خودکفایی گوشت با افزایش ۱۰درصدی وزن لاشه

خودکفایی گوشت با افزایش ۱۰درصدی وزن لاشه
مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران به تشریح جزئیات برنامه خودکفایی گوشت قرمز پرداخت و گفت: سال آینده علاوه بر خودکفایی کشور در تولید گوشت صادر کننده هم می شود.
سعید سلطانی با اعلام این خبر اظهار داشت: اگر تنها 10 درصد به وزن لاشه‌های دام کشور اضافه شود خودکفایی گوشت رقم خواهد خورد.
افزایش وزن لاشه دام
مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران افزود: در حال حاضر وزن لاشه دام کشور با میانگین 17 کیلوگرم عرضه بازار می‌شود در حالی که این میانگین در دنیا 21 کیلوگرم است و امکان افزایش آن تا 25 کیلوگرم نیز وجوددارد.
سلطانی گفت: بر اساس تفاهمنامه، شرکت پشتیبانی امور دام، نهاده خوراک دام را تامین می‌کند که در این صورت وزن لاشه به حد معقول خواهد رسید و دامداران نیز گوشت تولیدی را به قیمت مناسب به این شرکت تحویل می‌دهند.
قیمت‌های تحویل علوفه
مدیر عامل اتحادیه سراسر دامداران افزود: شرکت پشتیبانی امور دام در قبال هر کیلوگرم وزن زنده دام 2.5 کیلوگرم جو به قیمت 590 تومان (تحویل در بندر)، 1.5 کیلوگرم ذرت به قیمت 600 تومان( تحویل در بندر) و یک کیلوگرم سبوس به قیمت 250 تومان در استان تحویل می‌دهد.
وی ادامه داد: گوشت تولیدی گوسفند بعد از شش ماه و گوشت گوساله بعد از 9 ماه به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل داده می شود.
سلطانی گفت: محاسبه شده است در صورتی که وزن لاشه گوسفند که اکنون به طور متوسط با 17کیلوگرم وزن عرضه می شود 10 درصد اضافه شود خود کفایی گوشت رقم خواهد خورد.
وی افزود: در حال حاضر از 23 درصد ظرفیت وزن لاشه گوسفند استفاده نمی شود و قبل از اینکه دام به وزن طبیعی برسد به دلیل کاهش هزینه های علوفه به بازار عرضه می‌شود.
مدیر عامل اتحادیه سراسر دامداران گفت: براساس تفاهمنامه سه جانبه وزارت جهاد، کشاورزی و اتحادیه سراسری دامداران این طرح در سراسر کشور اجرای می‌شود.
ایران به صادر کننده گوشت تبدیل می‌شود
وی گفت: پیش بینی می شود با اجرای این طرح نه تنها خودکفایی در سال آینده محقق می شود بلکه ایران به کشور صادر کننده گوشت تبدیل خواهد شد.
سلطانی گفت: اتحادیه سراسر دامداران مسئول اجرای طرح است و قراردادهای بین دامداران و شرکت پشتیبانی را نظارت خواهد کرد.
به گفته سلطانی بروکراسی پیچیده‌ای هم برای دریافت علوفه دامداران وجود ندارد و تنها با ارائه یک برگه چک و سفته به ازای ثمن معامله از دامدار، تحویل می شود.
نیاز به یک میلیون تن خوراک دام برای طرح خودکفایی
مدیر عامل اتحادیه سراسر دامداران در پاسخ به اینکه چه میزان علوفه برای این طرح نیاز است، گفت: برای اجرای این طرح یک میلیون تن علوفه نیاز است که پنجاه درصد آن در داخل تولید می شود و 50 درصد وارداتی است.
ذخیره یک میلیون و 500 هزار تن خوراک دام
سلطانی ادامه داد: برابر اعلام شرکت پشتیبانی امور دام بیش از یک میلیون و 500 هزار تن ذخیره سازی خوراک دام انجام شده و مشکلی برای تامین وجود ندارد.
مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران افزود: ضمن اینکه تا پایان سال مدت کمی مانده است و با توجه به بارندگی و پیش بینی ها وضعیت علوفه های خشبی امسال بسیار مناسب خواهد بود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com