خطر آنفلوانزای پرندگان در کمین مزارع مرغ مادر و تخمگذار

خطر آنفلوانزای پرندگان در کمین مزارع مرغ مادر و تخمگذار
سازمان دامپزشکی نسبت به خطر شیوع بیماری آنفلونزای پرندگان در مزارع مرغ مادر و تخمگذار در 12 استان کشور هشدار داد و اعلام کرد که درصورت عدم رعایت موازین امنیت زیستی و واکسیناسیون طیور، شیوع این بیماری دور از انتظار نیست.
تمام پرندگان نسبت به ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان حساس هستند، اما طبق هشدار سازمان دامپزشکی بی توجهی مالکان مزارع مرغ مادر و تخمگذار استان های آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مازندران، گیلان و گلستان به رعایت موازین امنیت زیستی و عدم واکسیناسیون طیور علیه این بیماری ؛مهلک است.
استان مازندران با 40 کارگاه جوجه کشی و 220 واحد مرغ مادر، 2 هزار و 300 واحد مرغداری و 20 کشتارگاه فعال به عنوان استان پر تراکم و از قطب های صنعت طیور کشور محسوب می شود که صاحبان واحدهای پرورش طیور باید نسبت به کمین بودن این بیماری همواره حساس باشند.
سازمان دامپزشکی اعلام کرد که با توجه به تغییر فصل و مساعد شدن اکوسیستم ها برای فعالیت ویروس آنفلونزای حاد پرندگان، ضمن تاکید بر ضرورت انجام واکسیناسیون واحدهای مادر و تخمگذار علیه این بیماری در اسرع وقت، پرورش دهندگان طیور باید به چندین توصیه توجه جدی داشته باشند.
نخستین توصیه دامپزشکی قطع ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آنها است و در این ارتباط لازم است انبار دان و سالن پرورش برای این گونه پرندگان غیر قابل نفوذ باشد و محوطه مرغداری فاقد هرگونه جاذبه ای برای ورود پرندگان وحشی باشد، چراکه ریخت و پاش دان و رها سازی کود در محوطه و وجود آبگیر و تجمع آب به هر شکل این جاذبه را ایجاد می کند.
از رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری شود و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی تردد انجام شود ، تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مزرعه (شامل کارگران و بازدید کنندگان) ضروری است و حوضچه ضد عفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن ها همواره فعال باشد، در هنگام ورود به سالن شستن دست ها با آب و صابون و ضدعفونی آنها و تعویض کفش یا حداقل برس کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی کننده ضروری است.
رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه با اهمیت تر است بطوریکه از غیرآلوده بودن کلیه وسایل ، مواد ، آب، دان و افراد ورودی به سالن باید اطمینان حاصل شود.

البرز گستر دارو

از رفت و آمد خودروها به داخل محوطه جلوگیری شود و در موارد بسیار ضروری نسبت به ضدعفونی قسمت های بیرونی خودرو به صورت کامل اقدام شود ، خودرو حمل تخم مرغ، کارتن تخم مرغ و دان قبل از ورود به مزرعه و یا بارگیری در مبدا مورد شستشو و ضد عفونی قرارگیرد.
دامپزشکی همچنین تاکید کرد که در واحدهای تخمگذار ترتیبی اتخاذ شود تا تخم مرغ خوراکی به گونه ای به بیرون از مرغداری انتقال یابد که خودرویی وارد محوطه پاک نشود، از طرفی تمام رفت و آمد های افراد به واحد را ثبت و ضبط شود.
از حضور در بازار پرندگان زنده ، محل های پرورش طیور ، پارک پرندگان و به طور کلی محل تجمع پرندگان غیر از واحد خودتان خودداری کنید و ترتیبی اتخاذ شود تا کارکنان واحد های مرغ مادر و تخمگذار نیز همین ممنوعیت را اجرا کنند.
مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت که هر چند با ورود نخستین گروه از پرندگان مهاجر زمستان گذران به مازندران نگرانی بروز بیماری آنفلوانزای مرغی وجود دارد، اما همه تمهیدات و مقررات سختگیرانه در حال اجرا است.
دکتر حسین رضوانی با تاکید بر این که مهاجرت گونه های مختلف پرندگان زمستان گذران به مازندران همواره با نگرانی و خطر بالقوه بروز بیماری آنفلوانزای مرغی همراه است ، افزود: صاحبان مزارع مرغ مادر و تخمگذار استان باید توصیه های دامپزشکی را مو به مو اجرا کنند.
وی اظهار داشت: امسال نیز طرح واکسیناسیون طیور مرغ مادر و تخم گذار علیه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های کشور در حال اجرا است.
به همین منظور اداره کل دامپزشکی مازندران اعلام کرد که از این پس عرضه پرندگان زنده در بازارهای استان ممنوع است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران در این باره گفت : به منظور حفظ سلامت عمومی و کاهش تلفات در طیور بومی ، از خرید و فروش طیور زنده و پرندگان مهاجر در بازارهای سنتی ، محلی و هفتگی جلوگیری و با متخلفان بهداشتی به شدت برخورد قانونی می شود.
وی افزود: ممنوعیت عرضه پرندگان زنده مصوبه ستاد آنفلوانزای استان مازندران است.
همه ساله در فصل پائیز و زمستان 90 گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند. این پرندگان یکی از انتقال دهندگان ویروس آنفلوانزای مرغی هستند و رعایت مقررات بهداشتی در شکار و عرضه همواره از دغدغه های مسئولان مازندران بوده است.
 
نظرات شما
  •  

    دکتر علی محمد زند گفت : ۹۸/۰۸/۱۰

    سلام به همه عزیزان
    میخواستم عرض کنم که به لطف خدا داروی قطعی درمان اتفولانزای پرندگان را کشف کرده ایم و امیدوارم که بتوانیم به زودی مجوز لازم را کسب ودر اختیار مرغداران عزیز قرار دهیم.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com