دامپروری مازندران در انتظار جهش

دامپروری مازندران در انتظار جهش
مازندران علاوه بر قابلیت‌های بی شمار در زمینه زراعت و باغبانی، ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش دامپروری‌ دارد. وحمایت دولت از فارغ التحصیلان برای ایجاد دامداری علاوه بر بی نیاز کشور از واردات گوشت می تواند زمینه ساز جهش تولید دراین حوزه باشد.
استان مازندران یکی از نقاطی است که مردم آن از دیرباز در حرفه دامداری و دامپروری مشغول به فعالیت هستند. شرایط اقلیمی و جغرافیایی متنوع در این استان، بستر مناسبی برای فعالیت‌های دامپروری و یکی از محور‌های اشتغال و تامین معاش مردم است که از سالیان دور تاکنون در کنار سایر فعالیت‌های بخش کشاورزی و باغداری به عنوان یک حرفه توسط روستائیان و برخی شهرنشینان مورد توجه است.

وجود دو میلیون و 500 هزار رأس دام سبک در استان نشان می دهد مازندران ظرفیت های مناسبی در حوزه دامپروری دارد، اما نکته قابل تامل در این حرفه، مشکلاتی نظیر قیمت گوشت قرمز، نحوه عرضه گوشت و شیر در بازار،تامین نهاده های دامی، رفع موانع تولید و حذف پروکراسی های پیچیده اداری برای دریافت مجوز ایجاد دامداری و... است که بارها توسط نمایندگان تولیدکنندگان این بخش بیان شده است، مشکلاتی که اگر رفع شود نه تنها به سود تولیدکننده است بلکه موجب رضایت مردم از نحوه توزیع، تولید و فروش گوشت قرمز در بازار می شود.

ایران مهد تولید دامی منطقه است
الهیار ولیزاده وندچالی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که کمترین بیماری بخش دامی را نسبت به دیگر کشورها دارا است، اظهارکرد: آب و هوای زیبای ایران و تولید سالم فرآورده های دامی و نرفتن به سمت پرورش صنعتی از دلایل کمبود بیماریی های دامی درایران است.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران اصلاح قیمت گوشت قرمز را بزرگترین خدمت به بخش دامپروری دانست و تاکید کرد: عدم توازن قیمت گوشت قرمز مشکلاتی را برای مصرف کننده به وجود آورده که باید دولت نسبت به متعادل سازی قیمت گوشت قرمز کشتار شده در بازار تمهیداتی را در نظر بگیرد.

وی با اشاره به تولید شیر با کیفیت بالا در کشور افزود: دامداران ایرانی سالم ترین شیر را در منطقه تولید می کنند و مردم نباید به شایعاتی که معلوم نیست چه افرادی پشت آن هستند توجه کنند، شیر در ایران در بهترین و بهداشتی ترین شرایط ممکن تولید می شود.

ولیزاده وندچالی با تاکید بر اهمیت ارزش گذاری تولیدات دامی  هر منطقه به خصوص مازندران تصریح کرد: اگر بحث ارزش گذاری اتفاق بیفتد هم نژاد گوسفندان حفظ  می شود و هم کیفیت محصولات تعیین می گردد؛ گوسفند با نژاد اصیل مازندرانی با کمترین درصد چربی است که در دنیا همتا ندارد، گوسفند نژاد «زِل» مازندران بهترین کیفیت را در بین دیگر نژادهای موجود در کشور دارا است.

این فعال تولید دامی استان مازندران با اشاره به مشکلات تولید در روستاها گفت: معتقدیم تولید روستایی باید شناسنامه دار باشد اما اعمال بروکراسی های متعدد اداری در صدور پروانه تولید توسط نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی نه تنها موجب افزایش تولید نخواهد شد بلکه رغبت روستائیان به خصوص قشر جوان جویای کار را به فعالیت دامپروری کاهش می دهد.

ولیزاده وندچالی با انتقاد از عدم توجه به تشکل های دامی در تصمیم گیری های مربوط به تولید دام، بیان کرد: دولت می تواند با برون سپاری بسیاری از وظایف خود به بخش خصوصی، باری را از دوش خویش بردارد، باید شرایطی ایجاد شود تا تولیدکنندگان سهمی در مورد تصمیماتی که در مورد آن ها گرفته می شود داشته باشند.

وی پرورش گوسفند و دام سبک را از جمله شغل های با ریسک پایین دانست و افزود: اگر دولت خصوصا بانک‌ها و بخش خصوصی از تحصیل کرده های حوزه دامپروری حمایت کنند تا آن ها در این بخش خود اشتغالی کنند در آینده نزدیک مازندران یکی از قطب های بزرگ پرورش گوسفند در کشور خواهد شد.

ولیزاده وندچالی اضافه کرد: دامپروری شغلی با هزینه اندک اما بازده فراوان است و اگر دولت حمایت کند می‌توان کشور را از واردات گوشت قرمز بی نیاز کرد که این خود نوعی جهش تولید در حوزه دامپروری است.

وی درخاتمه به همکاری با سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: نژاد دام سبک مازندرانی، بسیار با کیفیت بوده و اتحادیه صنعت دامپروری مازندران آماده هرگونه همکاری متقابل با طرف های سرمایه گذار خارجی در هر سطح و اندازه ای است. در تمامی شهرستان ها و مناطق مازندران، دامداران آماده پذیرایی از سرمایه گذاران خارجی جهت همکاری های متقابل هستند.

«زِل» میراث گذشته، امید آینده
احسان وهاب زاده با اشاره به توانمندی های تولیدی دام استان، بیان کرد: دام در مازندران به دو دسته سنگین و سبک تقسیم بندی می شود که در دسته سبک بیش از 2 میلیون 500 هزار رأس گوسفند و بز در دامداری های سنتی و صنعتی استان در حال پرورش هستند.
این کارشناس علوم دامی با بیان اینکه در حال حاضر ده ها نژاد اصیل گوسفند ایرانی در دامداری های مازندران پرورش می یابند، به نژاد گوسفند اصیل مازندرانی نیز اشاره کرد و گفت: «زِل»  مشهورترین نژاد اصیل گوسفند مازندرانی است که پرورش این نژاد بومی از دیرباز در بین مردم مازندران رواج داشته و هم اکنون نیز تلاش هایی برای احیا و توسعه آن در دستور کار قرار دارد.
وی بهترین گوشت را در کشور گوسفند نژاد «زِل» مازندران دانست و همین علت را عاملی برای افزایش تولید و تکثیر آن عنوان کرد .

تسهیل در فرآیند اداری صدور پروانه های تولید، تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز دامداری ها، تثبیت قیمت نهاده های مورد نیاز دامداری ها و دخیل سازی تشکل های دامی در تصمیم گیری های کلان و محلی تولید دامی از مهم ترین مطالبات این بخش مهم تولیدی است که نیازمند توجه و تمرکز بیشتری است
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com