دامداران آماده صادرات مازاد دام در کشور هستند

دامداران آماده صادرات مازاد دام در کشور هستند
منصور پوریان دبیر شورای تامین دام کشور درباره آخرین وضعیت تولید دام سبک و سنگین در کشور گفت: در بخش تولید دام سبک و سنگین از اواخر تابستان ۹۸ در اکثر دامداری‌های کشور با مازاد دام رو به رو شده‌ایم و وضعیت تا به امروز ادامه پیدا کرده است.
وی در زمینه دلایل وجود مازاد دام در کشور اظهار کرد: بارش‌های مناسب و ایجاد مراتع باعث بازگشت تولید به شرایط مناسب شد، اما مهمترین دلیل انباشت دام در کشور واردات است که در حال حاضر به اشکال مختلف انجام می‌شود و تقریبا اغلب مکان‌های پرمصرف نیازشان از طریق واردات تأمین می‌شود.
دبیر شورای تامین دام کشور در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر تولید به حدی رسیده است که باید شرایطی ایجاد شود که دامدار برای دام تولیدی ۶ ماه اخیر که روی دستش مانده تقاضا ایجاد کند.

خرید تضمینی و صادرات چاره معضل انباشت دام
پوریان درباره راهکار‌های رفع مشکل انباشت دام اظهار کرد: یکی از روش‌ها خرید تضمینی دام به شمار می‌رود و روش بعدی صادرات محدود دام است که پس از آن دامداران بتوانند کار پرواری دام را مجدد آغاز کنند.
وی افزود: در بخش تولید دام هر ۶ ماه پرواری دام صورت می‌گیرد بنابر این باید جای خالی برای این اقدام مهیا شود، اما در حال حاضر به دلیل نبود خریدار دامداری‌ها با انباشت دام رو به رو هستند.
وزارت صمت هیچ اجازه ای برای صادرات نداده است
دبیر شورای تامین دام کشور در ادامه تاکید کرد: برای رفع معضل انباشت دام نامه نگاری‌هایی ازسوی وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته، اما هنوز از سوی وزارت صمت هیچ اجازه‌ای برای صادرات داده نشده است.
پوریان گفت: در بخش دام سنگین تقریبا ۵۰ درصد جمعیت دامی که اصولا گوشتی است با مازاد دام رو به رو شده است.
وی در زمینه مشکلات ایجاد شده برای دامداری‌های کشور اظهار کرد: یکی از هشدار‌های داده شده به دلیل ترافیک زیاد دام، امکان بروز بیماری در بین دام‌های مازاد است.
دبیر شورای تامین دام کشور با بیان اینکه دام مانده روی دست دامدار هزینه‌ها را افزایش می‌دهد گفت: دامی که از حد معمول تجاوز کند از نظر ارزش هیچ افزایش قیمتی نخواهد داشت و سطح گوشت نیز از نظر کیفیت با کاهش رو به رو می‌شود که به دلیل افزایش هزینه‌ها دامدار تحت فشار قرار می‌گیرد.
پوریان با اشاره به اینکه دام باید در وزن ۴۰۰ کیلوگرم به بازار عرضه شود، اظهار کرد: در حال حاضر برخی از دام‌های سنگین وزن ۷۰۰ کیلوگرم را رد کرده‌ و دامدار را با مشکلاتی مواجه کرده اند.
وی به توضیح مشکلات بخش دام سبک کشور پرداخت و افزود: تولید بالای دام سبک و بالا رفتن جمعیت مولد دام در کشور سبب شده جمعیت دام سبک نیز افزایشی شود و در این بخش دامداران تقاضای ایجاد بازار برای دام های خود را دارند.

چرا قیمت گوشت قرمز ارزان نمی شود؟
پوریان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود انباشت دام در کشور چرا قیمت‌ها کاهشی نمی‌شود گفت: شرایط تولید با شرایط بازار فرق دارد به طوری که قیمت دام سنگین زنده کیلویی ۲۵ هزار تومان و هر کیلو دام سبک زنده ۳۵ هزار تومان است، اما هر کیلوگرم گوشت در بازار حداقل ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.
دبیر شورای تامین دام کشور تاکید کرد: ورودی بازار اساسا در اختیار تولید کننده نیست و در اختیار مراکز بسته بندی، قصابان و ... است و دامدار تنها کار تولید را انجام می‌دهد.
وی افزود: با وجود کاهش قیمت دام زنده در دامداری‌ها بازار به دلیل سود سرشار حاضر نمی‌شود قیمت‌ها را کاهش دهد.
فشار مشکلات بازار بر روی دوش تولید
پوریان بیان کرد: فشار مشکلات بازار در کشور همیشه بر روی دوش تولید بوده و همواره تولید از این بخش متضرر می‌شود.
دبیر شورای تامین دام کشور تاکید کرد: در پاییز امسال جمعیت دامی حدود ۱۷ میلیون رأس افزایش یافته، اما به دلیل بحث واردات انباشت دام تشدید شده است.
مشتری برای دام داخل کشور باقی نمی‌ماند
وی افزود: واردات از سال ۹۵ آغاز و در سال‌های ۹۶ و ۹۷ روند صعودی پیدا کرده و شنیده‌ها حاکی از آن است که ۷ هزار تن گوشت منجمد نیز قرار است در کشور توزیع شود به همین دلیل مشتری برای دام داخل کشور باقی نمی‌ماند.
پوریان با بیان اینکه خرید تضمینی دام کار ساده‌ای نیست گفت: باید شرایط خرید دام تعریف شود و در این بین دام سنگین از جمله گوشت گوساله نسبت به گوشت وارداتی قیمت بالاتری دارد که به همین دلیل خرید تضمینی آن به صرفه نیست.
دبیر شورای تامین دام کشور در ادامه به خرید تضمینی دام سبک اشاره کرد و گفت: در این بخش قیمت‌های گوشت وارداتی با گوشت داخلی تقریبا برابر است و می‌تواند همانند سال‌های قبل گوشت دام سبک از سوی دولت خریداری و ذخیره سازی شود.
وی در ادامه گفت: دولت می‌تواند به صورت تضمینی بخشی از تولیدات دامداری‌ها را خریداری کند و یا اجازه بدهد که دامداران تولیدات خود را صادر کنند و در کنار آن نیز واردات انجام شود.
پوریان بیان کرد: برای حل مشکل مازاد دام راهکار‌های بسیاری وجود دارد، اما متاسفانه تصمیم گیری در این حوزه به نحوی است که تمام فشار‌ها را تولید کننده متحمل می‌شود واین فشار‌ها باعث ایجاد محصولی به نام نابودی تولید می‌شود.
چندی پیش علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور به دام مازاد موجود در دامداری‌های کشور اشاره کرد و گفت: ما مجوز صدور صادرات و یا خرید دام را نداریم، و از آنجایی که این تراکم می‌تواند باعث بیماری‌های بسیاری شود، دستورالعمل مقابله با بیماری‌ها به همه استان‌های کشور ابلاغ شده است.
رفیعی‌پور گفته است فقط در استان تهران ۱۴۰ هزار رأس گوساله پرواری آماده کشتار وجود دارد و مسؤولان باید برای جلوگیری از تراکم دام در استان‌ها فکری کنند.
این مقام مسئول نیز صادرات را عامل مهمی در کنترل بیماری‌های احتمالی اعلام کرده است.
با این تفاسیر وجود دام مازاد در کشور علاوه بر هزینه های بسیار برای تولیدکنندگان خطراتی از جمله شیوع بیماری در بین دام را افزایش می دهد که روش هایی از جمله صادرات و خرید تضمینی می تواند چاره کار شود در این زمینه باید هرچه سریعتر اقداماتی صورت گیرد.
 
نظرات شما
  •  

    امیر محمد میردار گفت : ۹۸/۱۰/۱۵

    پس کی میخوان صادر کنن
    دامداری ما که در حال ورشکستگی هست
    امروز طلا های خانومم رو فروختم تا برم خوراک واسه بره هام تهیه کنم
    فقط زود تر باشید لطفا

    پاسخ...
  •  

    احسان گفت : ۹۸/۱۰/۱۷

    آقا کم کم داره دیر میشه و تولید کننده ورشکست ،لطفا هر کاری میخواین بکنید سریعتر با این نهاده دامی گران و قیمت کم و بیماری فراوان کمر تولید کننده داره میشکنه.

    پاسخ...
  •  

    وحید گفت : ۹۸/۱۰/۲۳

    با سلام
    سیاست های دولت خنده داره... قیمت دام زنده علیرغم گران شدن خوراک و بقیه هزینه روبه کاهش هست و دامداران مدام در حال ضرر هستن و هیچ حمایتی هم انجام نمیشه ، ولی قیمت گوشت صعودی هست ..
    ؟؟؟!!!!!

    پاسخ...
  •  
    احسان گفت : آقا کم کم داره دیر میشه و تولید کننده ورشکست ،لطفا...

    حسین گفت : ۹۸/۱۰/۲۹

    سلام. ما که بدبخت شدیم این سیاستشون نوش دارو بعدازمرگ سهراب

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com