خطر شیوع لمپی اسکین در دامداری های سنتی

خطر شیوع لمپی اسکین در دامداری های سنتی
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت:بیماری لمپی اسکین در پایش ها و مراقبت های انجام شده از سطح دامداری های سنتی این استان مشاهده شده است.
فتاحی افزود:بیماری لمپی اسکین از جمله بیماری های ویروسی بسیار عفونی با ابتلای بالا در گاوها بوده و درصد مرگ و میر در این بیماری پایین بوده و با توجه به مشاهده این بیماری در استان نیاز است دامداران رعایت نکات بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.
وی ادامه داد:شیوع احتمالی بیماری لمپی اسکین در بین دام ها به دلیل کاهش تولید شیر،سقط جنین،ناباروری،کاهش کیفیت پوست و آسیب های پوستی در دام های آلوده ضرر و زیان اقتصادی بسیاری را به همراه دارد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد:بیشترین وقوع بیماری لمپی اسکین در بین گاو ها در آب و هوای گرم و مرطوب و فصول بارانی بوده و به صورت تک گیر یا همه گیر در بین دام ها بروز می کند که گوساله ها و گاوهای شیرده،بیشترین حساسیت را نسبت به این بیماری دارند.
وی ادامه داد:انتقال ویروس بیماری توسط نیش حشرات به ویژه پشه ها،تماس مستقیم دام آلوده با دام های سالم و انتقال ویروس از طریق جراحات جلدی ایجاد می شود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت:بیماری لمپی اسکین جزو بیماری های مشترک انسان و دام نبوده و به انسان منتقل نمی شود.
بیش از 6 هزار مورد آزمایش برای تشخیص و مقابله با بیماری های دام و طیور امسال در آزمایشگاه های استان مرکزی انجام شده است.
استان مرکزی با ۱۲ شهرستان،و یک هزار و ۵۳۹ روستا،دارای ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی،۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com