خودکشی در صادرات تخم مرغ ایران

خودکشی در صادرات تخم مرغ ایران
صادرات تخم مرغ از ایران به کشورهای همسایه که عموماً مربوط به دو کشور افغانستان و عراق می شود یکی از بهترین راه ها و روش ها برای کنترل و ثبات بازار داخلی صنعت تخمگذار ایران است و در این میان کشور ترکیه، با اخذ تصمیمات خوب دولتی و خصوصی که دو مقوله تشویق صادرات و کیفیت صادرات را در برمیگیرد توانسته رقیبی با فاصله زیاد از ایران باشد.

در اصل کمک دولت با اختصاص مشوق های صادراتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تخم مرغ و مهیا نمودن بستر امن صادرات است و از سویی تولید یک محصول در حد و اندازه استانداردهای صادراتی به عهده صادرکننده است و اگر این دو فاکتور اصلی در روز و زمان و مکان خود آماده گردد، باید شاهد یک صادرات کامل، موفق و سودآور باشیم و در صورت تداوم مشوق ها که علت اصلی کنترل بازار داخل می باشد و تداوم تولید کیفیت که علت اصلی بقای صادرات به علت رضایت خریدار می باشد باشیم، می توانیم نام ایران را در لیست صادرکنندگان خوب منطقه مشاهده کنیم و در استعلام های خریداران از رزومه صادرکنندگان منطقه،  پرچم صادراتی ایران را بالا ببینیم.

موارد بالا زمانی است که از هفت خان صدور مجوز صادرات گذر کرده باشی و با تمام مشکلات اداری که همیشه بوده و احتمالاً خواهد بود، برگه مجوز صادرات در دستانت باشد حال فرصت نمایش توان تولیدکنندگان ایرانی است. تولیدکنندگانی که چوب فریاد مشکلات صادرات را به دست دارن. اما متاسفانه در این فرصت و در این مجال و دراین زمان بحرانی ی رقابت بین ایران و ترکیه برای جذب اندکی سرمایه خارجی و اعتبار بین المللی و کسب بازاری دلخوش کننده، بعضی  از صادرکنندگان تخم مرغ ایرانی با یک تصمیم عجیب که فقط از خودشان برمی آمد، اقدام به صادرات تخم مرغ، با کیفیت پایین ودر حد درجه 3 منجمد نمودند.
صادرات یعنی این ؟ با هم رو راست باشیم، اینجا دیگر مشکل دولت و اقدامات دولتی نیست. آیا در این فرصت پیش آمده باید نگاهی کوتاه و دور از اقتصاد بلند مدت به خدمات خود داشته باشیم؟

بنا به آخرین اطلاعات رسیده، چند روزپیش که بیش از 10 ماشین حمل تخم مرغ به مرز باشماق (مرز بازرگانی بین ایران و عراق) رسیده بودند پس از بررسی کیفی توسط نماینده طرف قرار داد خود، همه و همه به کشور برگشت داده شد.

طی همین اطلاعات، پنج ماشین به علت خرابی تخم مرغ در همان مرز بار خود را معدوم کردند و 5 ماشین دیگر به علت بار کهنه و مانده و یخ زده و در کل پایین بودن کیفیت، تخلیه نشده و برگشت خوردند و ظاهراً طبق قرارداد فی مابین، طرفهای ایرانی مجبور به پرداخت خسارت شدید (به دلار) به طرف عراقی خود شده اند و جالب است که در این میان یکی از کارخانه های کیک سازی نامدار ایران، اقدام به خرید تخم مرغ های باقی مانده با قیمت بسیار پایین شده است.

اما سوال: آیا سازمان دامپزشکی کل کشور در این مسئله هیچ نظارتی نداشته ؟
سوال: آیا اتحادیه میهن در زمان صدور مجوز صادرات به عنوان تنها متولی که باید مجوز صادرات را صادر کند از این موضوع و کیفیت تخم مرغ ها و محل و مبدا بارگیری خبری نداشته است؟
سوال: آیا فی مابین این مجوزها بار یا ماشینی، خود را به صورت غیرقانونی و بین راهی وارد این موضوع کرده و از این فضا و مجوزهای صادره سؤاستفاده کرده ؟

همچنین اگر به نمودار قیمت تخم مرغ در چند روز گذشته نگاهی بیاندازید خواهید دید که قیمت این محصول دچار یک افت ناگهانی شده که کارشناسان، علت آن را برگشت تخم مرغ های صادراتی که ظاهرا تعداد آنها  بیشتر از این 10 ماشین اخیر بوده است به بازار داخلی می دانند.

نمودار تخم مرغ  

از تاریخ 1398/04/01 تا تاریخ 1398/04/11 به صورت «روزانه»

منبع :ITPNews.com
در تماسی که با مسئولان اتحادیه میهن داشتیم اعلام داشتند که متاسفانه در این بین تعدادی از صادرکنندگان کم لطفی داشتند و با بی مهری اقدام به چنین عملی نمودند که به هیچ عنوان این عمل مورد تأیید اتحادیه نمی باشد و از این بابت متأسف هستیم.
حال تبعات این گونه رفتارهای غیرحرفه ای در زمانی که اعتبار بین المللی کشور وسط است تا چه میزان در صنعت صادرات تخم مرغ کشور تأثیر خواهد گذاشت؟ امیدوار هستیم با برخوردی مناسب با چنین تاجرانی، دیگر شاهد چنین تصمیم های از سوی بعضی از صادرکنندگان ایرانی نباشیم. چرا که بسیاری از تولیدکنندگان منصف صنعت برای ایجاد این بستر تمام تلاش خود را می نمایند و در طول زمان و با مشقت فراوان برای اخذ مجوز چنین صادراتی و باز نگاه داشتن مرزهای صادراتی، خون جگر می خورند اما تعدادی صادرکننده با گذاشتن اسلحه بی انصافی و پول دوستی و خودخواهی بر شقیقه صنعت، اقدام به خودکشی صادرات تخم مرغ می کنند واین مرز را  برای بار دیگر می بندند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com