی نیست، علاوه بر این بر اساس مصوبه هیأت وزیران مسئولیت تنظیم بازار شکر، روغن، برنج، گوشت برعهده جهاد کشاورزی نیست.
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه به نمایندگی از دولت از مردم به دلیل اتفاقات بازار مرغ عذرخواهی می‌کنم، ادامه داد: امیدواریم با تشکیل کارگروه مذکور آرامش به کل کشور بازگردد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com