دامداران باید به تعهدات خود در بازارهای هدف عمل کنند

دامداران باید به تعهدات خود در بازارهای هدف عمل کنند

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور گفت: سطح واردات گوشت به نحوی است که بازار با کمبود مواجه نیست و با ورود محموله‌های گوساله بازار اشباع خواهد شد که این کار برای تولیدکننده داخلی مشکلاتی مانند کمبود بازار برای عرضه محصول و از طرف دیگر هزینه‌های بالا برای تولید را ایجاد می‌کند.
منصور پوریان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور، در خصوص صادرات دام اعم از مولد و شیری از کشور و تاثیر آن بر دام‌های داخلی اظهار کرد: صادرات دام با تعرفه است اما دامپروری کشور تاکنون صادرات بالایی در زمینه تلیسه(گاو ماده شیری)  نداشته است. با این وجود یکی از افتخارات دامپروری کشور و دامداری سنگین صادرات تلیسه است.
وی افزود: در سال 96 حدود 2800 راس تلیسه داشتیم و 44 هزار راس آن را صادر کرده بودیم که پیش از ممنوعیت صادرات بود. صادرات تاثیری بر تولید کشور ندارد. برای یک دامدار اولویت تولید و فروش تولیدات خود است. دام کالایی نیست که بتوانیم انبار کنیم و به مرور زمان هم وزن اضافه می‌کند و هم کیفیت گوشتی خود را از دست می‌دهد.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور با اشاره به این نکته که ما در خواست صادرات گوساله پایه پروار را داشتیم، اذعان داشت: بازار داخلی با نوساناتی که در آن ایجاد شده به نفع تولید نیست به همین دلیل ما انتظار داشتیم صادرات در بخش گوساله انجام شود. بیشترین ضرر را گوساله و گوساله پایه پروار دیده است که توسط قاچاقچیان از کشور خارج می‌شود. انتظار داشتیم دامداران با امتیازی روبه‌رو شوند که بتوانند گوساله پایه پروار نر بالای 500 کیلوگرم را صادر کنند که این امتیاز می‌تواند دامدار ما را به تولید ترغیب کند.
وی افزود: قرار براین است به غیر از گوشت منجمد، گوشت بسته‌بندی شده گرم و گوساله زنده هم از بنادر کشور وارد شود. در این صورت صنعت دامپروری کشور با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد و اگر اجازه صادرات گوساله با اوزان بالا را می‌دادند می‌توانستیم به ادامه تولید امیدوارتر باشیم و هم جلوی قاچاق آن گرفته شود. در کنار این مسائل سودی هم از این فروش به تولیدکننده می‌رسید تا بتواند به تولید ادامه دهد.
پوریان در ادامه تصریح کرد: سطح واردات گوشت به نحوی است که بازار با کمبود مواجه نیست و با ورود محموله‌های گوساله بازار اشباع خواهد شد که این کار برای تولیدکننده داخلی مشکلاتی مانند کمبود بازار برای عرضه محصول و از طرف دیگر هزینه‌های بالا برای تولید را ایجاد می‌کند.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور در رابطه با افزایش قیمت نهاده‌های دامی خاطرنشان کرد: دامداران هم با نوسانات ارز روبرو شدند و مانند تمام محصولات و کالاها، قیمت دام هم بالا رفت. قیمتی که از دامداران می‌خواهند برای ورود گوشت به بازار داخل مناسب نیست و دامداران با درنظر گرفتن سود و هزینه خود نمی‌توانند با قیمت کمتری گوشت را وارد بازار داخلی کنند. از طرف دیگر بازار مصرف ما از دهک‌های متفاوتی تشکیل شده و همه به این ماده پروتئینی نیاز دارند.
گرانی‌های اخیر و وابستگی گوساله به نهاده‌های وارداتی هم بر روی قیمت این کالا تاثیر بالایی داشته است. وی افزود: به همین دلیل گوشت گوساله با قیمت بالا عرضه می‌شود اما نباید اینچنین باشد، از اینرو برای بازار مصرف مجبور به واردات گوشت منجمد و گرم هستیم که البته تصمیم خوبی است. در رابطه با واردات گوساله هم حتما باید گوساله پایه پرواری باشد که بتواند به بازار مصرف کمک کند. پوریان اذعان داشت: تولید در کشور ما گران تمام می‌شود و می‌توان با یک سیاست خوب و مناسب اجازه صادرات را به دامداران داد. نمی‌توان تولید را بر حسب اینکه گوشت گران است، از بازارهای هدف خارج کرد. انصافا گوشت به خوبی در حال واردات است و در دسترس مردم قرار گرفته است. سطح بازار با گوشت‌های متناسب و متنوع اشباع شده است و اگر بازار ثبات قیمتی پیدا کند قیمت‌ها رو به افول خواهد گذاشت.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور دلیل قاچاق را ممنوعیت صادرات دانسته و تاکید کرد: یکی از دلایل گرایش به قاچاق ممنوعیت صادرات کالا است. تعهداتی که دامداران به بازارهای خارجی دارند را نمی‌توان از میان برداشت. ممنوعیت سازوکار مناسبی نیست. می‌توانستند از سیاست واردات در ازای صادرات استفاده کنند تا کشور هم با کمبود دام مواجه نشود اما در حال حاضر دامداران نمی‌توانند برخلاف تعهدات خود عمل کنند و بازارهای خود را از دست بدهند. پوریان گفت: صادرات دام به صورت قانونی تاثیری بر بازارهای داخلی نخواهد داشت. در حال حاضر هم برای بازار گوشت‌های مناسبی وارد می‌شود و مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com